مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی:
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی گفت: دود حاصل از دودکش‌ها برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها که آن را دود آلاینده می‌دانند، بخار آب و آب خام و مقطر است و حتی برای تلطیف هوا نیز موثر است.
کد خبر: ۳۵۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹ 11 January 2017

ظهر امروز ناصر معینی در نشستی با اصحاب رسانه در نیروگاه حرارتی برق تبریز اظهار کرد: دیدگاهی که در جامعه وجود دارد بدین گونه است که در اوج بحران انگشت اتهام به سمت نیروگاه حرارتی تبریز می‌رود.

وی با بیان اینکه اهمیت جایگاه برق بسیار مهم است، گفت: متاسفانه هیچکس از چگونگی تولید برق و نحوه به دست آمدن آن خبر ندارند و همه به راحتی کلید برق خانه را زده و انتظار روشنی برق دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اگر برق نباشد آب هم نیست، گفت: تکنولوژی تولید برق برترین تکنولوژی در جهان است و اگر برق نباشد فرودگاه، بیمارستان، بانک و تمام خدمات عمومی ... فلج خواهد شد.

میزان وابستگی در تولید برق به خارج به کمتر از 2 درصد رسیده است

وی با تاکید بر اینکه در 30 سال گذشته صد در صد وابسته به کشورهای خارجی در زمینه برقی بودیم، افزود: جزو افتخارات انقلاب اسلامی و وزارت نیرو است که این میزان وابستگی اکنون به کمتر از دو درصد رسیده و الان به مرحله تولید نیروی هسته‌ای رسیدیم.

معینی تصریح کرد: این میزان پیشرفت در ایران منجر به تولید نیروگاه در برخی از کشورها توسط ایران شده و کشوری که قبلا اجازه ورود به اتاق فرمان را نمی‌دادند اکنون به صادرات و تولید توربین پرداخته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در نیروگاه‌های برق نیروها و متخصصان کاملا بومی هستند و نیروی خارجی وجود ندارد و حتی افرادی در نیروگاه تبریز کار می‌کنند که برای overhaul سه روز مداوم از دمای منفی بیست درجه در نیروگاه حضور داشته و مشغول کار بودند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای تماس با نیروگاه از بیرون نیروگاه اقدام به تهیه عکس و گزارش کرده و اذهان عمومی را مخدوش کردند، افزود: خروجی حاصل از دودکش‌ها که برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها آن را دود آلاینده می‌دانند بخار آب و آب خام و مقطر هستند و حتی برای تلطیف هوا نیز موثر است.

وی به ارائه آمار مازوت مصرفی در نیروگاه حرارتی تبریز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا سال جاری به اجبار چهار روز در مجموع از مازوت استفاده شده که آن هم در زمان‌های مختلف و در ساعت‌های محدود بوده است.

معینی با بیان اینکه وابستگی صنعتی برق با اینکه وابستگی خارجی ندارد ولی وابستگی داخلی دارد، تصریح کرد: تولید برق نیاز به سوخت دارد و سوخت مصرفی در دست ما نیست و با هماهنگی تهران سوخت انتخاب می‌شود.

استفاده از مازوت نیز با کسب مجوز از دادستان، کمیته محیط زیست و شورای تامین استانی صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متولی سوخت نیروگاه نیست و استفاده از مازوت نیز با کسب مجوز از دادستان، کمیته محیط زیست و شورای تامین استانی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: overhaul صورت گرفته در نیروگاه‌ها برای اوج مصرف در تابستان است و اگر صورت نگیرد نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مصرف برق در فصل تابستان شویم.

وی با تاکید بر اینکه مازوت مصرفی برای خود نیروگاه هزینه هنگفتی به دنبال می‌آورد، افزود: سال گذشته هزینه مازوت مصرفی 40 میلیارد تومان به نیروگاه تبریز وارد کرد که می‌توانستیم به جای آن از سیستم‌های پیشرفته استفاده کنیم.

معینی ادامه داد: اگر چند روز مداوم از مازوت استفاده کنیم برای تعویض هر بسکت هزینه دو میلیارد تومانی باید داشته باشیم تا اثرات مازوت از بین رود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با یادآوری اینکه در 25 مهرماه سال گذشته تا چهار آذر سال جاری نیروگاه حرارتی تبریز پلمب بود، گفت: برخی از رسانه‌ها به فرافکنی در این زمینه پرداخته بودند که بعد از شکست پلمب چند روز از مازوت استفاده کردیم که بلافاصله تبدیل به گاز طبیعی شد.

معینی خاطرنشان کرد: نیروهای متخصص در نیروگاه‌ها جزو سرمایه‌های ما هستند زیرا چندین سال برای آنها برنامه‌ریزی شده و از گزینش‌های خاصی رد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر قطع برق داشته باشیم بلافاصله در جامعه حس خواهد شد، تصریح کرد: طبق شرایط بحرانی به ناچار به استفاده از مازوت مصرف می‌کنیم زیرا وقتی دما بیش از منفی 20 درجه باشد نمی‌توان واحد را از مدار خارج کرد چون سرمایه ملی به خطر خواهد افتاد.

معینی افزود: اگر واحد از مدار خارج شود برای هر کیلو وات هزینه 1200دلاری هزینه می شود تا نیروگاه مشابه تبریز ساخته شود و باید به این فکر کنیم که از تولیدات نیروگاه‌ها 80 میلیون نفر بهره خواهند برد.

دلایل آلودگی هوای تبریز باید آسیب شناسی فنی شود

وی با اشاره به اینکه از 30 آذرماه تا چهارم دی ماه سال‌جاری در ساعات محدود از مازوت استفاده شده است و سپس گاز طبیعی شده است، گفت: هوای آلوده الان تبریز باید آسیب شناسی شود و مونواکسید کربن در این نیروگاه به صفر رسیده دلیل اصلی را بیابند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سئؤالی در خصوص ارائه آمار اخیر شهرداری تبریز در خصوص اعلام عامل 70 درصدی نیروگاه حرارتی در میزان آلودگی تبریز، تاکید کرد: شهردار تبریز یک سوم از 70 پی اس آی آلودگی را برای نیروگاه تبریز اعلام کردند ولی در مجموع اطلاعات غلط در اختیار شهردار گذاشته‌اند.

وی ابراز کرد: طبق مقامات ذی صلاح نیروگاه جدید احداث می‌شود تا پاسخگوی نیاز استان شود ولی طبق آمار میزان تولید نیروگاه شمال‌غرب دو درصد میزان تولید ما کشور است.

پرورش زنبور عسل در نیروگاه تبریز

 معینی به فضای سبز و میوه جات نیروگاه تبریز، سهندی و بناب اشاره کرد و گفت: طبیعت زیبای این نیروگاه ها نشان از عدم مخرب بودن این اماکن هستند و در آینده به پرورش زنبور عسل نیز در این نیروگاه خواهیم پرداخت.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سئوالی دیگر در زمینه هزینه رفع خسارت برای استفاده چهار روز مازوت در سال جاری بود گفت: از سال 88 تا سال 92 به صورت مداوم مازوت مصرف شده و هیچ رسانه ای چیزی در این مورد بیان نکرده و هزینه حاصل برای آن دوران است که جهت رفع اثرات مازوت صرف شد.

وی یادآور شد: از لحاظ تولید نیروگاه‌های شمالغرب کشور در ردیف یک و دو کشور قرار دارند.

در پایان مراسم بازدید از نحوه تولید برق  در نیروگاه حرارتی تبریز صورت گرفت./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار