اخبار لحظه به لحظه و تکمیلی از روند امدادرسانی در روز سوم
باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.
کد خبر: ۳۶۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹ 21 January 2017
باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.

به گزارش «تابناک»، رویدادهای مرتبط با روز سوم امدادرسانی به حادثه دیدگان فروریختن ساختمان پلاسکو را در ادامه بخوانید:

عملیات امدادرسانی و آواربرداری این حادثه در حالی به روز سوم رسیده که اقدامات انجام شده در روز دوم بهمن ماه جاری به شرح ذیل است؛

16:43 ؛ سگ‌های زنده‌یاب دوباره وارد عمل شدند/توقف آواربرداری لودرها در جبهه شمالی

با توجه به فعالیت نیروهای امدادی در تونل‌هایی که به سمت زیرزمین پلاسکو حفر شده، فعالیت‌های آواربرداری توسط دستگاه‌ها و لودرها فشار زیادی را روی این تونل‌ها ایجاد کرده است.

به همین منظور از دقایقی پیش کار آواربرداری توسط لودرها در جبهه شمالی متوقف شده است؛ همچین چند قلاده سگ زنده‌یاب هلال‌احمر نیز مجددا آماده ورود به تونل‌ها شده‌اند.


16:03 ؛ انجام خارج از نوبت امور حقوقی بازماندگان شهدا و کسبه حادثه پلاسکو

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران از انجام خارج از نوبت امور حقوقی بازماندگان شهدا و جان‌باختگان حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو خبر داد.

15:49 ؛‌  معاون استاندار تهران: عامل حادثه پلاسکو، «انسانی» است

نصرهمدانی معاون استاندار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا علت این حادثه گازوئیل موجود در ساختمان بوده اظهار کرد: علت این حادثه گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد؛ تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران افزود: گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.

نصرهمدانی در پاسخ به این پرسش که هیدروژن کولر گازی در تخریب موثر بوده است، گفت: شاید در ادامه ‌آتش‌سوزی نیز این عامل اثرگذار بوده باشد اما علت حادثه نیست.

وی تاکید کرد: عملیات آواربرداری و یافتن مفقودان به طور جد از سوی دستگاههای ذیربط در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر این فعالیتها پایان یابد.

15:38 ؛ رئیس مجلس: اختصاص منابع مالی برای بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق فرسوده در برنامه ششم

علی لاریجانی در بازدید از محل این حادثه و روند امدادرسانی و آواربرداری اظهار کرد: این حادثه، فاجعه بسیار دردناکی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه تمام مراکز تجاری موظف به انجام انتظامات امنیتی طبق ضوابط و استانداردهای ابلاغی شده اند و شهرداری‌ها مکلف هستند این موضوع را سامان دهند.

به گفته لاریجانی برای مناطق فرسوده نیز منابعی دیده شده تا با سرعت بیشتری نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی این مناطق محقق شود.

15:33 ؛  محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در محل ریزش ساختمان پلاسکو حاضر شد.

15:30 ؛ استاندار تهران: ارائه پیشنهاد «ردیف بودجه مستقل برای تجهیزات آتش‌نشانی» به مجلس

هاشمی گفت: پیشنهادی را برای بودجه 96 ارائه کردیم تا مجلس ردیفی برای تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی اضافه کند و این مهم در کل کشور انجام پذیرد البته این پیشنهاد را با رئیس مجلس هم مطرح خواهیم کرد چرا که می‌تواند تاثیرگذاری مناسبی بر کاهش تلفات و خسارات ناشی از حوادث مختلف داشته باشد.

هاشمی درباره این پرسش که استانداری تهران چه برنامه‌ای برای ساختمانهای ناایمن مد‌نظر دارد، گفت: قرار است تا وزارت کشور، شهرداری تهران، استانداری، فرمانداری و دستگاه قضایی در این باره چاره‌ای بیندیشند و برای این موضوع سیاست یکسانی اعمال شود تا شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

15:05 ؛ وزیر کشور: کارگران بیکار شده پلاسکو شاغل می‌شوند

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با هیئت امنا داشتیم موضوع پرداخت خسارت‌ها همچنین تمهیداتی برای کارگران بیکار شده این مجتمع و ساخت و ساز مجدد آن بررسی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده مقرر شد تا وزارت کار موضوع اشتغال کارگران بیکار شده این مجتمع را عهده‌دار شود و همچنین تسهیلاتی برای آنها در نظر گیرد.

15:00 ؛ علی لاریجانی دقایقی پیش در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت و با عوامل مدیریت حادثه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و آواربرداری قرار گرفت.

14:43 ؛ سعیدی‌کیا: سرقفلی تمام واحدهای پلاسکو واگذار شده بود

محمد سعیدی‌کیا ضمن حضور در محل حادثه با تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئله اصلی این روزها، نجات جان افراد زیر آوار مانده و جمع کردن مابقی آثار تخریب این ساختمان است.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان ادامه داد: همه واحدهای پاساژ پلاسکو به صورت سرقفلی واگذار شده بود و تنها مالکیت این ساختمان در اختیار بنیاد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه مسئولیت داریم و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کنیم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: همچنین با توجه به کارگروه‌های تشکیل شده پس از این سانحه مقرر شد ما ساختمان جدیدی را با کیفیت خوب ظرف مدت 2 سال در محل فعلی بنا کنیم و همچنین با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد که براساس ضوابط ذینفعان این ساختمان را منتفع کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که من چرا دیر در محل حادثه حاضر شدم ولی این حضور دیرهنگام من تنها به این دلیل بود که کاری در آن زمان از دست ما ساخته نبود و ما تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر این ساختمان ساخته شود.

14:37 ؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی: آتش‌نشانان بهای عدم تمکین به قانون برخی‌ها را دادند

الهام امین‌زاده - دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی دقایقی پیش با حضور در محل حادثه از روند امدادرسانی به مصدومان این حادثه بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: ایمنی جزو حقوق شهروندان است و شهروندان می‌بایست ایمنی کاملی را در محل زندگی و کار خود داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی عنوان کرد: در قبال حقوق شهروندی مسئولیت‌های شهروندی نیز وجود دارد و لازم است با توجه به این مسئولیت‌ها توجه کافی به اخطارهای داده شده داشت.

وی افزود: امروز پلاسکو تخریب شد ولی ساختمان‌های ناایمن دیگری وجود دارند که باید فکری جدی برای آنها کرد.

امین‌زاده اضافه کرد: درست است که ایمن‌سازی محل کار شهروندان مشکلاتی برای کسب و کارشان به وجود آورد ولی نباید اجازه داد عدم تمکین به قانون به قیمت جان شهروندان تمام شود. متاسفانه امروز آتش‌نشانان بهای عدم تمکین به قانون برخی‌ها را دادند و این مسئله دردناکی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی در پایان خواستار آن شد تا بودجه کلان برای تخریب و نوسازی ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در نظر بگیرند.

14:20 ؛ محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان و رحمانی‌فضلی وزیر کشور در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

13:27 مجموع آتش‌نشانان شهید و مفقودی حداکثر 25 نفر است

سخنگوی اتش‌نشانی شهرداری تهران وجود برخی اخبار مبنی بر احتمال زنده بودن برخی آتش‌نشانان گرفتار زیر آوار ساختمان پلاسکو را نادرست خواند و گفت: قویاً این مسئله را تکذیب می‌کنم. مجموع آتش‌نشانان شهید و مفقود حداکثر 25 نفر است.

 
 
45: 13 هویت یکی از آتش نشانان حادثه پلاسکو شناسایی شد
 
ناصر بلیغ مدیرکل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با میزان گفت:  یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو که شب گذشته پیکر وی از زیر آوار بیرون کشیده شد، احراز هویت گردید./ میزان
 
37: 13 مقاومت کسبه پاساژ کویتی ها در برابر تخریب احتمالی ساختمان
 
گفته می شود به منظور تسهیل در فرایند امداد رسانی و آوار برداری نیاز است تا بخشی از بازار کویتی ها در مجاورت ساختمان پلاسکو تخریب شود. به رغم صدور حکم دادستانی و ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی‌ها و احتمال تخریب این مجتمع، کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.
 
30: 13 پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان به رئیس جمهور ایران 
 
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طی پیامی به همتای خود حسن روحانی، حادثه پلاسکو را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:
 
 رئیس جمهوری اسلامی ایران
عالی حضرت / جناب آقای حسن روحانی/ رئیس جمهور محترم،

خبر در گذشت افراد در نتیجه ریزش ساختمان چند طبقه در تهران  اینجانب را بسیار متاثر ساخت.

در رابطه با این فاجعه از جانب خود و به نمایندگی از مردم آدربایجان به جناب عالی، خانواده و نزدیکان جان باختگان و به تمام مردم ایران با اندوه عمیق تسلیت عرض نموده، برای مجروحین و خسارت دیدگان شفا آرزومندم.

خدایشان بیامرزد!

با احترام،/ الهام علی اف / باکو 21 ژانویه سال 2017

 
15: 13 اظهارات عضو شورای شهر در مورد مسئول پیگیری ایمنی پلاسکو
 
شاکری عضو کمیسیون شورای شهر تهران در مورد کم و کیف پیگیری نکات ایمنی ساختمان پلاسکو در سال های گذشته گفت: 70 درصد واحدهای موجود در پلاسکو کارگاه تولیدی است پس وزارت کار براساس ماده ۱۰۵ قانون باید نسبت به تخلفات این ساختمان اقدام جدی می‌کرد. قانوناً به وزارت کار این اجازه داده شده که نسبت به تخلف موجود در کارگاه‌های تولیدی اقدام کند.

وی افزود: در این موضوع آتش‌نشانی به دفعات مکرر طی 2 سال گذشته نتایج بازرسی خود را واضح و شفاف به مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرده و در یکی از این نامه‌ها تمام اشکالات این ساختمان را اعلام کرده است.
 
شاکری تأکید کرد: این در حالی است که در بین ساختمان‌هایی که نیاز به تذکر داشته‌اند پلاسکو بیشترین اخطار را داشته چرا که در این رابطه ساختمانی بسیار مهم بوده است اما اینکه چرا مالک و وزارت کار نسبت به آن اقدامی نکرده باید ابعاد آن بررسی شود. /فارس
 
10: 13  تأکید سخنگوی آتش نشانی بر تعداد 3 شهید
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی لحظاتی پیش در گفت و گو با شبکه خبر گفت: سقف ضلع غربی در حال پاکسازی است. در حال حاضر فرایند کار امداد و نجات در حال پیش رفت است و با پایان آوار بردی از سمت خیابان جمهوری آتش نشانان به سمت غرب رفته اند. وی افزود: عملیات با قدرت ادامه دارد. مجموعاً دو پیکر از زیر آوار خارج شده است و نهایتاً 26 نفر در زیر آوار هستند.
 
ملکی تأکید کرد:  هر خبری از طرف بنده و مراجع رسمی منتشر شد قطعی است و نباید به اخبار شبکه های مجازی استناد شود.
 
او در مورد اخباری در مورد زنده بودن افراد زیر آوار گفت: هیچ صحبتی در مورد زنده بودن مفقودی ها انجام نداده ام و این موضوع صحت ندارد.
راه نفوذی به طبقه های زیرین پیدا شده است، در حال حاضر 4 دستگاه بیل مکانیکی با بهترین کیفیت در حال فعالیت است و حداقل 5 روز نیاز است تا عملیات آوار برداری به صورت کامل انجام شود.
 
50: 12 پیکر سومین شهید آتش نشان  از زیر آوار خارج شد/تأیید نشده
 
 اخبار تأیید نشده حکایت از کشف پیکر سومین آتش نشان شهید از زیر آوار پلاسکو دارد. بر این اساس تعداد شهدای آتش‌نشان به 4 نفر رسید؛ 3 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

ملکی در مورد آمار قربانیان گرفتار گفته است: مجموع کسانی که زیر آوار بودند با توجه به مراجعات به مراکز انتظامی و اعلام مفقودی حداکثر ۲۵ نفر است که ۱۶ نفر نیروی آتش‌نشان هستند و تلاش برای دستیابی به آنها ادامه دارد.


45: 12 گمانه های ضد و نقیض در مورد تعداد قربانیان/ راه یابی به طبقات زیرین
 
همزمان با وقوع حادثه پلاسکو گمانه ها مبنی بر تعداد قربانیان و محبوس شدگان این حادثه آغاز شد و آمار ضد و نقیضی از سوی مسئولان به افکار عمومی اعلام شد. از 25 آتش نشان گرفته تا 4 خبرنگار و عکاس، از 300 کارگر تا 20 آتش نشان و... . در تازه ترین اظهار نظرها مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تعداد افراد گرفتار در زیر آوار را تنها 15 نفر اعلام کرد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.
در مورد آخرین اقدامات امداد و نجات «فارس» نوشت: نیروهای امدادی توانستند  راه به طبقات زیرین پلاسکو ا باز کنند.
 
30: 12 علت پلمپ نشدن ساختمان پلاسکو 
 
با اینکه محور اصلی خبرهای سه روز اخیر ابعاد خسارت وارده به ساختمان پلاسکو، تعداد قربانیان و فرایند امداد و نجات بود، یکی از مهم ترین سئوال های جانبی این حادثه علت پلمپ نشدن ساختمان در سال های گذشته بوده است. در این باره  بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی واشتغال افرادی که در پلاسکو مشغول به کاربودند سبب عدم پلمب به موقع این ساختمان شده بود، اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم در آنجا اشتغال داشتند و تعطیلی ساختمان پلاسکو موجب بیکاری آنها می شد./میزان
 
10: 12 جدیدترین برآوردها از میزان خسارت مالی حادثه پلاسکو
 
اگرچه پیش از این برخی گمانه ها حجم خسارت وارده بر اثر تخریب ساختمان پلاسکو را  1 تا 2 هزار  میلیارد تومان اعلام کرده بودند، «شهاب نادری» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پلاسکو بزرگترین ساختمان از نظر پوشاک در پایتخت بود و به همین دلیل احتمال این می‌رود که خسارت موجود بیش از 5 تا 6 هزار میلیارد تومان باشد.

او افزود: این حادثه بر روی پوشاک شب عید تأثیر سوء خواهد گذاشت. ممکن است زلزله‌ای با یکی، دو ریشتر در تهران هم خرابی زیادی به بار بیاورد چرا که زیر ساختمان‌ها بواسطه احداث کانالها خالی شده است./فارس

 
00: 12 51 ساعت از تلاش نیروهای امداد و نجات گذشت
 
به رغم اینکه 51 ساعت از تلاش بی وقفه نیروهای امداد و نجات به منظور یافتن قربانیان حادثه پلاسکو گذشت، اما هنوز نتیجه مشخصی از نزدیک به 20 آتش نشان گرفتار در خرابه ها به دست نیامده و  زبانه های آتشی که از زیر خرابه ها شعله می کشد، اندک امیدها را نیز به نا امیدی تبدیل می کند.
 
45: 11 احتمال ریز دیوار بازار کویتی ها
 
گفته می شود، نیروهای آتش‌نشانی درحالی مشغول به آواربرداری از پلاسکو هستندکه دود شدید و ریزش قریب الوقوع در ضلع شرقی این ساختمان،احتمال تخریب دیوار کناری بازارکویتی‌هارا قوی‌تر می‌کند. هنوز خبری از شناسایی قربانیان جدید در دست نیست. /باشگاه خبرنگاران جوان

 35: 11 نا امیدی دوباره به محل حادثه بازگشت
 
دقایقی پیش پیدا شدن یک کپسول آتش نشانی در محل حادثه موجی از امید و آرزو را در بین نیروهای امدادی ایجاد کرد و بسیاری از آتش نشانان با امید به یافتن همکاران تلاش های خود را افزایش دادند.
جدیدترین اخبار از محل حادثه حاکی از این است که امیدها و تلاش ها نتیجه بخش نبود و تنها کپسول آتش نشانی برای انجام عملیات شناسایی  در اختیاران مأموران مخصوص قرار گرفت.
 
30: 11  تنها شهادت دو آتش نشان تأیید شده است
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در تازه ترین اظهارات خود ضمن اشاره به تخریب یک ساختمان در ضلع شرقی پلاسکو به منظور تسریع در فرایند آوار برداری، افزود: فقط شهادت ۲ آتش‌نشان مورد تایید است که یک نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر در بیمارستان به شهادت رسیده است
 
15: 11 سرمای شدید هوا فرایند امداد و نجات را دشوار کرد
 
با اینکه دقایقی پیش دستگاه های جدید جوش و برش قطعات فلزی به محل حادثه رسید و  با رسیدن تجهیزات جدید که می‌تواند ستون‌های آهنی را برش دهد، آواربرداری سرعت یافت، اما سرمای شدید و در هم تنیدگی آهن با سایر مصالح فرایند امداد و نجات را با مشکل رو به رو کرده است.
 
00: 11 تدابیر جدید برای حمایت از خسارت دیدگان حادثه
 
در حادثه تلخ پلاسکو بیش از 3000 کارگر کار خود و نزدیک به 500 واحد تولیدی سرمایه و فضای کارشان را از دست دادند. حالا نایب رئیس اتاق اصناف کشور در تازه ترین برنامه های این اتاق برای حمایت از خسارت دیدگان گفت : تلاش می کنیم با تخصیص مکانی موقت برای شب عید پلاسکو و در اولویت قرار دادن زیان‌دیدگان در نمایشگاه های بهاره بخشی از خسارت های ایشان را جبران کنیم.
 
52: 10 تلاش تیم پزشک قانونی برای احراز هویت قربانیان
 
مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یک تن از این شهداء به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق DNA هم نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست. 
 
45: 10 اقدام ارزشمند آتش نشانان ترکیه برای ابراز همدردی 
 
گفته می شود، جمعی از آتش نشانان ترکیه ای به منظور ابراز همدردی با همتایانشان در ایران و خانواده های آنها بنا دارند در محل کارشان نماز میت غیابی بخوانند و با این اقدام خود در غم از دست رفتن تعدادی از آتش نشانان کشورمان شریک شوند.
 
30: 10 دو کپسول آتش نشانی زیر آوار پیدا شد
 
تلاش ها برای یافتن اثری از قربانیان حادثه پلاسکو ادامه دارد و تازه ترین اخبار حاکی از این است که دو کپسول مربوط  به آتش نشان های مفقودی پیدا شده است.
بر همین اساس عملیات آوار برداری مکانیزه برای لحظاتی متوقف شد و نیروهای امدادی در حال جست و جوی دستی هستند.
 
شمار جان باختگان به 5 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت 
 

 00: 10 ادامه تلاش ها برای امداد رسانی و آواربردای

حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم دقایقی پیش در محل حادثه حاضر شد و از نزدیک در جریان جزئیات ماجرا قرار گرفت.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از حادثه رخ داده به «فارس» گفت: کمیسیون عمران مجلس تمام تلاش خود را برای بررسی ابعاد مختلف ماجرا انجام خواهد داد. 
 
 09:49 حال و هوای بارانی پلاسکو 48 ساعت پس از حادثه

به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در حال حاضر لودرها و جرثقیل ها در حال کار هستند و تنها شب گذشته یک ساختمان در ضلع شرقی برای دسترسی بیشتر لودرها و جرتقیل‌ها و آواربرداری سازه‌های آهنی و بتن‌های عظیم تخریب شد و اکنون سرعت کار بیشتر شده و سازه های عظیم که جلوی راه بودند از ضلع شرقی برداشته شدند.

دودهای غلیظ که منطقه را فرا گرفته، کار را سخت کرده و موجب تنگی نفس آتش‌نشان‌ها شده است و البته عوامل اورژانس در محل حادثه مستقر هستند و همچنین تیم‌های زنده‌یاب هلال احمر به تلاش خود ادامه می دهند و امیدها برای زنده یافتن محبوسین از دست نرفته است.

09:40 رد شایعه پیامک آتش‌نشانان محبوس شده

کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز، در تشریح آخرین وضعیت آواربرداری با بیان اینکه شب گذشته با دستور مراجع قضایی ساختمان قضایی ساختمان کناری پلاسکو تخریب شد، این ساختمان نیز در اثر حریق و آوار پلاسکو دچار ریزش شده بود هر لحظه امکان فرونشست آن وجود داشت. برهمین اساس این ساختمان تخریب شد. از شب گذشته امدادرسانی سرعت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون جسد یک آتش‌نشان پیدا شده، گفت: 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد.

08:40 جلسه اضطراری شورای شهر در محل آوار

جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران صبح امروز شنبه و پس از بازدید رییس جمهور از محل آوار ساختمان پلاسکو در محل خیابان جمهوری برگزار شد. اکثر اعضای شورای شهر در این جلسه اضطراری که اختصاصا به بررسی ابعاد مختلف آوار پلاسکو به صورت فوری برگزار شده می‌پردازند.

برهمین اساس جلسه اضطراری اعضای شورای شهر در پاساژ پروانه که دقیقا روبه‌روی محل آوار ساختمان پلاسکو و کارگاه شمالی اشراف دارد، برگزار شده است و متعاقبا مصوبات این جلسه اعلام خواهد شد. 

08:10 تسهيلات وزير كار براي خسارت ديدگان حادثه
 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كارگراني كه بيمه بوده اند از فردا به سازمات تأمين اجتماعي مراجعه كنند و بيمه بيكاري خود را بگيرند. كارگراني كه در حادثه پلاسكو كار خود را از دست دادند در هر محلي كه مشغول به كار شوند، به كارفرما وام پرداخت مي شود.
 
ربيعي اضافه كرد: در صدد هستيم يك محل موقت براي آغاز كار توليد لباس و به كار گرفتن جمعي از كارگران را انتخاب و عملياتي كنيم.
 
وي در مورد وضعيت آتش نشانان قرباني گفت: مستمري قربانيان بدون هيچ تشريفات اداري انجام خواهد شد و سازمان تأمين اجتماعي همه هزينه هاي مصدومان را متقبل خواهد شد.
 
 
07:50 رئيس جمهور: در مقابل حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود آورد
 
رئيس جمهوري در رابطه با حادثه به شبكه خبر گفت: من بسيار متأسف هستم. اين يك درس بزرگ بود كه مسئولان براي ايمن سازي محل زندگي مردم برنامه ريزي هاي دقيق تري انجام دهند.
 
وي افزود: در اين حادثه همه مسئولان همكاري و هماهنگي بسيار خوبي داشتند كه ادامه هم دارد. همه نگراني ما براي كساني است كه زير آوار مانده اند. آنهايي جان عزيزانشان را از دست دادند، در دل مردم ايران براي هميشه خواهند ماند. همه بايد در مقابل اين حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود بياوريم.
روحاني تصريح كرد: تلاش بايد شود تا روند فعلي به حالت عادي باز گردد و شرايط خيابان در شب عيد سامان پيدا كند. براي خسارت ها و آثار مخربي كه ايجاد شده همه مسئولان بايد تلاش كنند تا حجم آلام و خسارت كاهش يابد.  بافت هاي فرسوده كه در نقاط مختلف كشور وجود دارد يكي از مسائل مهمي است كه مورد توجه دولت به آن توجه داشته است.

07:42 حسن روحاني در محل حادثه حاضر شد
 
لحظاتي پيش رئيس دولت يازدهم با حضور در محل حادثه، بازديد خود را از روند عمليات امداد و نجات آغاز كرد. هم اكنون شهردار تهران در حال ارائه گزارش به رئيس جمهور است.
 
30: 07 رئيس جمهور عازم چهار راه استانبول مي شود
 
خبرهاي ارسالي از سوي خبرنگاران حاضر در محل حادثه پلاسكو حاكي از اين است كه تا دقايقي ديگر حسن روحاني رئيس جمهوري كشور شخصاً به چهار راه استانبول خواهد رفت تا از نزديك در جريان روند امداد رساني و ساير جزئيات قرار بگيرد./مهر
 
 
07:20 پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش
 
درپی حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به محبوس شدن و شهادت جمعی از آتش نشانان ایثارگر کشورمان شد، پیام تسلیتی صادر کرد. در متن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی آمده: 
 
«سانحه ناگوار آتش سوزی ساختمان مرکز شهر تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان غیورشد، ایران اسلامی را یکپارچه سوگوار ساخت. این حادثه غم انگیز صحنه حماسه آفرینی دلاورمردانی گردید که نام و یادشان تا ابد در تاریخ ایران و ایرانی ماندگار خواهد شد. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده  شهدا و مصدومان این حادثه غمبار و سایر همکاران خدومشان، برای شهیدان علو درجه، برای مصدومان سلامت و صحت و برای ملت ایران صبر و اجر مسالت می نمایم».
 
06:20 عملیات امداد در نزدیکی به قلب آتش
 
حرارت سنگین و شدت آوار باعث کند شدن روند آواربرداری شده است اما به رغم همه این مشکلات نیروهای امدادی با تمام توانشان، بدون وقفه و 3 شیفت در حال انجام کار هستند.

به رغم مشکلات ناشی از انتشار دودهای سفید ناشی از گرمای لایه های زیرین آوار، نیروهای امداد با تمام توان و تجهیزات مشغول عملیات آواربرداری و جست و جو برای یافتن پیکر های سایر آتش نشان ها هستند. 
 
04:50 روایت جدید از احتمال زنده بودن برخی زیر آوار
 
به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود اکنون از آن صدایی به گوش رسیده است که این امر احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است.

براساس آنچه از بی‌سیم یکی از ماموران آتش‌نشانی به گوش رسید، گویا از پشت دیوار چند نفر را با دستگاه تشخیص داده‌اند. به آنها گفته‌اند بکوبید به دیوار، آنها هم به دیوار کوبیده‌اند. صدا از پارکینگ پاساژ کویتی‌ها یعنی ضلع غربی ساختمان پلاسکو شنیده شده است.
 
 
 
04:20 روحیه مضاعف امدادگران پس از استفاده از «زنده یاب»
 
پس از استفاده از دستگاه زنده یاب که در سکوت کامل آتش نشانان و دیگر نیروهای امدادی مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه ای به شدت خوشحال کننده به دنبال داشت، امدادگران با روحیه ای دوچندان و در حالی که خوشحالی میانشان موج می زند، کار آواربرداری برای رسیدن به محلی که احتمالا زیر آن چند تن زنده هستند را از سر گرفتند.
 
آن گونه که خبر می رسد، فاصله زیادی با محلی که دستگاه نشان داده وجود دارد و امدادگران تازه نفس، ادامه عملیات را عهده دار شده اند. ملکی سخنگوی آتش نشانی با تایید خبر فرکانس یابی دستگاههای زنده یاب گفت: امیدواریم همکارنمان زنده باشند.
 
04:06 بازدید دوباره یکی از اعضای دفتر رهبر انقلاب از محل حادثه
 
سردار وحید حقانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری هم‌اکنون بار دیگر با حضور در محل حادثه از نزدیک از روند عملیات نجات و امداد بازدید کرد. وی شب گذشته نیز برای اطلاع از اوضاع امدادرسانی در محل حادثه حضور یافته بود.
 
همزمان با این دیدار، نیروهای خدمات شهری در تلاش برای پاکسازی معابر شهر برای روز شنبه و شروع هفته هستند و می کوشند با ایجاد موانع فیزیکی با استفاده از دار بست و گونی، سایت حادثه را از محل تردد شهروندان کاملا متمایز نمایند. همچنین پلاکاردهای اطلاع رسانی درباره تغییر مسیرها در سطح معابر در حال نصب است.
 
03:30 احتمالا ۴ نفر زنده هستند
 
به گزارش تسنیم، تلاش برای خارج کردن پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوار بعد از تست دستگاه زنده یاب ادامه دارد و گفته می شود که احتمالا 4 نفر زنده هستند.

خبری که هرچند مشابه آن روز گذشته در چنین ساعاتی منتشر شده و بعد از مدتی تکذیب شده بود، اما آنقدر خوشحال کننده هست که احتمال شایعه بودنش را در نظر گرفته و بازنشرش ندهیم.
 
 
02:44 استقرار 4 اکیپ نقشه برداری برای اطلاع از وضعیت سازه های مجاور

به گزارش ایسنا، اکیپ‌های مختلفی از مهندسان نقشه‌برداری جهت محاسبه میزان لرزش و نشست سازه‌های مجاور این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه مستقر شده‌اند و توسط دوربین‌های خود نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو را لحظه به لحظه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

دوربین‌های نقشه‌برداری قادر هستند نوسانات سازه‌ها را که ممکن است به دلیل تخریب سازه‌های مجاور، ورود انبوه آب ناشی از فعالیت آتش‌نشانان و همچنین نفوذ آب به زیربنای سازه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. بدین ترتیب چنانچه مشخص شود سازه‌های موردنظر طی عملیات امداد و نجات و خروج آوار در حد چند میلی‌متر به طرفین انعطاف داشته، این موضوع سریعا به مسئولان مربوطه جهت انجام اقدامات لازم اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
02:15 بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان
 
در حالی که هنوز شعله های آتش از گوشه و کنار مخروبه های پلاسکو زبانه می کشد و گاه آتش نشانان مجبورند برای مهار آتش و ممانعت از سرایت آن به ساختمان های دیگر، به دل آتش زده و جانفشانی کنند، بارش نم نم باران می تواند خبر خوشایندی به حساب آید. اتفاقی که دقایقی است آغاز شده است.
 
این در حالی است که در نتیجه بارش باران، دمای هوا به شدت کاهش یافته و به این دلیل کار امدادرسانی با دشواری های بیشتری مواجه شده است. 
 
01:45 زبانه هاي چند باره آتشي كه خاموش نمي شود
 
با هر آواري كه از سوي نيروهاي امدادي برداشته مي شود، هوا به آتش هاي زير آوار مي رسد و دوباره شعله هاي آتش زبانه مي كشد. اين آتش گويا بنای خاموش شدن ندارد و حتی قصد محدود ماندن به بنای پلاسکو دست دراز نکردن به سوی دیگر ساختمان های مجاور را هم ندارد.
 
اتفاقی که اگرچه برخی مسئولان و رسانه ها سعی در کتمانش دارند، اما تصویر زیر که خبرگزاری فارس منتشرش کرده، به وضوح ثابت می کند تا چه اندازه واقعی است.
 
بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعتراض کاربران شبکه های اجتماعی به پنهان کردن محل حادثه/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی 
  
01:40 استفاده دوباره از وسايل زنده ياب
 
به رغم اينكه بيش از چهل ساعت از وقوع حادثه تأسف برانگيز پلاسكو گذشت و تا كنون نيز پيكر چهار نفر از آتش نشانان از زير آوار خارج شده اما شنيده ها حاكي از اين است كه گروه هاي امداد و نجات دوباره از وسايل زنده ياب استفاده كردند.
 
این در حالی است که از نخستین ساعات پس از تخریب ساختمان، چندین قلاده از سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات به  همراه مربیانشان به محل حادثه اعزام شده بودند اما چند نوبت حضورشان در ساختمان نیز هیچ ثمری به همراه نداشته است.
 
01:20 پيكر دو شهيد ديگر پيدا شد
 
بر اساس گفته هاي سردار طلايي نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، پيكر 2 نفر دیگر نیز پیدا شد و بر اين اساس مجموعا 4 پیکر در زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شده است.
 
گفتني است، با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان پلاسکو تا این لحظه 5 تن است.

01:10 افزايش محدوديت ها براي خبرنگاران حاضر در محل حادثه 
 
با طولانی شدن روند امداد و نجات و از واپسین ساعات دومین روز ماجرا، ماموران حاضر در محل، محدودیت ها را نسبت به خبرنگاران را افزایش دادند. این محدودیت ها همزمان با انتقاد شماری از مسئولان شهری از نحوه اطلاع رسانی خبرگزاری ها اعمال شد./فردا
 
عجیب تر از این اعمال محدودیت های خاص که اعتراض خبرنگاران بسیاری از رسانه ها را به دنبال داشته، پوشاندن اطراف محوطه با گونی های پلاستیکی است که از دید برخی از ناظران در صحنه و کاربارن شبکه های اجتماعی، تلاش برای ممانعت از ثبت تصویر از پیکرهای کشف شده احتمالی در آوار پلاسکو است. اقدامی که بسیاری از معترضانِ آن بر این باورند فرقی با سانسور ندارد!
 
 
01:00 خواهش رئيس پليس تهران از مردم براي ترک محل حادثه
 
رییس پلیس پایتخت دقایقی پيش به میان مردم در محدوده خیابان فردوسی آمد و با تشکر از آنان اطمینان داد که همه امکانات لازم و نیروهای امدادی در آماده‌باش هستند و نیازی به حضور آن‌ها نیست./ميزان
 
انتظار مي رود عموم شهروندان با درك شرايط موجود ضمن پرهيز از حضور در اطراف محل حادثه شرايط را براي تسريع در فرايند امداد و نجات فراهم كنند؛ انتظاری به جا و شایسته که هرچند بسیاری از چهره های سرشناس و مسئولان خواستارش شده اند، متاسفانه چندان اثربخش نبوده است!
 
00:45 پيكر بي جان يک شهيد ديگر از زير آوار خارج شد
 
به گفته شهرام گيل آبادی، سخنگوي شهرداري تهران، دقايقي پيش پيكر مطهر يكي ديگر از آتش نشانان حادثه پلاسكو از زير آوار خارج شد.
 
این در حالی است که پیشتر پیکر بی جان یکی دیگر از آتش نشانان فداکار، شناسایی شده بود. بدین ترتیب شمار جان باختگان و شهدای این رویداد تلخ به سه تن رسیده است چراکه صبح روز گذشته یکی از آتش نشانان مجروح که در بیمارستان بستری بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.
 
00:20 ابراز همدردي آتش نشان های ايرلندي با همتايانشان در تهران
 
 آتش نشان های شهر دوبلین ایرلند با حضور در سفارت کشورمان و اهدای یک دسته گل به شکل پرچم ایران همدردي و ناراحتي خود را از خسارات وارده به مردم و آتش نشان هاي ايراني اعلام كردند.

علاوه بر این آتش نشانان، خبر می رسد رئيس جمهور ارمنستان و وزير امور خارجه لتوني نیز طي پيام هاي جدا گانه اين حادثه را به مردم ايران و خانواده قربانيان تسليت گفتند. پیام هایی که پیشتر نیز برخی مقامات دیگر کشورها صادر کرده بودند تا مشخص شود که تصاویر شوک آور ریزش ساختمان 17 طبقه تهران چه بازتاب وسیعی در سطح جهان داشته و چگونه همگان را بهت زده کرده است.
 


00:10 پویش زیبای مردمی و بی توجهی برخی مسئولان
 
ساعاتی از انتشار خبر کشف پیکر بی جان دو تن از آتش نشانان قهرمان پلاسکو نگذشته، پویشی در شبکه های اجتماعی و میان کاربران پرشمار ایرانی مورد توجه قرار گرفت و تکثیر شد که از عموم مردم می خواست به احترام خانواده های این قهرمانان و دیگر بازماندگان ایشان، از انتشار تصاویر پیکر بی جان ایشان خودداری کرده و در صورت مواجهه با چنین تصاویری، به منتشر کننده تذکر داده و از تکثیر تصاویر پرهیز نمایند.
 
این در حالی است که ظاهرا برخی مسئولان از چنین تصمیم شایسته ای مطلع نشده اند. از جمله یکی از مدیران شهرداری که تصویری (ظاهرا نه چندان واضح) از پیکر دو آتش نشان شهید منتشر کرد و زمانی که با اعتراضات شدید عمومی مواجه شد، عقب نشینی کرده و آن تصویر را حذف نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار