کد خبر: ۳۶۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 21 January 2017
آتش سوزی در ساختمان پلاسکو دو نکته بسیار مهم داست. نخستین نکته آن فداکاری جانانه آتش نشانان قهرمان این سرزمین است که بار دیگر مردم ایران را شرمنده ایثار خود ساختند.
 
نکته دوم به همدلی و همراهی مهربانانه مردم با این ایثارها و فداکاری ها مربوط می گردد.
 
مردم ایران در بسیاری از شهرها ثابت کردند برای آنها فرقی ندارد این ایثارگر در لباس رزم در دوران دفاع مقدس باشد یا در لباس آتش نشانی در مواجهه با آتش سوزان. هرکسی برای این ملت خدمتی انجام دهد ، قدر دان او هستند.
 
اما بعد از گذشت بیش از چهار روز از حادثه تاسف برانگیز ساختمان پلاسکو تهران و با آرام شدن فضاهای احساسی و رسانه ای سئوال معقولی به نظر نگارنده لازم است تا طرح گردد.
 متاسفانه شاهد آن بودیم که در روز های نخستین این واقعه ، هم هواداران دولت و هم هواداران شهردار تهران که اتفاقا هنوز هم از فضای رقابتی انتخابات سال 92 خارج نشده اند ، به هر ترتیب  ممکن سعی می نمودند تا با وارد آوردن اتهاماتی به طرف مقایل از آب گل آلود پلاسکو برای مطامع سیاسی خود بهره ای بببرند.
 
البته حسب قانون مدیریت شهری هم سهم قصور شهرداری و هم سهم قصور دولت در عدم جلوگیری از بروز حوادث این چنینی مشخص است. اما از آنجائیکه سایت قوه قضائیه گزارش می دهد متولی اصلی و مالک حقیقی این ساختمان نه بهایی ها  و یهودیان و .. بلکه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.
 
هرچند  در طی سال های اخیر، سرقفلی بسیاری از واحدها به افراد و املاک واگذار شده است. کسبه پلاسکو در واکنش به صحبت های مسئولان درباره عدم رعایت نکات ایمنی اعلام کرده بودند که ساختمان پلاسکو جزو املاک بنیاد مستضعفان محسوب می شده و آنها برخی واحدها را به صورت سر قفلی یا قولنامه ایی در اختیار داشتند. و بر اساس گزارش خبرگزاری ها بنیاد مستضعفان تا کنون واکنشی نسبت به حادثه پلاسکو نداشته است.
این سئوال بسیار بدیهی است که چرا متولی اصلی و یا مالک حقیقی ساختمان سالهای سال نسبت به نگهداری اموال خود که جزو بیت المال نیز محسوب می گردد کوششی انجام نداده است؟
و ایا اینکه چرا در مورد احتمال خطری که برای این دارایی عمومی وجود داشته است تا کنون اقدامی نکرده است؟
این حادثه هرچند هزینه های گزافی چه در بعد سیاسی ، چه در بعد انسانی و .. بر  دوش ملت ایران گذاشت اما به نظر می رسد بهانه خوبی است تا شهرداری ها کل کشور با همراهی دادستانی آن شهرستان نسبت به شناسایی اماکن عمومی پر خطر و تعیین تکلیف امنیتی و تامینی آن اقدام نمایند.
متاسفانه این جزوی از فرهنگ عمومی ما شده است که تا هزینه ای بر دوش مان تحمیل نگردد به فکر تمشیت امور خود نیستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار