محمد حسن فرهنگی تغییرات لایحه برنامه ششم را ، تحول گرایانه، همراه با با پیش بینی های قابل سنجش و ارزیابی و بر اساس اقتصاد مقاومتی دانست.
کد خبر: ۳۶۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 21 January 2017
به گزارش تابناک تبریز، فرهنگی عضورکمیسون تدوین برنامه ششم توسعه افزود :به علت نقص لایحه دولت، این برنامه توسط مجلس شورای اسلامی، تکمیل و تصویب شد. زمانی که دولت این برنامه را به مجلس تحویل داد، نامه‌ای از سوی رئیس مجلس به رهبر معظم انقلاب نوشته شد که این برنامه دارای مفاد برنامه‌ای نیست و باید اساس آن تغییر کند که رهبر معظم انقلاب نیز این مجوز را صادر کردند تا مجلس بتواند تغییراتی را در آن لحاظ کند.
 
یکی از ملزومات تدوین برنامه ششم توسعه، گنجاندن و در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی در متن این برنامه بود. در این باره با دکتر محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و رئیس کارگروه زیربنایی و اقتصادی تلفیق و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است، برنامه ششم با همه برنامه‌های توسعه‌ تفاوت دارد و اگر قرار است دولتی آن را اجرا کند، باید همه توان خود را به کار بگیرد؛ آن گاه اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد و شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود. مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

فرهنگی در مصاحبه با ایرنا، همچنین گفت:
برنامه ششم توسعه یک برنامه راهبردی و آینده‌نگر است. آنچه دولت به مجلس داده بود از این پویایی برخوردار نبود و بیشتر مصوبات و تغییرات در مجلس انجام شد. نمایندگان در سه شیفت مشغول بررسی و تدوین برنامه ششم توسعه بودند که با توجه به محدودیت زمانی تا پایان سال چاره‌ای نداشتیم، اما همه نمایندگان سعی کردند با تمام توان و دقت نسبت به تدوین این برنامه حساسیت نشان دهند. درباره مصوبات هم باید بگویم اتفاقاتی را در این برنامه شاهد هستیم که قبلا در هیچ برنامه‌ای وجود نداشته است.

او در خصوص وجوه تمایز این برنامه افزود: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برنامه ششم این بود که برنامه‌های قبلی توسط دولت‌ها تهیه و تدوین می‌شد، اما این برنامه در مجلس شکل گرفت. این برنامه برای اولین بار در قالب احکام دارای کمیت‌های مختلف قابل ارزیابی و سنجش است. برنامه ششم توسعه با نگاهی تحول‌گرایانه تدوین شده و به وضع موجود رضایت نداده که از این بحران عبور کنیم. موضوعاتی در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع معدنی، محیط‌ زیست، گردشگری، اعمال عدالت در نظام پرداخت، افزایش حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی از محل حذف یارانه ثروتمندان و اختصاص منابع به بخش‌های علمی و فرهنگی مطرح شد که به بهترین شکل و روش به تصویب رسیده است. نگاه اول برنامه ششم، توسعه افزایش رضایت و پیشرفت اقتصادی مردم است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :