همچنانکه رابطه مصر و عربستان در گذشته ها باقی مانده است اما ایران و عراق در حال متحد کردن سرزمین نیل با خود هستند تا جائیکه شاید بتوانند مصر را به محور مقاومت هدایت نمایند.
کد خبر: ۳۶۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 22 January 2017
به گزارش تابناک تبریز، همچنانکه رابطه مصر و عربستان در گذشته ها باقی مانده است اما ایران و عراق در حال متحد کردن سرزمین نیل با خود هستند تا جائیکه شاید بتوانند مصر را به محور مقاومت هدایت نمایند.

گزارشی که مصطفی سعدون در المانیتور می نویسد حاکی است که عراق یک نقش واسط را ایفا می کند تا بلکه بتواند مصر را به داخل محور مقاومت بکشاند.

استنادات این گفته از آنجاست که ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق اخیرا با بیان بزرگی مصر ، مربوط است به مردم این کشور تاریخ و فرهنگ آن است تاکید مهمی بر نقش رهبری مصر در جهان عرب داشته است. مساله ای که برای مصری ها بسیار حائز اهمیت است.

همچنین حبیب الصدر در سخنرانی 28 دسامبر خود بعنوان سفیر جدید عراق در مصر ، اظهار داشت مصر ستون پایه ای جهان عرب است.

او افزود هر دو این کشورها از گروه های مسلح مشترک و تهدیدات مشترکی رنج می برند و این نیاز دو طرف برای همکاری را افزایش می دهد.

وقتی که صدر از قاهره دیدن می کرد در 16 ژانویه گفت: عراق بسیار مشتاق است برای شروع صادرات نفت خود به مصر، و این در حالی است که عربستان صادرات نفت خود به مصر را متوقف کرده است.عراق در نظر دارد ماهانه 1 میلون بشکه نفت به مصر صادرک ند.

صدیق المهنا عضو ائتلاف ملی پارلمان عراق در مصاحبه با المانیتور هم گفت نفوذ عراق به منظور مدیریت ورود مصر به محور مقاومت صرف می شود و البته این پروسه در راستای نیاز و درخواست مصر برای الحاق این کشور به محور مقاومت به رهبری ایران انجام می پذیرد.,وی افزود عراق بدنبال نقش آفرینی بیشتری در منطقه است .

بر اساس گفته های جعفری هم اکنون سطح روابط بین مصر و عراق در حد عالی خود قرار دارد و شامل تمامی زمینه های سیاسی اقتصادی و تجاری و حتی نظامی است. علا یوسف سخنگوی ریاست جمهوری مصر اظهار داشت جعفری در سفر خود به مصر در دیدار با عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر پیشنهاد یک همکاری استراتژیک بین این دو کشور در مبارزه با تروریسم را داده است.

ائتلاف سنی ایران در مقابل ائتلاف سنی عربستان

مسیر حضور مصر در محور مقاومت توسط ایران از جائی باز شد که ایران از مصر برای حضور در مذاکرات لوزان(اکتبر 2016) دعوت نمود. اجلاسی که برخی رسانه ها از درخواست مصر برای کمک به این کشور در مواجهه با عربستان خبر دادند.

در نوامبر 2016 نیز عمار حکیم درخواست حمایت محور عراقی- مصری از ائتلاف الجزایر ایران به منظور مقابله با محور ترکیه –عربستان و قطر را داده بود. و این در واقع همان مساله بسیار مهمی است که می تواند وزن ایران در مباحث منطقه ای را به شدت افزایش دهد

اعزام نیروی مصری به سوریه

مصر قبل از این با اعزام غیر رسمی نیروهای خود در قامت حامی بشار اسد ظاهر شده بود. این نیروها شامل مستشاران و نیز نیروهای نظامی ای بودند که برای مبارزه با داعش به سوریه اعزام شده بودند. مساله ای که چندان مورد خوشایند ترکیه و عربستان نبوده و نیست.

هرچند مشوق های این ائتلاف بیشتر به نفع مصر نیازمند به نفت ارزان خواهد بود. اما این مساله برای دو کشور ایران و عراق بسیار حیاتی است چرا که یک سوپاپ اطمینان مهمی برای مقابله با تاثیرات آتی عربستان در منطقه به نفع محور مقاومت ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :