کد خبر: ۳۶۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ 23 January 2017
پلاسکوی تهران هشداری برای تبریز
حادثه پلاسکو در حالی ملت ایران راسوگ وار نمود که یقینا اگر در موعد مناسب، اقدامات پیشگیرانه ای توسط نهادهای مسئول اعمال می شد، می توانست مانع از بروز چنین خسارتی گردد.
 
ناظران معترفند که شهرداری تهران در این خصوص فقط به ابلاغ توصیه های ایمنی خود اقدام نموده در صورتیکه می توانست با تکیه بر مستندات قانونی و نیز ابزارهای نفوذ خود مانع از فعالیت چنین مرکز پر خطری باشد. هرچند این نکته نیز نباید فراموش شود که یقینا صرفا شهرداری تهران نمی توانست کار مهمی انجام دهد الا با حمایت نهادهای دولتی.
 
 پلاسکوی تهران هشداری برای تبریز
دراین خصوص بایستی به نقش خود صاحبان مغازه هم اشاره نمود که به هشدارهای ایمنی شهرداری و یا آتش نشانی بی محلی کرده اند. البته دراین وسط سهم تقصیر مالک ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان از همه عوامل دخیل در حادثه پر رنگ تر می نماید.
 
حال برگردیم به موضوع اصلی مان یعنی  تبریز
یک رویداد هشدار انگیز
عصر ۱۳ آبان ۱۳۸۸  ایکی قاپیلار تبریز طعمه حریق شد. در جریان این حادثه بخش‌هایی از این راستهٔ تاریخی که مرکز فروش انواع پوشاک و لوازم آرایشی می‌باشد، دچار آتش‌سوزی شد. علت احتمالی وقوع این حادثه، واژگونی چراغ علاءالدین در یکی از مغازه‌های این راسته اعلام شد.
 
نتیجه تصویری برای آتش سوزی بازار تبریز 
در جریان این آتش سوزی سه ایستگاه نزدیک بازار تبریز نسبت به اعزام ماموران خود به محل حادثه اقدام نمودند اما متاسفانه امدادرسانی با یک معضل بسیار مهم بنام عدم وجود معبر مناسب برای ورود ماموران و همچنین تجهیزات آتش نشانی به داخل بازار تبریز مواجه بود.
علاوه بر این حتی پاساژ نوسازی چون پاساژ چرم تبریز هم از حادثه حریق مصون نبوده و چند بار در طول 6 سال گذشته طعمه حریق شده و خسارات مادی و معنوی زیادی برای کسبه های آن به بار آورده است.
نتیجه تصویری برای آتش سوزی بازار تبریز 

پاساژهای مانند پلاسکو تهران در قلب تبریز
 
پاساژ امت یا پاساژ برق لامع که قدمت ساخت آنها به  چند دهه برمیگردد وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو تهران دارند .اغلب این پاساژها از سازه ای فلزی برخوردارند که در صورت وقوع آتش های مهیب قطعا فروریزی ساختمان نیز  متعاقب آن خواهیم داشت. به این سیاهه می توان پاساژهای قدیمی کنار بازار تبریز را هم اضافه نمود . ساختمان هایی بسیار قدیمی که وضعیت ایمنی آنها غیرقابل قبول است.
 
از سویی مدیرعامل آتش نشانی تبریز اظهار می دارد بازار تبریز در یک سال گذشته ۲۶ بار آتش گرفته است و این در حالی است که به ۱۳ پاساژ حادثه‌ خیز تبریز اعلام اخطار ایمنی شده است. این سخن را بگذاریم در کنار موضع شورای شهر که می گوید با کمبود ایستگاه های آتش نشانی مواجهیم.
 
خلاصه اینکه در مورد پلاسکو باید اذعان نمائیم که چون این مرکز در قلب اقتصادی تهران بود این همه در کانون توجه رسانه های ملی و خبرنگاران و فعالین سیاسی و اقتصادی و .. قرار گرفته است.  تاجائیکه نوعی رقابت نیز  برای ارائه خدمات در میان دستگاه ها و نهادها به مصیبت دیدگان این واقعه ناگوار در گرفته است. این نکته نباید فراموش شود که در صورت وقوع چنین حادثه ای در هر کدام از شهرستان ها نباید منتظر چنین توجهاتی از سوی مسئولین باشیم.چرا که اگر چنین روحیه ای هم در مسئولین استانی باشد قطعا منابع موجود اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
بنابراین الزامی است که مدیریت عالی استان با همراهی شهرداری تبریز و سایر نهادهای مسئول ، فکری برای معبرگشایی برای خدمات ایمنی بازار سرپوشیده تبریز و نیز تعیین تکلیف اساسی برای پاساژهای قدیمی با سازه های فلزی که وضعیت ایمنی مناسبی ندارند ، بشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :