کد خبر: ۳۷۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 12 February 2017
برنامه متن - حاشیه شبکه سه  با حضور دوتن از کارشناسان حوزه روابط بین الملل کشور برگزار گردید.
 
دکتر عسگرخانی از اساتید دانشگاه تهران که سالها نمایندگی ایران در مقر  آژانش انرژی اتمی در وین را برعهده داشته است و فواد ایزدی مهمان دوم این برنامه بود. کسی که در نظرسنجی از 20نفر از اساتید دانشگاه رشته های روابط  بین المللی و علوم سیاسی به درستی پیروزی ترامپ ، در شب قبل از شمارش آرا را پیش بینی کرد و البته جزو منتقدین سرسخت برجام نیز شناخته می شود.
 
دکتر ایزدی در بخش از سخنان خود به فروپاشی شوروی اشاره ای نمود و گفت ، رییس جمهور روسیه یلتسین بود و برای جلب حمایت غرب در روسیه سراغ افراد غربگرا رفت تا از آنها در تیم خود استفاده کند. پوتین جزو این غربگراها بود که در تیم یلتسین خوش درخشید.
دکتر عسگر خانی در خصوص رابطه ترامپ و پوتین گفت : بر اساس یکی از نظریات حوزه رئالیسم ، وقتی که قدرت دو قطب  مسلط در حال افول است این دو قطب تلاش می نمایند تا به هم نزدیک تر شوند تا منافع هردو تضمین گردد.
 
او در مورد روسها نیز افزود روبین استین روس شناس در موردشان می گوید: هژمونی آنها از نژادپرستی آنها است. آنها در هر دوره ای سپری برای این نژادپرستی ساخته اند . زمانی با تزارها و در دوره ای با مارکسیسم و اکنون نیز با فدراتیویسم. عسگرخانی افزود بعد از فروپاشی شوروی در برنامه ای تلویزیونی جرج کنان در پاسخ به اینکه آیا کار شوروی تمام شد جواب می دهد بله. اما برژنشسکی جواب می دهد نه مرحله دوم فروپاشی ، شامل انهدام روسیه از داخل خود است که هنوز محقق نشده است.
 
دکتر ایزدی در خصوص رابطه ترامپ و پوتین هم گفت: در تیم ترامپ افرادی(مانند مایک فیلین) هستند که بر خلاف قوانین امریکا قبل از تصدی رسمی مسئولیت اقدام به دیدار با سفیر روسیه در واشنگتن کردند و البته این در حالی است که در تیم محافظه کاران دشمنان سنتی روسیه کم هم نیستند افرادی مانند متیس وزیر دفاع.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار