بی بی سی بررسی کرد؛
«اگر احمدی نژاد مصمم به شرکت در انتخابات در سال های بعد از۹۶ باشد، احتمالا به بیشترین چیزی که نیاز خواهد داشت، شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سه ماه بعد است.»
کد خبر: ۳۷۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 13 February 2017
به گزارش تابناک تبریز، سایت شبکه بی بی سی فارسی در یادداشتی با عنوان "آیا احمدی نژاد نیازمند شکست اصولگرایان است؟" به تحلیل و واکاوی بیانیه اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران پرداخته و مدعی شده است که « اگر احمدی نژاد مصمم به شرکت در انتخابات در سال های بعد از۹۶ باشد، احتمالا به بیشترین چیزی که نیاز خواهد داشت، شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سه ماه بعد است.»

 
 در شرایطی که حدود سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده، هنوز کاندیدای "احتمالا رای آور" جریان اصولگرا مشخص نیست و بسیاری از اصولگرایان، در مورد تبعات پراکندگی اصولگرایان در انتخابات هشدار می‌دهند.


در چنین شرایطی، موضع گیری دیروز محمود احمدی‌نژاد در این مورد که قطعا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد، انگار پیام مشخصی دارد: اینکه هرچقدر هم وضعیت اصولگرایان دشوار باشد، آقای احمدی نژاد علاقه ای به کمک به حل مشکلات آنها در انتخابات آینده ندارد.


این موضع گیری، قاعدتا به معنای این نیست که آقای احمدی نژاد انگیزه خود برای حضور در سیاست را از دست داده است. اغراق آمیز نخواهد بود اگر گفته شود که تعداد سفرهای "رسانه ای شده" او به شهرهای مختلف ایران در ماه های گذشته، از تمام دیگر نامزدهای احتمالی اصولگرا بیشتر بوده است.حتی بعد از آنکه رهبر جمهوری اسلامی ایران در ۵ مهر ماه گذشته تایید کرد که محمود احمدی نژاد را از حضور در انتخابات منع کرده، سفرهای رئیس جمهور سابق ایران ادامه یافته است.

حامیان وی می گویند که مسافرت های آقای احمدی نژاد شخصی هستند و معنای انتخاباتی ندارند، اما مشکل بتوان تصور کرد سفرهای خبرساز او، که از تک تک آنها تصاویر متعدد منتشر می شود، اساسا هدف سیاسی نداشته باشند.

شاید سفر ۱۴ بهمن محمود احمدی نژاد به استان فارس و عکس گرفتنش در کنار آرامگاه کورش، نمونه ای قابل توجه از "جنس" پیام هایی باشد که در سفرهای اخیر وی مخابره می شود و - به نوعی- یادآور تلاش های او برای جذب حامیان جدید در سال های پایانی دوران ریاست جمهوری است.

بی بی سی در ادامه می نویسد: رئیس دولت های نهم و دهم، لابد می داند که باید اعلام نظر آیت الله خامنه ای را جدی بگیرد و کاندیدایی که رهبر او را از حضور در انتخابات منع کرده باشد، شانسی برای گذشتن از صافی شورای نگهبان نخواهد داشت. با وجود این، پشتکاری که برای حضور در مناسبت ها و استان های مختلف نشان می دهد و نوع خبرهایی که مدافعانش از این حضور منتشر می کنند، معنی دار است.

حامیان محمود احمدی نژاد، موکدا این ادعا را تکرار می کنند که مطابق گمانه زنی ها و نظرسنجی ها، در مجموعه سیاستمداران جناح اصولگرا هیچ کاندیدایی به اندازه او رای ندارد.

در مقابل، این گمانه زنی نیز وجود دارد که حتی اگر محمود احمدی نژاد بیشتر از سایر سیاستمداران اصولگرا رای داشته باشد، اما حضورش در انتخابات فرصتی طلایی را برای "دوقطبی کردن" انتخابات و به میدان کشیدن رای‌دهندگان مخالف فراهم می کند که در نهایت به نفع حامیان حسن روحانی تمام خواهد شد. به ویژه، با توجه به اینکه ممکن است مهمترین چالش حامیان دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری آینده، "بحران مشارکت" رای دهندگان ناراضی از میزان تحقق وعده های آقای روحانی باشد.

بی بی سی در ادامه مدعی شد: فارغ از آنکه تحلیل کدام گروه به واقعیت نزدیک تر باشد، آنچه در در عمل مشاهده می شود این است که حامیان رئیس جمهور سابق، محور اصلی تبلیغات خود را، بر موضوع "ناتوانی" اصولگرایان در پای صندوق های رای قرار داده اند.

این حامیان، حتی بعد از انتخابات مجلس دهم و طرح ادعای "پیروزی اصولگرایان" در رسانه های اصولگرای مخالف دولت، به صراحت این ادعا را به تمسخر گرفتند. نقطه اوج این رویکرد، در روز رای اعتماد مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان مشاهده شد که مجلس قبلی آنها را - و دو تای‌شان را به اتهام ارتباط با "فتنه" - رد کرده بود.

 

سایت شبکه دولتی بی بی سی در ادامه با طرح این سوال که "آیا ادامه پافشاری بر "رای آورتر" بودن محمود احمدی نژاد در مقایسه با سایر سیاستمداران اصولگرا، به معنی آن است که وی و حامیانش هنوز امیدوارند که نظر رهبر در مورد نامزد شدن او در انتخابات عوض شود؟" نوشت: احتمال امیدوار بودن احمدی نژاد و حامیانش به چنین تحولی، منتفی نیست.

 حتی اگر محمود احمدی نژاد بیشتر از سایر سیاستمداران اصولگرا رای داشته باشد، شاید حضورش در انتخابات فرصتی طلایی را برای 'دوقطبی کردن' انتخابات و به میدان کشیدن رای دهندگان مخالف فراهم کند که در نهایت به نفع حامیان حسن روحانی تمام شود. به ویژه، با توجه به اینکه ممکن است مهمترین چالش حامیان دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری آینده، 'بحران مشارکت' رای دهندگان ناراضی از میزان تحقق وعده‌های آقای روحانی باشد

 چه بسا افزایش تهدیدهای خارجی، حامیان محمود احمدی نژاد را همچون برخی اصلاح‌طلبان- به درست یا غلط- به این تصور رسانده باشد که آیت الله خامنه ای مایل به رقابتی تر کردن انتخابات برای افزایش مشارکت خواهد بود.

 
با وجود این، حتی اگر احمدی نژاد و همراهان او مشخصا به حضور مستقیم انتخابات ۱۳۹۶ امیدوار نباشند، قطعا امید خود را به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری از دست نداده اند.

 در پی علنی شدن نظر آیت الله خامنه ای در منع حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده، آقای احمدی نژاد با انتشار پیامی تاکید کرد که رهبر خواسته "در این دوره" در انتخابات شرکت نکند و او هم در تبعیت از این توصیه، "برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارد". این تاکید، به وضوح حکایت از آن داشت که وی توصیه آقای خامنه ای را، صرفا مرتبط با انتخابات ۱۳۹۶ می داند.

این سایت در پایان با این ادعا که احمدی نژاد به شکست اصولگرایان برای بازگشت به صحنه انتخابات در سال های آیند نیاز دارد می نویسد: اگر رئیس دولت های نهم و دهم، مصمم به شرکت در انتخابات در سال های بعد از ۱۳۹۶ باشد، احتمالا به بیشترین چیزی که نیاز خواهد داشت، شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سه ماه بعد است. شکستی که انگار از نظر او و متحدانش قرار است اثبات کند که اصولگرایان برای رویارویی انتخاباتی با رقبای خود، چاره ای جز رجوع مجدد به محمود احمدی نژاد ندارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار