ناگفته هایی از وضعیت خوزستان
به گزارش تابناک تبریز، وضعیت بحرانی که در خوزستان ایجاد شده و به تهدیدی جدی برای سلامت بهداشتی مردم آن استان و استان های همجوار تبدیل شده است مساله ای ملی است . چرا که خوزستان به طول بیش از 100 سال تامین کننده ثروت عظیم اقتصادی این کشور بوده است و با تهدید آن بایستی متوجه بود که همه ایران تهدید می گردد.
کد خبر: ۳۷۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 15 February 2017
  • به گزارش تابناک تبریز، وضعیت بحرانی که در خوزستان ایجاد شده و به تهدیدی جدی برای سلامت بهداشتی مردم آن استان و استان های همجوار تبدیل شده است مساله ای ملی است . چرا که خوزستان به طول بیش از 100 سال تامین کننده ثروت عظیم اقتصادی این کشور بوده است و با تهدید آن بایستی متوجه بود که همه ایران تهدید می گردد.
در خصوص آنچه در مورد بحران زیست محیطی این روزهای خوزستان کمتر از رسانه ها شنیده شده است یک کارشناس وزارت نیرو در گفتگو با کانال تلگرامی «راهبرد» درباره دلایل تشدید بحران ریزگردها و قطع برق در استان خوزستان به این نکات اشاره می کند:
« بحران خوزستان، یک بحران عمیق زیست محیطی با تبعات شدید امنیتی، اقتصادی و اجتماعی است.
 حدود ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم که چون فیلتری برای زیست بوم خوزستان عمل می‌کرد، خشک شده است.
  بر اثر برداشت آب بالادست کرخه و کارون و نیز برنامه عجیب وزارت نفت علاوه بر اینکه این تالاب از کارکرد طبیعی  خارج شده، بلکه به یکی از کانون‌های بکر و مستعد ریزگرد بدل شده است.
 حجم عجیب ریزگردها این بار چنان وسیع بوده که در ترکیب با رطوبت هوا، لایه‌ای از گل و خاک بر تاسیسات و شبکه برق استان نشانده.
چون  این لایه رساناست و موجب اتصال در شبکه برق می‌شود. از مدار خارج شدن شبکه همانا و فلج شدن استان همان.
 در پیمایشی که دانشگاه شهید چمران به سفارش استانداری خوزستان انجام داده بود، بیش از ۹۰ درصد کارکنان بومی استان، خواستار انتقال از خوزسـتان هستند و این یعنی تهی شدن یکی از کانون‌های تمدنی و مناطق توسعه‌ای کشور از سرمایه انسانی.
 متاسفانه سوءمدیریت منابع آبی که آن هم ناشی از بی تدبیری محض در آمایش صنعتی و کشاورزی استان‌های همجوار است، منجر به تبدیل تدریجی جلگه خوزسـتان به عنوان دومین استان حاصل خیز کشور به بیابان شده است.
 واقعیت آن است که تأثیر تغییر اقلیم خوزسـتان در مقایسه با سوءمدیریت و فقدان برنامه ریزی آنچنان هم شدید نیست.
 از ۱۶ میلیارد مترمکعب آبی که در رودخانه‌های استان جاری بود، اکنون فقط ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد استان می‌شود!
 مهم‌ترین و عاجل‌ترین کاری که برای خوزسـتان و البته سایر مناطق پر ریسک اقلیمی می‌توان انجام داد این است که دولت بپذیرد چیزی به نام "برنامه ریزی توسعه و آمایش سرزمین” وجود دارد!»
خوزستان به استانی مهاجر فرست تبدیل شده است و مهاجرت از خوزسـتان در حال گسترش است. (پیش از انقلاب خوزستان استانی مهاجر پذیر بود)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :