کد خبر: ۳۷۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷ 18 February 2017
بعد از حادثه دلخراش تصادف دوقطار در ایستگاه هفت خوان سمنان که منجر به شهادت جمعی از زائران حرم رضوی از استان عزیزمان شد، برخی از نمایندگان مردم استان و حتی سایر استان های ترک نشین اقدام به ارائه طرح استیضاح وزیر راه نمودند.
 
بعد از تهیه طرح ، یک بار وزیر راه به  کمیسون عمران مجلس دعوت گردید که با بی ادبی تمام در آن جلسه حاضر نشد. این امر نمایندگان را برای مطالبه طرح استیضاح مصمم تر نمود. البته دلایل مهمی مانند برخورد دور از انتظار وزیر در مواجهه با خبر جان باختگان این حادثه که گفته بود جای نگرانی نیست همه مسافرین بیمه بودند و ... مزید بر علت شد تا مسیر استیضاح انتخاب گردد.
 
با دعوت دوم از آخوندی ، وی در این کمیسون حاضر شد و به دفاع از عملکرد وزارت خانه متبوع خود پرداخت. البته نمایندگان تبریز جلسه را ترک نمودند چرا که اعتقاد داشتند صحبت های آخوندی تکراری و بی فایده است  و متعاقب آن با امضای 34 نماینده ، طرح استیضاح آخوندی به هیئت رییسه تقدیم شد.
 
اما در مورد خود استیضاح چند نکته بنظر می رسد لازم  ذکر است؛
 
1-استیضاح حق نمایندگان است .اما برای هر استیضاحی دلایلی مستند و مستدل لازم است تا بر اساس آن افکار عمومی قانع گردد. تلاش نمایندگان تبریز بخصوص علیرضا بیگی در پیگیری این طرح ستودنی است اما به نظر می رسد فایده این استیضاح ، با توجه به شرایط زمانی رفته رفته کمتر می شود. این مساله با توجه به نزدیکی اتمام کار دولت نیز چندان امری  پذیرفتنی به نظر نمی رسد. در سال 83 بود که رهبر انقلاب به مجلس هفتم دستور دادند از استیضاح وزرا خودداری نمایند چرا که در ماه های آخر عمر دولت این کار مطلوب به فایده  به نظر نمی رسید.
 
2منظور از استیضاح اگر تنبیه وزیر مزبور باشد به نظر می رسد راه های بهتری برای آن وجود داشته باشد. نماینگان مردم این موضوع وروشهای اجرائی آن را بهتر می دانند. از طرفی این استیضاح اگر رای نیاورد بار سیاسی منفی ای علیه منتقدان دولت ایجاد خواهد نمود. قرائن موجود هم حاکی است که با پس گرفتن 50 امضا ، این استیضاح به نفع وزیر تمام خواهد شد. شایان ذکر است که بعضی از نمایندگان استان آذربایجان شرقی هم به بهانه های مختلف در دیدار با وزیر این پیام را منتقل کرده اند که رای مثبتی برای استیضاح ندارند.
 
3—به نظر می رسد نمایندگان استان نتوانستند از موضوع استیضاح به نحو احسن استفاده نمایند . چراکه تا زمان وصول طرح می توانستد با برگزاری جلسات ، با اعمال نفوذ خود طرح های مهم معطل مانده استان مانند رها آهن تبریز میانه را احیا نمایند.
از این روی بهتر است نمایندگان مصر بر انجام استیضاح ، تا زمان باقی است نسبت به استفاده از فشار استیضاح برخی از مطالبات چندین دهه ای مردم منطقه را بدست وزارت راه و مسکن و شهر سازی جامه عمل بپوشانند و گرنه حتی اگر وزیر از مجلس کارت قرمز هم بگیرد صرفا برای روحانی نوعی مظلوم نمایی ویا حداقل قرصت سیاسی ایجاد خواهد کرد تا در ایام انتخاباتی از آن  استفاده نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :