ترکان در جلسه فراکسیون مستقلان خبر داد:
اکبر ترکان که از سوی دولت مسئول رسیدگی به حادثه قطار در سمنان شده بود، وزارت راه و شهرسازی را به جعل سند برای انحراف تحقیقات متهم کرد.
کد خبر: ۳۷۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 18 February 2017
به گزارش تابناک تبریز، حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافری در مسیر سمنان-مشهد در پنجم آذرماه، با اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره جعل سند برای انحراف تحقیقات در این باره، وارد فاز جدیدی شد.

در حالی که تاکنون مسئولان وزارت راه و شهرسازی عنوان می‌کردند که بر اساس مکالمات ضبط‌شده میان راننده قطار با مسئولان ایستگاه با سیستم تلفن‌گرام، علت وقوع حادثه، نقص سیستم نبوده بلکه خطای انسانی بوده، اکنون شواهد نشان می‌دهد اصلاً تلفن‌گرامی در کار نبوده و اسناد ارائه‌شده در این زمینه، جعلی است.

در اطلاعیه شماره یک کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن که سه‌شنبه 9 آذر منتشر شد، در چند سطر به مکالمات میان راننده دو قطار و مسئولان ایستگاه هفت‌خوان با استفاده از سیستم تلفن‌گرام اشاره دارد. در یکی از بندهای این اطلاعیه آمده است: در ساعت 7:08 لوکوموتیوران قطار تبریز ـ مشهد طی تلفن‌گرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفت‌خان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌نماید: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد. "

برآیند این گزارش و توضیحات بعدی مسئولان وزارت راه مبنی بر این بود که سیستم کنترل قطار هیچ ایرادی نداشته و خطای انسانی مسئولان ایستگاه، سبب وقوع حادثه تلخ برخورد دو قطار شده است.

سندها جعلی است

در همین زمینه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مسئولان دولت اطلاعیه دادند که ارتباط از طریق تلفن‌گرام با مرکز CTC برقرار شده جعلی است و این اسناد بعد از آتش‌سوزی قطار به ساعت و تاریخ روز تصادف تنظیم و ارائه شده است.

جعفرزاده منبع این ادعا را اظهارات اکبر ترکان در جلسه فراکسیون مستقلان مجلس اعلام کرد.

لازم به ذکر است 6 آذرماه معاون اول رئیس‌جمهور کمیته‌ای را با مسئولیت اکبر ترکان برای رسیدگی به سانحه قطار مسافربری تبریز ــ مشهد تشکیل داد. پس از خاتمه بررسی‌ها، ترکان 14 آذرماه در جلسه فراکسیون مستقلان مجلس دلایل این حادثه را اعلام کرد اما گزارش کامل وی هیچ گاه منتشر نشد.

پس از آن، دولتی‌ها تمام تلاش و همت خود را بر این گذاشتند که خطای انسانی را دلیل حادثه قطار اعلام کنند و سیستم کنترل خودکار قطار ATC را بدون ایراد جلوه دهند.

سیستم ATC توسط آخوندی راه‌اندازی شد و وی روی آن مانور گسترده‌ای داد و حتی در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آخوندی مدعی شد که با این سیستم، حتی اگر راننده قطار، سکته هم کند، اتفاقی رخ نمی‌دهد.

اما این سیستم در اجرا دچار ایرادات فراوانی بوده ولی مسئولان وزارت راه و شهرسازی پس از حادثه قطار سمنان، برای فرار از پاسخگویی، مدعی شدند این سیستم بدون اشکال کار کرده و مقصر مسئول ایستگاه قطار بوده است.

فایل صوتی سخنان جعفرزاده درباره جعلی بودن سند وزارت راه موجود و نزد مشرق محفوظ است./مشرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار