گزارش تابناک تبریز از روز استیضاح «وزیر راه» در صحن مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند و با 176 رای مخالف استیضاحبار دیگر وی را در سمت خود ابقا کردند.نمایندگان با رای74 موافق، 176 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 255 رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
کد خبر: ۳۸۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 19 February 2017
نشست علنی صبح امروز (یکشنبه اول اسفندماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود.
 
 
15:40 آخوندی برای بار سوم از مجلس رای اعتماد گرفت
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند و با 176 رای مخالف استیضاحبار دیگر وی را در سمت خود ابقا کردند.نمایندگان با  رای74 موافق، 176 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 255 رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
 
14:15 فرهنگی موافق استیضاح وزیر راه:
 
آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است
 
محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت:‌ آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بی‌توجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بی‌توجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزش‌های لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.

 فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت:‌ در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستم‌های الکترونیکی نیز فراهم نشده است.

فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقه‌ای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ‌دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در  اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.

وی افزود:‌ در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریل‌ها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغله‌های بیشتری داشتند.

وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز می‌شود. ماده ۱۴۵ نیز بی‌احتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشته‌اند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت:‌ طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام می‌شود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود.

فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت:‌ در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمی‌دهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه می‌شود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با 10 واگن به ایستگاه بعدی می‌رود و سپس توقف می‌کند.

وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده می‌گویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامه‌ای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری   گفت:‌ فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهای بسیرای در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند  و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.

وی افزود:‌ وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است 
 


14:15 آغاز نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس
 
نشست علنی امروز (یکشنبه یکم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور201 رأس ساعت 14:12 دقیقه آغاز به کار کرد.

گفتنی است؛امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

1.بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی

2.ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ( اعاده شده از شورای محترم نگهبان 2)

3.گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور. 


نشست علنی صبح امروز-یکشنبه اول اسفندماه 95-  مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور 206 نماینده مجلس با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و با دستور کار بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رای ساعت 8 و 4 دقیقه آغاز شد.

طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با 34 امضا در اعلام وصول شد. این بار سوم است که عباس اخوندی باید در ارزیابی رای اعتماد بهارستان قرار گیرد. بار نخست در زمان بررسی صلاحیت کابینه در ابتدای دولت حسن روحانی، دوم بار در نخستین جلسه استیضاح وی در مجلس نهم  بود که هر دو بار موفق به کسب رای اعتماد شد. امروز سومین کارزار رای اعتماد اخوندی از بهارستان دهم است.

رحیمی: برخی از سوالات مکتوب استیضاح کنندگان مبهم است/دکتر لاریجانی: سوالات ابهامی ندارد و استیضاح کنندگان توضیحات لازم را می دهند

علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه)مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی گفت: متاسفانه در سوالات مکتوبی که از سوی استیضاح کنندگان مطرح و تهیه شده است،موضوعات استیضاح صریح و بدون ابهام ذکر نشده است و این موضوع مغایر با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی است.


 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح کنندگان وزیر راه 13 مورد را در تشریح دلایل استیضاح وزیر راه مطرح کرده اند، ولی در برخی از موارد موضوعات به صورت کلی و در برخی دیگر سوالات صراحت کامل را نداشته و مبهم است، به طوری که سوالات 1، 4 ، 7 ، 10 و 13 صراحت لازم را ندارند، به طور مثال در سوال اول مسئله عدم پاسخگویی مناسب از سوی وزارت راه به مطالبات اجتماعی مطرح شده است که باید ذکر می شد که این موضوع چه نسبتی با عملکرد وزارت راه دارد.  

وی ادامه داد:به نظر من هیات رئیسه مجلس قبل از اینکه طرح استیضاح را در دستورکار قرار دهد،باید این محورها و سوالات را بررسی و رفع ابهام می کرد.

موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد

دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: به نظر من موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد و ابهامی نیست و استیضاح کنندگان نیز در سخنرانی های خود توضیحات لازم را ارائه می کنند

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر ابطحی:لابی گری در جریان استیضاح وزیر راه در مجلس وجود نداشته است

محمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در اخطار قانون اساسی گفت: براساس ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف است،حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد اجرا را بررسی کند.

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس ازمدت مذکور درصورتی که حداقل 10 نفر منصرف نشده اند،استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح می شود، آقای رئیس چه وقت استیضاح امضا شده است؟ چند ماه طول کشیده، به صراحت بفرمایید، آقای رئیس آیا این خلاف ماده 223 هست یا خیر؟ چون استیضاح بعد از سانحه قطار سمنان مطرح شد و اگر با آئین نامه عمل می کردیم در آن زمان فرصت بیشتری بود،برای پرداختن به موضوع تا حالا که برنامه ششم آمد که بعد گفتید در برنامه ششم نمی توانیم و زمان گرفته شد.

 

وی ادامه داد:بنده معتقدم باتوجه به سوگندی که نمایندگان و هم هیات رئیسه خورده اند؛این مسائل را جهت شفاف سازی افکار عمومی پاسخ دهید چون استیضاح های بعدی هم به همین شکل مطرح می شود و ما در این رابطه تاکنون چیزی به نام لابی گری در هیات رئیسه نداشته ایم و حتی در زمینه استیضاح وزیر علوم هم، همین مشکل به وجود آمده است.

کمیسیون عمران به دلیل بررسی بودجه در مجلس امکان تشکیل جلسه را نداشت

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: البته شما زود قضاوت کردید،چیزی به نام لابی گری همان طور که گفتید وجود ندارد، استیضاح که مطرح شد همراه شد با بحث برنامه و بودجه که خودتان در جریان بودید که 6هفته صبح تا شب ما در خدمتتان بودیم و کمیسیون نمی توانست جلساتی را برگزار کند.

وی ادامه داد:ما موضوع را به کمیسیون ارجاع دادیم؛اما کمیسیون امکان تشکیل جلسه را نداشت؛بعداز اینکه بحث برنامه و بودجه تمام شد بحث را مطرح کردند و فرستادند و ما در اولین جلسه هم اعلام کردیم؛هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

محمداسماعیل سعیدی در موافقت با استیضاح آخوندی:

استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ عدم رضایت مردم از صنعت ریلی و هوایی کشور

محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

بسیاری از خانواده ها در حادثه قطار حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند

وی با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند "نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند."

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

سعیدی با اشاره به اینکه گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است افزود: اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.

آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟

وی با بیان اینکه چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است،تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را "مزخرف" می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی 13 شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به  ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های ریلی منتظر تامین منابع هستند،تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد.

مقدسی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

استیضاح جراحی است که به قوام دولت می‌انجامد/ عدم توجه به ساخت داخل و رفع بیکاری مهمترین محورهای استیضاح است

سیدمهدی مقدسی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی پیرامون بند (1) استیضاح مبنی بر پاسخگویی وزیر به مطالبات اجتماعی گفت:استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست؛بلکه براساس منطق و عقلانیت مطرح شده است.این موضوعات نیز به معنای مواضع فراکسیونی نباید قلمداد شود بلکه مباحثی جهت دفاع از حقوق ملت است.

وادار کردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه‌ای بالاترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی می‌کند؛اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تهران- مشهد می‌بایست استعفا دهد؛نه آنکه همه مسئولیت متوجه ایشان شود،بلکه برای آلام و دردهای مردم این کار باید انجام می شد.

وی افزود:وادارکردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود و بهتر بود این کار توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

 

مقدسی،بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به ساخت داخل را به عنوان یکی از اصول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یادآور شد و گفت: رفع بحران بیکاری جزو مطالبات مردم است؛ هم اکنون نیز بعد از گذشت 11 ماه از سال جاری همه قوای سه‌گانه باید گزارش عملکرد خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند؛در صورتی که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه کوتاهی‌هایی را مرتکب شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به ساخت داخل را راهکاری برای رفع معضل بیکاری دانست و تصریح کرد: بارها به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم که امکان ساخت واگن باری در کشور وجود دارد،بنابراین باید از واردات و خرید از کشورهای دیگر جلوگیری شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در استان مرکزی اعلام کرد که اگر واگن وارد شود،مقابل ریل خواهد ایستاد.

چرا وزیر راه با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند ؟

مقدسی افزود:چرا دو وزیر حرف‌های دوگانه را مطرح می کنند و چرا وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را دور زده و با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند در صورتی که ظرفیت شرکت‌های واگن سازی اراک مانند "هپکو" و "پارس" بسیار بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وجود واردات واگن ،حداقل وزیر می‌توانست سهم واحدهای داخلی را جهت احیاء بپردازد.متأسفانه عدم توجه به این موضوع سبب شده 140 دستگاه از 600 دستگاه درخواست شده وارد کشور شود.

وی یادآور شد:آخوندی در پاسخ به سوال اینجانب مبنی بر علت پیگیری واردات واگن گفته است؛"واردات موضوعی است که به بهره برداران خصوصی مرتبط است"؛ این به معنی عدم پاسخگویی به مطالبات مردم است.

مقدسی افزود: وزیر راه و شهرسازی همچنین قرارداد 10 فروند کشتی جهت خرید از کره را نیز منعقد کردند؛در صورتی که در داخل امکان حداقل ساخت 8 کشتی وجود دارد،خرید ماشین‌آلات سنگین نیز از دیگر موضوعات است که علیرغم دستور ایشان برای خرید ماشین آلات راهداری از شرکت "هپکو" مسکوت مانده است.

استیضاح جراحی در دولت است و سبب قوام و ثبات دولت می‌شود

این نماینده مردم درمجلس دهم معتقد است درحادثه قطار تهران – مشهد نیز می بایست با ادبیات مناسب با مردم صحبت شود نه آنکه وضعیت آنها به بیمه موکول شود، علاوه بر این بحران بیکاری نیز دیگر معضلی است که با ارائه ساز و کار مناسب و هماهنگی در دولت می‌بایست حل می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استیضاح جراحی در دولت است که سبب قوام و ثبات دولت می‌شود، گفت: مسائل باید تذکر داده شود تا مرتفع و حل شده البته صرف نظر از استیضاح هم دولت باید به ساخت داخل و ساماندهی نحوه پاسخگویی توجه داشته و در دستور کار خود قرار دهد.

صباغیان بافقی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

نمایندگان فارغ از نگاه های سیاسی رأی بدهند/ علت موافقتم با استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهارداشت: من تاکنون سعی کرده ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه ها احترام قائل شوم.

نماینده مردم بافق،ابرکوه،مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "آخوندی" را وزیری توانمند و صاحب ایده می دانم و به ایشان نمره قابل قبولی می دهم، کمتر وزارتخانه ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آن ها به دلیل کوتاهی آن ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سوال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.

مشکل اصلی ما در حوادث نشان دادن افراد رده پایین به عنوان مقصر است

صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعف های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

وی با اشاره به نمونه هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، 20 دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.

فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود

عضو کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور مجلس گفت: مسئولان قوه مجریه اگر در مسائلی مانند فساد، اعتیاد،املاک نجومی،اختلاس، آلودگی هوا، حقوق های نجومی و پلاسکو بنابر خواسته عمومی استعفا می دادند،جامعه وضع بهتری داشت.

 

وی افزود: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز-مشهد درحوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به یکصد نفر از هموطنانمان کشته و خسارات زیادی وارد شده من نیز این استیضاح را امضا کرده ام.امیدوارم که فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود.

صباغیان بافقی گفت:از نمایندگان تقاضا دارم با درنظرگرفتن جمیع شرایط، دقت نظر و فارغ از نگاه های سیاسی آنچه را که مصلحت می دانند اعلام کنند و امیدوارم اینگونه استیضاح ها باعث برطرف شدن ضعف ها و کاهش تخلفات و رشد توسعه کشور شود.

شهریاری در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛

آخوندی می توانست وزیرموفقی در سایر وزارتخانه ها باشد

 

حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: خوشحالیم که مشکلات دولت تمام شده است و وزیرمحترم امروز در صحن علنی مجلس حاضر شده اند!

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:لازم می دانم درخصوص بند 13 متن استیضاح وزیر راه مطالبی را بیان کنم که تعداد فوت شده های جاده های کشور سرسام آور است.

وی در ادامه تصریح کرد:براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته  16 هزار و 300 نفر در جاده های کشور کشته شده و حدود 313 هزار نفر نقص عضو به دلیل تصادفات جاده ای در کشور داشته ایم.اگر کمی دقت کنیم مشاهده می شود که تعداد زیادی از تخت های آی سی یو و بیمارستانی مربوط به افرادی است که در تصادفات جاده ای زخمی یا مجروح شده اند.

شهریاری بیان کرد:تلفات جاده ای هزینه های سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور و مردم ایران اسلامی تحمیل می کند که ریشه در زیرساخت های غیراستاندارد جاده های کشور دارد.

وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب مورد بی مهری دولت قرار گرفته است، گفت: بندر چابهار قرار بود به یکی از بنادر بزرگ کشور تبدیل شود؛ولی زیرساخت های لازم جهت ترانزیت کالا فراهم نشده است.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: اگر قرار باشد در بندری سالانه 6 میلیون تن کالا تخلیه شود، نیازمند تردد ترانزیتی 2 هزار کامیون 20 تنی است؛ راه های غیراستاندارد،اجازه تزانزیت کالا را نمی دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: کریدور شمال – جنوب که در دولت پیش شروع به کار کرد،قرار بود به شاهراه ارتباطی تبدیل شود،اما این مهم تاکنون محقق نشده است.متاسفانه در تنها جاده شمال تلفات سنگینی در تصادفات روزانه به مردم تحمیل می شود.

وی گفت: براساس آمار رسمی فقیرترین مردم کشور ما در استان سیستان و بلوچستان هستند که می توان با ایجاد زیرساخت ترانزیتی بندر چابهار آن را مرتفع کرد، اما دولت اقدامی جدی تاکنون انجام نداده است.

شهریاری بیان کرد:براساس برنامه ریزی قبلی ،بند چابهار باید فعال می شد تا مانع آغاز به کار بندر گواتر  شود،اما این اتفاق هم رخ نداده و بندر گواتر به شدت فعال شده است. با فعالیت کریدور شمال – جنوب قرار بود از طریق بندر چابهار کالا به آسیای میانه و افغانستان ارسال شود، اما این مهم نیز محقق نشده است.

معضل فرودگاه چابهار

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: فرودگاه چابهار علی رغم تصویب رسمی در تیرماه سال جاری، به دلیل درگیری برخی نهادهای استان سیستان و بلوچستان تاکنون محقق نشده است. منطقه آزاد تجاری چابهار  رقمی در حدود 230 میلیون یورو آماده سرمایه گذاری دارد،اما به دلیل فقدان فرودگاه این سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

وی گفت:تجار خارجی و سرمایه گذاران برای تردد به بندر چابهار دچار مشکل هستند؛زیرا آنها ناچارند از فرودگاه نظامی چابهار با فاصله 40 کیلومتری از این بندر استفاده کنند.

شهریاری با بیان اینکه آقای عباس آخوندی می توانست وزیر موفقی باشد به جز در وزارت راه و شهرسازی! گفت: شناختی که آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور از جاده های کشور دارد، بهتر و بیشتر از شناخت و اطلاعات آقای آخوندی از وضعیت جاده ها است.

 

وی در ادامه گفت:وزیر بهداشت و درمان در چند سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتند،با خودرو در جاده های این استان تردد کرده و از نزدیک با وضعیت منطقه آشنا شدند،اما تاکنون وزیر راه و شهرسازی سفری به استان سیستان و بلوچستان نداشته اند تا بدانند وضعیت جاده ای این استان تا چه اندازه وخیم است.

حضور ما به عنوان استیضاح کننده وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص جاده های روستایی استان سیستان و بلوچستان حدود 30 درصد است، در حالی که متوسط کشوری رقمی در حدود 55 درصد است، یعنی این استان به لحاظ شاخص های جاده های روستایی از نرم کشور پایین تر است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است، ولی حتی یک کیلومتر آزادراه نداریم و پروژه هایی که وجود دارند، همگی مربوط به دولت قبل است که نیمه کاره مانده اند.

وی افزود:حضور ما به عنوان استیضاح کنندگان وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است و ما قائل به نتیجه نیستیم.ما تلاش می کنیم براساس سوگندی که خورده ایم از حقوق ملت دفاع کنیم.

فرهنگی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

استیضاح آخوندی فنی،عملکردی و نظارتی است

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه این استیضاح از معدود استیضاح‌هایی است که کاملا فنی،عملکردی و نظارتی است و مقام مسئولی وادار به توضیح و پاسخگویی شده است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی افزود:در این استیضاح متن و حاشیه و بررسی عملکرد بر مسائل سیاسی، شخصی، باندی و گروهی غلبه دارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:حال علت اینکه بعضی از فراکسیون‌ها و شخصیت های مجلس عجله کرده و پیش از شنیدن استدلال‌ها اعلام نظر نموده‌اند،نمی‌دانم و امیدوارم که تجدیدنظر کنند.

 

 

فرهنگی با بیان اینکه از هیأت رئیسه مجلس تشکر می‌کنم که استیضاح در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت، افزود: به حکم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس عمل شد هر چند که تأخیری خلاف آیین‌نامه داخلی در اعلام وصول استیضاح رخ داد؛در حالی که در ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر 17 روز مهلت تعیین شده است ،در حالی که از 14 آذرماه 95 که زمان ارجاع به کمیسیون است تاکنون بیش از دو ماه و نیم یعنی 10 هفته و دقیقاً 76 روز گذشته است و در این فاصله تخلفاتی رخ داد که از تفصیل آنها می‌گذریم.

وی افزود:آنچه عنوان می‌شد که بررسی برنامه ششم مانع اعلام وصول استیضاح بوده توجه به صراحت بند «و» ماده (184) آیین‌نامه داخلی مجلس مسموع نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بحث بنده عمدتاً متمرکز بر حادثه ریلی سمنان خواهد بود،ادامه داد: با توجه به وقت محدودی که برای موافقان استیضاح باقی مانده بود،عمده سخنان خود را پس از نطق وزیر ایراد خواهم کرد.

وی تأکید کرد:از هیأت رئیسه مجلس تقاضامندم برای صحبت‌های پایانی ترتیبی اتخاذ کنند که سخنان و استدلال محکم نمایندگان شنیده شود که اگر مسموع نباشد؛ممکن است برای مجلس خوب نباشد.

قاضی پور در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند/شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی مجلس قانون تصویب کرد و در پی آن شورای نگهبان آن را تایید کرد در این راستا نباید از بازنشستگان استفاده کرد ،اما در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگین دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما قبل از تصدی گری در وزارت راه تعداد زیادی شرکت داشتید که تولید ثروت می کردید که از این بابت از شما گلایه ای ندارم اما شما لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه داده اید یا خیر؟

وی یادآور شد:از زمانی که وزیر شدید دوستان و شرکاء از جمله آقایان انصاری ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم ها نفیسه و ریحانه رسولی و سیدمحمد صدر هاشمی نژاد و باجناق آقای حمید همدانی به ویژه آقای اصغر فقید کاشانی به طور مستقیم یا دست دوم از کارهای عملیاتی استفاده کرده اند یا خیر.

قاضی پور افزود: عملکرد آقای فقید کاشانی در بانک مرکزی را یادتان نرفته است ایشان با شما شریک شده اند بدون آنکه از شرکت ها استعفا دهند شما در 26 بهمن 92 به عنوان رئیس هماهنگی طرح  های سرمایه گذاری وزارتخانه به وی حکم مشاور دادید و بعد از آن ایشان چندین شرکت تاسیس کردند حال از وزیر اطلاعات نیز سوال دارم که چرا با این موارد برخوردی نکردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند و عضو هیأت مدیره آن شرکت ها فعالیت می کنند. در شرکت کمیسون سهامی خاص از معاونان و مدیرکل چندین نفر عضو هیأت مدیره هستند از سوی دیگر در کمیسیون فرمودید که فرزند شما هیچ شرکتی ندارد در حالی که شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود از جمله شرکت هایی همچون خانه شیراز به نام محمدهادی و  احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت و رئیس هیأت مدیره فعالیت می کنند که بگویید ایشان با شما چه نسبتی دارد.

وی یادآور شد: شما فعال اقتصادی هستید و حداقل به جای این همه شرکت های تجاری کارخانه تولیدی راه اندازی می کردید تا چندین کارگر مشغول به کار می شدند.

قاضی پور تاکید کرد: در خیابان قیطریه نبش جهانتاج بنیاد مسکن را به چه کسی داده اید. مسکن 40 میلیاردی را به 200 میلیون تومان داده اید آیا منزل فوق به آقای محمد هادی احمد آخوندی اختصاص یافته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: رئیس بنادر زیرمجموعه شما حدود 15 هزار یورو برای ماموریت 11 روزه خود به خارج را برنگرداند آقای صدری نژاد 220 میلیون تومان حق ماموریت گرفته است؛ می گویند ساختمان بنادر که در سال 82 خریداری شده در مدرس شمال با مبلغ 600 میلیون تومان بازسازی و شما آن را دفتر خارج از وزارتخانه کردید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این استیضاح بیش از یک گونی اسناد آمده که متاسفانه همه آن دارای مسئله بوده است شرکت آریا بندر ایرانیان قرارداد 430 میلیون دلاری بسته است که در اولین پرداخت 110 میلیون تومان برای تاسیس شرکت پرداخت کرده است؛ آقای آخوندی لیسانس علوم قضایی به عنوان مدیرکل تامین نگهداری بنادر چه حکمی دارد؟ قرارداد اولیه در سال 89 برای 48 دستگاه ترانسفر با شرکت های خارجی، 107 میلیون دلار بود که به علت تحریم لغو شد اما همچنان شرکت ها پابرجا است که همان قرارداد را با 104 میلیون دلار تنها برای 12 جلسه بسته شد.

وی افزود: سهل انگاری هواشناسی باعث شد میلیاردها تومان به کشاورزان مازندران و گیلان خسارت وارد شود چرا با هواشناسی برخورد نکردید. شما برای تهیه ریل ها سراغ شرکت های خارجی رفته اید.

 

قاضی پور گفت: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان و فارس زیرساخت های زیادی آسیب دید از سوی دیگر در مورد مسکن نیز باید گفت ساز وکار درستی اندیشیده نشده است سازمان زمین و مسکن شما از زمین های دولتی دفاع می کند یا خیر. همچنین حدود 120هزار میلیارد تومان بدهی مسکن مهر داریم حال برنامه شما برای مسکن مهر چیست؟

وی افزود: آقای عظیمیان چندین شرکت فعال در زمینه محصولات خود دارند و مدیرکل مدیریت و رسیدگی به پروژه ها نیز چندین شرکت فعال دارند آیا این خلاف نیست. آقای وزیر مقام معظم رهبری فرمودند اراضی شمال و شمال شرقی تهران را تعیین تکلیف و ساماندهی کنید حال نتایج کارهایی که در این زمینه انجام دادید چیست؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: چرا به فکر کارگران نیستید. شرکت البرز نیرو و الوند نیرو ماهانه 10میلیارد تومان از راه آهن بی حساب و کتاب پول می گیرد؛ چرا پول سازمان مهندسی در بانک شهر بلوکه شد؟

قاضی پور افزود: بسیاری از مدیران راه آهن دارای شرکت هستند چرا با این موارد برخورد نمی کنید و زمانی که هنوز مهر وزارت شما خشک نشده با خرید زیادی از واگن های خارجی به تولید ضربه زدید.

ترکی در موافقت با استیضاح آخوندی مطرح کرد؛

نبود عدالت در عملکرد و خدمات رسانی وزارت راه و شهرسازی

اکبر ترکی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با سلام به امام راحل و شهدا در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: ظاهرا بنا نیست به حرف ها گوش داده شود؛بنابراین بنده ملت ایران و نمایندگان مجلس را خطاب صحبت هایم قرار می دهم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی ها بیان کردند که 2، 3 ماه بیشتر از فعالیت وزارت راه و شهرسازی باقی نمانده؛اما باید توجه داشت حدود 6 الی 7 ماه تا پایان فعالیت دولت یازدهم باقی مانده و اگر با این تفکر پیش برویم باید به نظارت ها توجه کافی نشود.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:چشممان به جمال مبارک وزرا در مجلس روشن شد،اما آن ها آمده اند و همکارانم را مشغول می کنند تا از وظیفه اصلی سرباز زده شود.

ترکی ادامه داد:ما در مقابل خداوند تبارک و تعالی وظیفه داریم و قسم یاده کرده ایم در مقابل نظام جمهوری اسلامی وفادار باشیم و از حق مردم دفاع کنیم بنابراین مسائل پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در شب گذشته مشکلاتی در فرودگاه های اصفهان و مشهد وجود داشته و مسافران بیش از 7 ساعت داخل هواپیما محبوس شدند و متوسط تاخیر مسافرت های هوایی بالا است و در این قسمت مدیریت خوبی نبوده است.

ترکی افزود: در کارهای انجام شده در وزارت راه و شهرسازی عدالت رعایت نشده و به شهرهای حوزه انتخابیه ام از لحاظ توسعه جاده ای و ریلی توجه نشده است.

وی ادامه داد: در حالی که مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی حقوق خود را دریافت می کنند که کارگران قراردادی زیرمجموعه این وزارتخانه 8 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

وی گفت:اخیرا ازطریق شرکت های خصوصی باارسال پیامک هایی به نمایندگان حمایت هایی صورت گرفته و به هر صورت رابطه بازی وجود داشته است.

 

ترکی ادامه داد:در شرکت "بهاران "که مشکل اصلی بخش ریلی به آن مربوط می شود،مدارکی به دست آمده که وجود مشکل را تائید می کند و این مدارک به رئیس مجلس تقدیم خواهد شد.این شرکت موضوع هدایت قطار ریلی اصفهان را برعهده گرفته اما از سال 94 تا 28 آذرماه 95 مکاتبات زیادی از طریق سرپرست کارگاه با شرکت "بهاران" درخصوص تعلل درکارها و وجود مسائل انجام گرفته است و خطاهایی که در آذر 94 گزارش شده بالغ بر 13 مورد بوده است و حتی قطار شهری اصفهان روی مانیتور گم شد.

وی افزود:تعداد خرابی ها در قطار ریلی که گزارش شده در بهمن ماه سال 94، 31 مورد بوده و مدارک موجود است و همین شرکت بهاران در مترو اصفهان نیز فعالیت می کند و مدیریت قطار ریلی تبریز -مشهد نیز برعهده این شرکت بوده،پس بنابراین احتمال اینکه خطاها در قطار ریلی اصفهان وجود داشته باشد؛احساس می شود و ما وظیفه داریم در مقابل سوءمدیریت های وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهیم.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود عدالت در خدمات وزارت راه و شهرسازی گفت:ان شاءالله با تغییرات در وزارت راه و شهرسازی زمینه موفقیت بیشتر در عملکرد این وزارتخانه وجود داشته باشد.

 آخوندی در جریان بررسی طرح استیضاح خود مطرح کرد:

بابت قصور و کوتاهی از سوی وزارت راه پوزش می طلبم/مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت تقدیم شد

عباس آخوندی" در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً  این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه  "وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ" گفت:در 3 ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه "هفت خوان" دامغان که جان 49 نفر از هموطنان مان را گرفت  و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن 4 هموطن و شهادت 16 تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار "مهندس طلوعی مقدم" بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه "مبارک آباد" به افتخار شهادت نائل شد.

ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی نیازمند بازاندیشی است

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد:در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم.همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه،از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند،نیز تقدیر و تشکر می کنم.

استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است

آخوندی تصریح کرد:به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم

وی ادامه داد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است به طوری که حافظ در این رابطه می فرماید:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و 3 باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت ها را ناشی از سیاستگذاری درست،مدیریت،سختکوشی، پرکاری، صداقت و همکاران و خودم می دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.

آخوندی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سوالات در نوبت های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه آن حدود 67 هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.

300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد به هیأت دولت تقدیم شد

آخوندی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفته‌ای که گذشت 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.

تقدیم مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت

وی افزود:توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاه‌ها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر می‌شود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.

جلسه بررسی استیضاح عباس آخوندی

 

آخوندی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استان‌های کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در 4 قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده اند تشکر می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.

170 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام نیاز است

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،ادامه داد:این میزان اعتبار مورد نیاز درحالی مطرح می‌شود که نمایندگان به حق خواستار فعالیت پروژه‌های زیربنایی دیگر که برای پیشرفت ایران اسلامی مورد نیاز است، هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه 190 هزار میلیارد تومان است؛یعنی باید سالی 40 هزارمیلیارد تومان هزینه شود تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافت،اما نکته مهم این است که در برابر این ارقام چه تدبیری باید اتخاذ شود که به اهداف برنامه ریزی شده در 1404 دست یابیم.

آخوندی با بیان اینکه 575 هزار میلیاردتومان ظرف مدت 8 سال باید برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود،افزود:مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دوماه گذشته فقط 80میلیارد تومان بوده است؛یعنی رقمی شبیه صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد که هزار و 300 میلیارد تومان شد.همچنین دوهزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه صادر شد.

باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود

وی ادامه داد: با این وضعیت اعتبارات چگونه باید وزارتخانه اداره شود؟ باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود، تمام اعتبار طرح‌های عمرانی که در بودجه 96 پیش بینی شده  40 هزار میلیارد تومان است و کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است؛یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است که این وضع نشان‌دهنده این است که نمی‌توان با بودجه توسعه زیرساخت‌ها را انجام داد. مگر چه تصوری از درآمد نفتی وجود دارد؟ درآمد نفت چه میزان بیش از پیش‌بینی در بودجه 96 می‌شود؟

امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و دریایی وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای،هوایی،دریایی وجود ندارد،اظهارداشت:باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود؛البته این ارقام برای ناامیدی اظهارنمی‌شود بلکه گفته می‌شود تا با گفتمان جدید به اهداف دست یافت.

آخوندی افزود:برای دستیابی به تمام اهداف برنامه 5 ساله ششم توسعه و چشم انداز 1404 باید با انگاره جدید اقتصادی وارد شد،البته تکیه بنده به درآمدهای نفتی و بودجه کاهش یافته و به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آورده‌ام و در 3 سال اخیر 13 هزارمیلیارد تومان در بخش زیرساخت‌ها سرمایه گذاری غیردولتی جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بی سابقه است.

اظهارات عباس آخوندی در صحن مجلس در حال به روز رسانی است...

علی‌رضابیگی در موافقت با استیضاح آخوندی:

وزیر راه در سیاستگذاری و اجرای امور دچار مشکلات عدیده‌ای است/23 میلیاردتومان هزینه صندوق بازنشستگی بردوش "هما" سنگینی می کند

احمد علی‌رضابیگی" در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس گفت: امروز باید به صلاحیت و کفایت آقای آخوندی در تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی بپردازیم؛ در تلاش هستیم برشماری کنیم قرینه هایی را که نشان می دهد وی دارای صلاحیت نیست.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی اظهارکرد: چه فرقی بین حادثه منا که طی آن تعدادی ازحجاج به شهادت رسیدند با حادثه هفت خوان سمنان و شهادت هموطنان وجود دارد؟آیا غیر از این است که بی کفایتی آل سعود سبب شد جمع کثیری از حجاج به شهادت برسند و عین همین موضوع در هفت خوان سمنان واقع شد.

وی ادامه داد:چه تفاوتی وجود دارد،بین جان باختگان قطار تبریز با کسانی که در حادثه پلاسکو به رحمت خداوند رفتند؟؛ چطور مجلس شورای اسلامی وزیر کشور و شهردار تهران را فرامی خواند اما نمی تواند وزیر راه را برای پاسخ دادن به مطالبات مردم فرابخواند.

آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه همه اذعان می کنند آل سعود لیاقت خادم الحرمین بودن را ندارد و با همان استدلال می گویم آقای آخوندی لیاقت و کفایت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی را ندارد، اظهار کرد: آقای آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است. سیاستگذاری که سبب شده مشکلات عدیده ای در زیرساخت ها را شاهد باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:کسانی مانند سعیدی نژاد که در زمان تصدی مسئولیت راه آهن،به خریدار راه آهن تبدیل شدند و امروز لوکوموتیوهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به سعید نژاد است.سعیدی نژادی که امروز در کشتیرانی جمهوری اسلامی مدیرعامل است؛ آیا وی امروز برای کشتی های کشور نقشه می چیند.

وی افزود:آقای پورسید آقایی خود سهام دار عمده راه آهن است؛لذا چنین موضوعاتی نشان دهنده بی کفایتی و ناتوانی آخوندی در تصدی مسئولیت اش است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر، اسکو درمجلس شورای اسلامی با اشاره به بند 6 استیضاح، ادامه داد:ورود هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر امر بسیار خوبی است؛اما سوال این است که طرح قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را متحمل شده ایم و مصوبه هیات وزیران در خصوص تحویل یازده فروند هواپیما ایرباس و بیست فروند دیگر توسط شرکت هوایپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق تسهیلات فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش 15 میلیارد و 800 میلیون یورو شامل 8 میلیارد و 800 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 2.7 میلیارد یورو سود آن است.

علی‌رضابیگی ادامه داد: هواپیماهایی  به ارزش 554 میلیون یورو شامل 320 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 244 میلیون یورو سود آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و باز پرداخت اقساط از محل بهره برداری های هواپیما شده است؛ آنها موظف کرده اند که به طوری عمل کنند که هیچگونه بارمالی متوجه دولت نشود و این موضوع با اصل 44 قانون اساسی در خصوص افزایش سرمایه هما، عدم حمایت از بخش خصوصی، تاخیر در واگذاری ها بسیار مشکل دارد لذا آقای وزیر چه پاسخی برای نمایندگان دارند.

23 میلیاردتومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش "هما" سنگینی می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا می دانید از تعداد 53 هواپیمای ایران ایر،فقط 13 هواپیما عملیاتی است و بقیه خوابیده است؛ آیا می دانید 23 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش "هما" سنگینی می کند؟.

وی تصریح کرد:محدودیت هایی از قبیل نحوه بکارگیری هواپیماها، تضمین قطعات هواپیماهای خریداری شده و البته پیش بینی رشد اقتصادی هما با این کاری که انجام دادید اگر اتفاق نیفتد چه خواهد شد و چه کسی عواقب ناشی از این تصمیم را می پذیرد.چرا فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مورد توجه قرار نمی گیرد؛لذا خوب است فرازی از فرمایشات رهبری را خاطرنشان کنم.

اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد؟

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در تیرماه سال جاری، افزود: ایشان می فرمایند "بجای اینکه جاده را درست کنند می روند سراغ هواپیما؛ این حرف درستی است یعنی ما هم این اشکال را داریم ولی توجه داشته باشید من هم بارها گفته ام که رهبری نمی تواند در تصمیم گیری های موردی دستگاه های گوناگون وارد شود.قانون و منطق اجازه نمی دهد لذا دستگاه ها مسئول دارند و چنانچه مسئولی در موردی اشتباهی دارد وظیفه پیگیری با مجلس است. مجلس باید استیضاح کند یا چنانچه کار اشتباهی است در دولت باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ اینطور نیست انسان بتواند در موارد گوناگون بگوید هواپیمای ایرباس بخریم یا نخریم. البته من تذکر دادم به وزیر راه و هم به رییس جمهور حتی به همین قرارگاه به اصطلاح اقتصاد مقاومتی لذا شما موظف هستید اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد."

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه وزیر تمام انرژی خود را معطوف به حمل و نقل هوایی کرده است،ادامه داد:آقای وزیر آیا حادثه قطار تبریز محصول غفلت نبوده است؛آقای وزیر مستند مربوط به کشته های رهاشده بر روی برف حاشیه اتوبان زنجان – تبریز و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده اید. باید اذعان کرد که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما معادل 45 نفر در حوادث جاده ای کشته می دهیم درحالی که به بهسازی و نوسازی جاده، ساخت آزادراه ها و خطوط ریلی اعتنا نمی شود. این موارد ایرادات جدی در مورد سیاستگذاری و اولیت بندهای وزیر راه و شهرسازی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به بکارگیری افراد در حوزه اجرایی در وزارت راه و شهرسازی؛ تصریح کرد:در حوزه اجرا کسانی را بکار می گیرند که فاقد تخصص لازم هستند.مثلا در حوزه صنعت هوایی آقای جهانگیریان را به عنوان استاددانشگاه امیرکبیر به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری برگزیدند؛ درحالیکه هیچ تعلقی به صنعت هواپیمایی نداشت.درطول مدیریت وی حوادثی رخ داد و یک هواپیمای منحصر به فرد که تنها هواپیمای چک پرواز کشور بود سقوط کرد و بهترین مدیران هواپیمایی شهید شدند.

وی اظهار کرد:آقای وزیر این مهم درحالی است که نتوانستید هواپیما را جایگزین کنید لذا ناچار شدید از پاکستان و قزاقستان هواپیما اجاره کنید؛ در این بین بعدا متوجه شدید تمام گروه پرواز آمریکایی هستند که شورای عالی امنیت ملی جلوی آن را گرفت اما کسی که سبب این اتفاق شده اکنون دومین مقام سازمان هواپیمایی کشوری است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی گفت:دو هواپیما در 19 مرداد 93 دچار حادثه شد که طی ان 39 نفر جان باختند؛در حالی که کارشناسان امر مشکلات و اشکالات هواپیما را گفته بودند. این پرواز با اصرار آقای جهانگیریان انجام شده بود لذا وی برکنار شد اما سرانجام رسیدگی چه شد؟.

علی‌رضابیگی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما آقای "عابدزاده"، رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری که محکوم پرونده سقوط فوکر در 20 مهر 73 است را برگزیدید.وی به همراه چند تن از مدیران به پرداخت دیه 60 نفر از جانباختگان این حادثه و نیز یک سال حبس محکوم شده و در مورد ایشان علامت سوال های زیادی وجود دارد از این رو پرونده های مفتوح اقتصادی در دادگاه کارکنان دولت را چگونه می توان نادیده گرفت.

وی اظهار کرد:شرکت "کاموتک"،یک شرکت سایه برای سازمان هواپیمایی کشوری است که بخش های کیفی و محتوایی تکالیف سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت سپرده شده است.به این صورت که ایرلان‌های جدید ملزم می شوند با شرکت "کاموتک "قرارداد ببندند و تا انعقاد قرارداد پرداختی صورت نگیرد؛اقدامی برای صدور مجوزها انجام نمی شود.این امر در حالیست که ایرلان‌هایی که 23 ماه هواپیماهای آنها روی زمین مانده،کلی هزینه پارکینگ،استهلاک سرمایه پرداخت کردند تا زمانی که مبالغ موردنظر را پرداخت نکرده اند نتوانسته اند؛مجوز بگیرند.

 

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو درمجلس شورای اسلامی گفت:تمام مدیران فنی را از شرکت "کاموتک" به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کردند. سازمان بازرسی که بخواهد وارد موضوع شود اعلام می کنند که شرکت خصوصی است درحالی که سهامداران این شرکت تمام مدیران دولتی هستند.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: تیم موجود در سازمان هواپیمایی کشوری می داند دیر یا زود باید برود؛لذا بنا دارد سازمان را تضعیف و ویرانه ای از خود جای بگذارند. آنها مجوزهای استخدام را متوقف کرده‌اند تا با بازنشستگی نیروهای موجود،نیروی جایگزین وجود نداشته باشد و سازمان همواره محتاج "کاموتک" باشند.دراین بین برای 50 نفر مجوز استخدام داده شد که با هزینه های برگزاری آزمون و انجام آن توسط سازمان سنجش، آزمون را در مراحل نخست متوقف می کنند تا "کاموتک "تقویت شود.

وی درخصوص فردی به نام "محمدجواد تقوایی" گفت:وی اکنون معاون استاندارد سازمان است،اما بدون هیچ سابقه رسمی و استخدامی در دولت و در این میان باید اذعان کرد که وی سابقا مدیرعامل "کاموتک" بوده است.

علی‌رضابیگی ادامه داد:پس از تصدی مسئولیت معاونت استاندارد سازمان، مدیریت "کاموتک" را به فردی به نام "علی بهراوند" می سپارد که دو بار امتحان خلبانی را در سازمان می دهد ولی قبول نمی شود. سوالاتی را به وی می دهند تا قبول شود. حراست دخالت می کند و مانع از صدور گواهی نامه می شود. موضوع به دادسرا ارجاع می شود و عابدزاده می پذیرد که تقلب صورت گرفته و "تقوایی" را 36 ساعت بازداشت می کنند ولی اکنون با قرار وثیقه با میزان 5 میلیارد ریال آزاد است و پرونده به تاریخ 27 شهریور سال جاری مفتوح است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم به ذکر است که سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید دارد که هیچ کدام از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری قابل واگذاری نیست.مشکلات عدیده ای در مورد شرکت "آسمان پرواز پارسینه"وجود دارد که این شرکت با استفاده از روابط نزدیک با معاونت استاندارد پرواز توانسته رشد قابل ملاحظه ای را درصنعت هوایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: پس از حضور "علی عابدزاده" در سازمان هواپیمای کشوری،" تقوایی" به عنوان معاون استاندارد منصوب شده و پس از این انتصاب نقش "کاموتک" پررنگ شده است و با مجوز مدیریت تدارک پرواز از سوی سازمان هواپیمای کشوری توانسته است با تفویض وظایف حاکمیتی نقش ویژه ای برای کاموتک ایجاد کند.از نمونه های قابل اشاره فرایند اهدای مجوز پرواز به شرکت "سپهران" است. پس از 23 ماه و قبول مسئولیت پرونده در شرکت "کاموتک" به انعقاد قراردادهای مختلف با این شرکت، مجوز  aocرا دریافت می کند.

علی‌رضابیگی ادامه داد:"عابدزاده" در زمان مسئولیت‌ی که دارد از طریق واسطه ها توانسته 20 هواپیما را وارد کشور کند.وی نقش موثری در خرید هواپیماهای "تینگل" با دوبرابر قیمت توسط شرکت فرودگاه ها داشته است که موضوع در نزد مقام قضایی مطرح است.

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: "تقوایی" در گذشته به همراه "عابدزاه" در شرکت "آسمان" فعالیت داشته و پس از خروج عابدزاده از شرکت آسمان و تاسیس "شرکت هواپیمایی معراج" توسط "امیر تورج دهقانی زنگنه"،رییس آشیانه ارتش به این شرکت منتقل می شود. نامبرده از سال 84 اقدام به تاسیس شرکت مهندسی می کند و در سال 92 به همراه تورج زنگنه اقدام به تاسیس شرکت "کاموتک" می کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم درادامه خاطرنشان کرد:تاسیس شرکت "معراج" در سال 90 و متعاقبا دراختیار گرفتن پاویون پرواز دولت با استفاده از قرارداد شرکت "معراج"، آقای د"هقانی زنگنه" به همراه دیگر همراهان خود اقدام به تاسیس شرکت های دیگر در صنعت هوایی کردند که شرکت هوایپمایی "دنا "از جمله آنها است و توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان هواپیمایی کسب کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار