کد خبر: ۳۸۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 25 February 2017
معصومه آقاپور علیشاهی در گفت و گوی اختصاصی با تابناک تبریز، به بررسی نقش مهندسین در مدیریت شهری و نقش آن در اقتصاد شاد پرداخت.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، روز مهندس را، که سالروز تولد ابوجعفر محمد؛ ملقب به خواجه نصیرالدین طوسی است را پیوند علم، فن، هنر، اندیشه و خلاقیت عنوان کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شاخص های اقتصاد شاد را یادآور شد و گفت: سرانه تولید ناخالص ملی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم در بدو تولد، آزادی انتخاب زندگی، فعالیت های خیرخواهانه و اجتماعی و ادراک فساد از جمله شاخص های مهم اقتصاد شاد است.
وی افزود: در گذشته اقتصاددان ها عامل رفاه را صرفاً عینی می دیدند و معتقد بودند افزایش سطح درآمد به افزایش مصرف منتهی شده و این موضوع سطح رفاهی را برای مردم فراهم می کند و به واسطه آن افراد احساس شادکامی می کنند.
آقاپور علیشاهی، ضمن اشاره به تمرکز جامعه شناسان و فلاسفه به بعد ذهنی و چارچوب های عقیدتی شادکامی، تصریح کرد: من اعتقاد دارم رفاه و شادکامی در اجتماع، ترکیبی از ابعاد عینی و ذهنی است و این حس رضایت قلبی به صورت توأمان حاصل می شود.
نماینده استان آذربایجان شرقی در مجلس دهم، ضمن اعلام رتبه 105 ایران در جدیدترین گزارش بین المللی در زمینه شادی در میان 156 کشور، بخشی از آن را ناشی از عدم توجه مدیران شهری به شادکامی مردم در محیط شهری عنوان کرد.
وی همچنین به بیان برخی از تفاوت های میان جوامع پیشرفته، در حال توسعه و کم توسعه نیز پرداخت و ذکر شاخص هایی همچون استرس، افسردگی و پرخاشگری را از مهم ترین تفاوت های میان کشورها عنوان و اذعان کرد: ما در کشور مبالغی را که صرف نشاط مردم می کنیم غالباً از محل مالیات و درآمدهای نفتی است و همچنین آن به عنوان نوعی هزینه می سنجیم، در حالی که پرداختن به این حوزه از جمله برگزاری مسابقات بین المللی در کشور، نه تنها به رشد اقتصادی کشور می انجامد، بلکه می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی نیز منجر شود که بیش از پیش ناشی از افسردگی و خشونت است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به نقش مهندسان در اقتصاد شاد اشاره کرد و توجه به مبلمان شهری را از مهم ترین زمینه هایی دانست که متخصصان و فارغ التحصیلان در این زمینه ها می توانند در این حوزه به ایفای نقش بپردازند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، مبلمان شهری را به بخش های سیمای شهری، معلولان، جانبازان و سالمندان، نمادها و آرامش ذهنی و سلامت روانی مرتبط دانست و گفت: در صورتی که معابر، نیمکت ها، محل سوار و پیاده شدن وسایل نقلیه مطابق با استانداردهای شهری باشد و کلیه افراد اعم از سالم و کم توان به راحتی از آن ها استفاده کنند و یا معابر، دیوارها و به طور عام سطح شهر با تابلوها، رنگ ها، مصالح و غیره به نحو مؤثری برای افراد آرامش بخش باشد، می تواند سلامت روانی جامعه را به همراه داشته باشد.
وی افزود: این سلامت روانی با وجود مشکلات عمده مردم، مثل گرانی هزینه ها، آلودگی هوا، گرانی و ... حس آرامش را از بیرون به درون خانه ها و نظام ارتباطی خانواده منتقل کرده و نه تنها بسیاری از تنش ها را کاهش می دهد، بلکه می تواند به کاهش هزینه های ناشی از امور نظارتی و انتظامی نیز کمک کند.
آقاپور علیشاهی در ادامه به بیان پیشنهاداتی نسبت به بهبود بعد بصری شهرها پرداخت و تزئین محیط شهری با بهره گیری از نمادها و ابزارهای متفاوت- مثلا در مناطق کوهستانی به جای نمادها و مجسمه های سنگی، از نمونه های چوبی و یا استفاده از آب و صدای آن با توجه به آرامش بخش بودن صدای آن را نمونه هایی از تلاش برای آرامش بخش کردن محیط شهری دانست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان ضمن اشاره به این مطلب که گذشتگان ما نسبت به این موضوع واقف بوده و نمونه هایی از آن همچون سی و سه پل و چهلستون گواهی بر این مدعاست گفت: تنها راه نجات جامعه این است که نسبت به وضع موجود به اجماع رسیده و براساس واقع نگری و مزیت های نسبی افق های جامعه را ترسیم کنیم و با حفظ مواضع سیاسی، مرزبندی سیاست و اقتصاد را رعایت کرده تا بتوانیم در جهت پیشرفت کشور گام برداریم.
گفت و گو: ميثم خاكپور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :