کد خبر: ۳۹۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱ 28 March 2017
ولادیمر شازین، مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه در روسیه عنوان کرد که قرار است در سفر فردا دوشنبه رئیس جمهور ایران به روسیه 10 قرارداد در زمینه های تجاری و اقتصادی به امضا برسد. سوریه نیز از جمله موضوعات مهمی است که قرار است در این سفر به آن پرداخته شود.
نامه نیوز نوشت، وی در گفت وگویی به بررسی سفر فردای رئیس جمهور ایران به روسیه پرداخته و به جوانب مهم این سفر پرداخته است.

مدیر موسسه انیستیتوی خاورمیانه در روسیه همچنین معتقد است که سوء تفاهم هایی در موضوع سوریه میان روسیه و ایران وجود دارد و در موضوع اقتصاد نیز مشکلات تجاری میان دو کشور وجود دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی ایران این فرصت را دارد تجارت خود را نه تنها در زمینه نفت بلکه در زمینه های دیگر گسترش دهد.

این تحلیلگر مسائل ایران و روسیه در پاسخ به این سوال که آیا سفر روحانی به مسکو به دلایل سیاسی داخل ایران صورت می گیرد یا نه نیز گفت: میدانیم که انتخابات ریاست جمهوری ایران در 19 ماه می (29 اردیبهشت) برگزار می شود و رئیس جمهور در ایران شخص شماره 2 عرصه سیاست پس از مقام رهبری محسوب می شود.


وی افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور در ایران نقش قابل توجهی دارد اکنون مبارزه جدی برای دست یابی به ریاست جمهوری در ایران میان نیروهای اصلاح طلب حامی حسن روحانی و اصولگرایان مخالف وی در جریان است. به طور کلی می توان گفت که دوجهان بینی و دو ایدئولوژی مقابل یکدیگر هستند.

وی در پاسخ به اینکه دولت روسیه چه ارزیابی از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران دارد، گفت: فکر میکنم ارزیابی مثبتی در این باره وجود داشته باشد. از سال 2013 که حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید، توسعه روابط میان روسیه و ایران مثبت بوده است. روسیه به عنوان عضوی از گروه 5+1 نقش مهمی در مذاکرات هسته ای ایران ایفا کرد و روحانی قادر بود که پرونده مذاکرات هسته ای را از بن بست خارج کند و در کمتر از 2 سال توافق هسته ای برجام حاصل شود.

وی در پایان به دیدارهای متوالی و گفت وگوهای تلفنی پی در پی میان روسای جمهور ایران و روسیه اشاره و در این باره گفت: ارتباط قوی میان مسکو و تهران در سطوح بالایی ایجاد شده است. روحانی و سیاست هایش، تمایل های عملی وی برای تغییر رویکردها در قبال روسیه از نگاه مسکو مثبت بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :