کد خبر: ۴۰۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ 16 April 2017
فاجعه سیل که دو روز پیش موجب جان بختن 42 نفر از شهروندان استان مان شد می تواند تلنگری برای مسئولین کشوری واستانی شود چرا که واقعیت ها نشان از آن دارند که برای مقابله با چنین حوادثی هیچ نوع آمادگی وجود ندارد.
 
زلزله ورزقان در سال 91 که موجب خسارات مادی و جانی سنگینی در استان مان شد متاسفانه سبب نشد تا مسئولین امر برای پیشگیری از بروز چنین وقایعی آستین همت خود را بالا بزنند و اقدامات تامینی قبل از حوادث را عملی نمایند.
 
آن حادثه نیز مانند حادثه سیل دو روز قبل مصادف شده بود با ایام انتخابات ریاست جمهوری . علیرغم اینکه بسیاری از خانواده ها داغدار از دست دادن عزیزانشان بودند اما کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری به بهانه سرکشی از منطقه در محل حادثه حاضر شدند و تنها اقدام انها گرفتن عکس و رسانه ای کردن آن بود.از ان همه اعزام مسئولین به منطقه نه تنها چیزی عاید منطه نشد بلکه اغلب موجب اتلاف وقت مسئولین محلی هم می شد  چراکه تشریفات لازم برای ورود یک میئول مملکتی به منطقه آنچنان سخت است که اغب نهادهای مئسول مقابله با بحران را درگیر خود می نماید.
 
این روزها هم حضور مسئولین ارشد ملی و استانی در شهرستان های عجب شیر و آذرشهر مورد توجه رسانه هاست. نکته ای بایستی مورد توجه قرار گیرد بسیار ساده است. حضور این عزیزان در منطقه به شرطی مفید و مقبول است که آورده ای برای منطقه حادثه دیده داشته باشد. واقعیت  آن است که تکرار حوادث بدلیل آنکه اقدامات زیرساختی برای مقابله پیشگیرانه با آسیب های ناشی از سیل و زلزله معمول نمیشود بازهم موجب بروز خسارت های آتی خواهد بود.
طرح آمایش سرزمینی و مکان یابی مجدد برای روستاها و بالاتر از آن تاسیس سیل بندها برای مقابله با سیل و استحکام بخشی به ساختمان ها شرط تحقق اقدامات پیشگیرانه است.
 
اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هیچ کدام از مسئولینی که برای بازدید از منطقه اعزام شده اند ، اینگونه مطالب را مورد توجه قرار نمی دهند و همگی بر خدمات رسانی فوری به مصدومین و قربانیان حادثه تاکید می نمایند که اغلب وظایف بخشی از نهادهای مسئول را شامل می شود.
 
از تجربه ورزقان می توان فهمید که بازهم این فاجعه صرفا به امری قابل استفاده ر تبلیغات سیاسی بدل خواهد شود و قراین امر نشان از آن دارد که هیچ اقدام محسوسی بای مقابله با آسیب های ناشی از حوادث آتی در نظر گرفته نخواهد شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار