کد خبر: ۴۱۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 29 April 2017
پایگاه اینترنتی  المانیتور با اشاره به حضور شماری از وزیران و مدیران ارشد دولت های نهم و دهم ایران در ستاد انتخاباتی و در کنار ابراهیم رئیسی هنگام ثبت نام، این سوال را مطرح کرد که «آیا ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرایان در حال احیای کابینه دولت قبل است؟

پایگاه اینترنتی  المانیتور در تفسیری نوشت: زمانی که ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، یک نهاد مذهبی قوی در ایران، ورودش را به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد، بر این مساله تاکید داشت که بصورت مستقل و برای همه ایرانی ها کاندیدای این انتخابات شده است و خود را از گروه بندی های سیاسی فعلی در این کشور جدا کرد.
المانیتور افزود: با این حال، نمی توان هویت ابراهیم رئیسی را به عنوان یک اصولگرا در ایران رد کرد. رئیسی در یکی از اولین اقداماتش از زمان تایید به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ، ‘علی نیکزاد’ را به عنوان رئیس ستاد انتخابات خود منصوب کرد. نیکزاد در کابینه دولت قبل فعالیت داشت که از جمله فعالیتهای وی وزارت راه و شهرسازی بود. ابراهیم رئیسی در یکی از دیدارهایش، که بصورت علنی منتشر شد، با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران دیدار کرد. تارنمای متعلق به ابراهیم رئیسی تصاویر دیدار دوستانه ای از این دو مقام ایرانی منتشر کرد که در حال خندیدن و راه رفتن در کنار هم هستند.
این تارنمای آمریکایی ادامه داد: پس از این دیدار، جلیلی گفت که ابراهیم رئیسی در میان کاندیداهای اصلی بهترین گزینه است. سعید جلیلی یکی از منتقدان حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران بوده است. دیدار سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی صرفا دیدار برای عکس گرفتن نبود. بلکه به گفته یک نماینده محافظه کار (اصولگرا) مجلس ایران، این دیدار با هدف ارائه دیدگاههای جلیلی در مورد سیاست خارجی برگزار شد و این احتمال نیز وجود دارد که رئیسی از جلیلی بخواهد به کابینه اش بپیوندد.
المانیتور اضافه کرد: از ابتدا نشانه هایی وجود داشت مبنی بر اینکه رئیسی به دنبال کمک از مقامات دولت قبل در کارزار انتخاباتش است. زمانی که رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور نام نوشت، همراه وی ‘مسعود میرکاظمی’ و ‘فرهاد رهبر’ بودند. میرکاظمی در کابینه قبل به عنوان وزیر بازرگانی و همچنین وزیر نفت و فرهاد رهبر نیز به عنوان رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی فعالیت می کردند. به همراه آوردن این گونه افراد در میان شماری خبرنگار و تصویربردار در زمان نام نویسی در وزارت کشور آشکارا یک پیام سیاسی هدف دار بوده است.
این تارنمای آمریکایی تصریح کرد: رئیسی همچنین حمایت خود را از برخی از سیاستهای داخلی دولت قبل اعلام کرده است. کانال تلگرامی رئیسی در ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت) یکی از اظهار نظرهای وی را در مورد مسکن مهر بازتاب داد. وی گفته بود: متاسفانه یک پروژه ملی که به صنعت و اقتصاد کمک کرده و می توانست شغل ایجاد کند، تعطیل شده است.
المانیتور نوشت: مجلس ایران در ماه ژانویه (فروردین) به توقف احداث مسکن مهر رای داده بود. دفاع ابراهیم رئیسی از این گونه برنامه ها از جمله مسکن مهر به رغم ضعف های آشکار آن، نشان می دهد که رئیسی همانند رئیس جمهوری قبلی بر استفاده از سخنوری های مردم پسند به عنوان بخشی از راهبرد انتخاباتیش طرح ریزی می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار