روز پنجشنبه ارتش رژیم اسرائیل، اقدام به حمله ای موشکی به فرودگاه بین المللی دمشق واقع در جنوب غربی این شهر کرد که این حمله موشکی نسبت به حملات قبلی این رژیم به خاک سوریه تقریبا از وسعت بیشتری برخوردار بود و منجر به بالا گرفتن هر چه بیشتر تنش های میان سوریه و رژیم اشغالگر شده است. آنچه به نظر می رسد اینکه اسرائیل وارد فاز جدیدی از تقابل با ایران و حزب الله شده که نشانگر یک جنگ نیابتی محدود است.
کد خبر: ۴۱۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 29 April 2017
روز پنجشنبه ارتش رژیم اسرائیل، اقدام به حمله ای موشکی به فرودگاه بین المللی دمشق واقع در جنوب غربی این شهر کرد که این حمله موشکی نسبت به حملات قبلی این رژیم به خاک سوریه تقریبا از وسعت بیشتری برخوردار بود و منجر به بالا گرفتن هر چه بیشتر تنش های میان سوریه و رژیم اشغالگر شده است. آنچه به نظر می رسد اینکه اسرائیل وارد فاز جدیدی از تقابل با ایران و حزب الله شده که نشانگر یک جنگ نیابتی محدود است.

به گزارش «تابناک»؛ در هفته های اخیر، رژیم اسرائیل به بهانه مقابله و جلوگیری از نقل و انتقال سلاح از سوی ایران به حزب الله لبنان، تعداد حملات هوایی و موشکی خود به خاک سوریه را افزایش داده است؛ حملاتی که نشان می دهد این رژیم به تدریج به دنبال تبدیل اساسی رویارویی همیشگی خود با ایران به یک جنگ نیابتی در سوریه است.

افزایش تعداد و وسعت حملات اسرائیل به خاک سوریه، منجر به آن شده که شرایط و وضعیت در مرز سوریه و فلسطین اشغالی، به شرایطی حساس تبدیل شده که هر زمان آماده برخورد جدی میان رژیم اسرائیل، حزب الله و ایران باشد. تنها ساعاتی بعد از حمله موشکی اسرائیل به خاک سوریه، ارتش این کشور اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی پاتریوت این رژیم موشکی که از خاک سوریه در بلندی های جولان به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده بود را منهدم کرده است؛ موضوعی که نشان می دهد حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق با پاسخ نظامی روبه رو شده است.
 
شروع جنگ نیابتی رژیم اسرائیل با ایران در سوریه 
 
البته یکی از مقامات نظامی ارشد رژیم اسرائیل در این باره بیان کرده است که سامانه دفاع موشکی این رژیم، یک پهپاد را نیز آماج گرفته و اکنون این موضوع تحت بررسی است که آیا این پهپاد متعلق به ارتش روسیه بوده که به اشتباه وارد آسمان فلسطین اشغالی شده یا متعلق به ارتش سوریه بوده است.

شدت حملات روز پنجشنبه اسرائیل اما به اندازه ای بود که بسیاری از ساختمان های اطراف فرودگاه از اثرات انفجارها دچار آسیب های محدود شدند. تلویزیون دولتی سوریه بیان کرده که اسرائیل با چندین موشک از بلندی های جولان 60 کیلومتری جنوب دمشق تأسیساتی نظامی در جنوب غربی فرودگاه دمشق را آماج گرفته است.

حملات رژیم اسرائیل که از سال گذشته میلادی به این سو شدت گرفته است، با بهانه های مختلفی از جمله جلوگیری از ارسال سلاح از سوی ایران به سوی حزب الله لبنان صورت گرفته است. ادعایی که برخی از پژوهشکده های آمریکایی دست راستی از جمله بنیاد حمایت از دموکراسی که یکی از منتقدان جدی توافق هسته ای با ایران نیز هست، به آن دامن زده اند.

اما آنچه به نظر می رسد اینکه حملات رژیم اسرائیل به خاک سوریه و شدت گرفتن آنها طی ماه های گذشته، بیش از هر چیز درباره یک محاسبه از سوی وزارت جنگ این رژیم و ارتش آن است. این که اکنون ایران و حزب الله لبنان به دلیل درگیری در بحران و جنگ داخلی در سوریه دچار گونه ای ازOverstretch یا توسعه بیش از حد ظرفیت به لحاظ نظامی شده اند.

در واقع دیدگاه مقامات نظامی رژیم اسرائیل بر این مبناست که حضور نظامی حزب الله در سوریه برای مهار تروریست ها در این کشور و مشغولیت ایران با این موضوع منجر به آن شده که توان و ظرفیت نظامی ایران و حزب الله به لحاظ تاکتیکی تا حد زیادی کاهش پیدا کند و این فرصت مناسبی برای اسرائیل است تا با حملات پراکنده و گاه به گاه، در ابتدا مهمترین نقاط قوت و تمرکز عملیاتی حزب الله در سوریه را هدف قرار داده تا احتمالا در فاز بعدی مستقیم جنگ نیابتی در خاک سوریه را با ایران و حزب الله آغاز کند.

نقطه هدف از این استراتژی جدید رژیم اسرائیل این است که با نهایت استفاده از وضعیت آشوب و هرج و مرج فعلی در سوریه، حزب الله و ایران را در خاک این کشور مشغول نگاه دارند تا هرگونه احتمال کشیده شدن جنگ به داخل مرزهای فلسطین اشغالی – چه در حین جنگ داخلی سوریه و چه بعد از آن – از میان بردارند.

به عبارتی واضح تر پس از مشخص شدن تدریجی آینده سوریه و احتمال قوی شکست اهداف در سقوط بشار اسد، رژیم اسرائیل اکنون در پی آن است با ایجاد لایه ای میانی در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه حد مشخصی از فاصله را با حزب الله و ایران ایجاد و در واقع یک مرز استراتژیک نظامی را به این ترتیب ترسیم کند که البته سامانه های دفاعی موشکی این رژیم، نقش مهمی در این میان بازی می کنند.

بخش مهمی از این امر ناشی از آن است که محاسبات مقامات نظامی این رژیم بر این اساس است که هم اکنون ایران و حزب الله توان پاسخگویی در ابعاد قابل توجه به حملات اسرائیل را ندارند و این مسأله خلأ لازم برای این رژیم در راستای ایجاد این مرز حائل استراتژیک را فراهم می آورد.

اگر این سناریو به این شکل در حال پیاده شدن باشد، می توان تصور کرد که به مرور زمان حملات اسرائیل به خاک سوریه ضمن گسترده شدن و افزایش تدریجی، از ابعاد جدید نیز برخوردار خواهد شد. می توان احتمال استقرار نیروی نظامی از سوی آمریکا در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه برای تکمیل این مرز حائل ـ موضوعی که می تواند در قالب سوریه جنوبی مطرح شود ـ را آخرین پرده از استراتژی جدید اسرائیل برای دور ماندن از آسیب های احتمالی حزب الله در نظر آورد.

در این شرایط، می توان انتظار داشت که جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل با ابزارهای متفاوت و متعدد، در سوریه آغاز شده و پس از این تبدیل به نرم رفتاری در خاک سوریه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار