معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خبر داد
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از برآورد اولیه خسارت 323 میلیارد تومانی سیل اخیر در استان خبر داد و گفت: تنها چهار درصد خسارات سیل ناشی از عوامل طبیعی است.
کد خبر: ۴۱۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ 30 April 2017
محمدصادق پورمهدی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: کشور ما جزو کشورهایی است که با بخش عمده‌ای از بلایای طبیعی مواجه بوده و یکی از این حوادث سیل است؛ اگرچه در کشور ما بارندگی کم است ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی بارندگی‌های شدید موجب به راه افتادن سیلاب‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه معمولا در مسیر سیلاب‌ها و رودخانه‌ها دست‌اندازی می‌کنیم خسارات سیل افزایش می‌یابد؛ امسال 23 مورد سیلاب داشتیم که نشان از افزایش سیلاب‌ها دارد.

پورمهدی در عین حال خاطرنشان کرد: 70 درصد کشور ما در معرض زلزله و 50 درصد در معرض سیل است و حدود 90  درصد جمعیت کشور ما در معرض سیل و زلزله قرار دارد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر تغییرات اقلیمی سبب شده بارندگی‌ها لحظه ای و نقطه ای باشند و لازم است در پیش‌گویی‌ها و پیش بینی‌ها از تکنولوژی‌هایی استفاده شود که حوادث لحظه ای و نقطه ای را گزارش دهند؛ افزود: اگر پیش بینی نقطه ای سیل در عجب شیر اتفاق می افتاد خسارات این سیل حداقل بود که متاسفانه امکان پذیر نبود.

این مسئول متذکر شد: 37.7 درصد خسارات سیل مربوط به سازه های غیرفنی، 60 درصد به دلیل تصرف حریم های سیل است و تنها 4 درصد عوامل طبیعی موجب خسارت می شود چرا که در طول تاریخ سیل همواره مسیر خود را بازمی یابد اما ساخت و سازهای غیرفنی و تصرف بستر موجب خسارات می شود.

وی با بیان اینکه لایروبی به موقع آجی چای موجب شد تبریز از خسارات سیل در امان بماند، اضافه کرد: مسیل‌های جنوب شرقی تبریز، شهرک خاوران، محور وادی رحمت، فتح آباد، مارالان، لواسان و آخماقیه از جمله مسیل‌های حادثه خیز تبریز به شمار می روند.

پورمهدی ابراز داشت: حجم اعتبارات محدود است ولی به عنوان دستگاه اجرایی تلاش می کنیم همواره آماده و مجهز برای مدیریت بحران باشیم؛ در آزادسازی مسیل‌ها با هیچ کس تسامح و رودربایستی نداریم و با جدیت در جهت کاهش خسارات بلایای طبیعی اقدام می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار