کد خبر: ۴۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 30 April 2017
خبرنگار تابناک تبریز با دکتر غفاری در جهت چگونگی کمک شوراهای شهر به ارتقای سلامت شهروندان به گفتگو می پردازد.
 
 
برای آشنایی بیشتر یک معرفی کوتاهی از خودتان بفرمایید؟
 
بنده دکتر رضا غفاری پزشک و PhD در رشته آموزش و پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم و  بیش از 20 سال است که در حوزه طبابت و پزشکی فعالیت دارم، در بخش تحقیقاتی که در  مقایسه فرهنگ سلامت کشور ایران با کشور های موفق انجام داده و اطلاعات خوبی در این زمینه داشته و این تحقیقاتم نیز در مجله های بی المللی ثبت شده است.
 
تابناک تبریز ،چه انگیزه ای باعث شد به انتخابات شورای شهر ورود کنید ؟
 
شورای شهر می تواند بستری باشد برای تحقق ایده های ناب . البته بسیاری از روندهای سیاسی و مدیریتی کشور ، عمومی بوده و شهر ها نیز نهایتا از سیاست های کلان کشور تبعیت می نمایند.اما آنچه مهم است خلا بزرگی است که در مراحل اجرای طرح ها بوجود آمده است. قوانین بسیار خوب، نگاشته می شوند اما در مرحله اجرا بهره ای از کارآمدی و بهره وری را در آن نمی توان مشاهده نمود.
 
تلاش های بنده در صورت توفیق برای ورود به شورا  در جهت ارتقای شاخص های سلامت شهروندان، گسترش امکانات برای طرح پزشک خانواده خواهد بود.
 انگیزه بعدی من ارتقای صداقت ، خلاقیت، پاکدستی و شجاعت  در تصمیم گیری شورای شهر است.
 
تابناک تبریز ، فکر می کنید یک عضو شورای ایده آل چه  اهدافی را در  عضویت احتمالی خود پیگیری نماید ؟
گسترش عرصه های ورزش بخصوص ورزش بانوان جهت ارتقای سلامت فردی. 
عوارض تمدن های نوین شهری صدالبته نمی تواند توسط شورای شهر مرتفع گردد اما این نهاد می تواند با توسعه ورزش و تحرک فیزیکی زمینه پیشگیری از افزایش آسیب ها را متقبل گردد. متاسفانه امروز بدلیل دوری گزینی زنان جمعه از ورزش و تحرک بدنی کافی، شاهد افزایش روز افزون آسیبهای جسمی و روحی در میان شهروندان تبریزی هستیم. و این چرخه معیوب همچنان دنبا می گردد. زنان افسرده کوکان افسرده تربیت می کنند و ..
از دیگر اقداماتی که می توان برای زدودن عوارض شهرنشینی اجرا نمود توسعه ورزشهای پاک هم چون دوچرخه سواری است. 
 
سلامت روانی جامعه 
ساختارهای اجتماعی جامعه در حال دگرگون شدن هستند. خلا عاطفی  و ضعف گسترده در پیوندهای اجتماعی سبب شده است تا شاهد بحران هایی مانند بحران ارتباط  مثبت افراد جامعه باشیم. بسیاری از این خلاها را می توان با اموزش مهارت های ارتباطی مانند گفتگو  .. ترمیم نمود. متاسفانه خانواده های هسته ای در حال شکل گرفتن هستند و نیازهای عاطفی شهروندان تامین نمی گردند . نیازهایی مانند شادی و نشاط و .. که غفلت از ان بخش های مهمی از جامعه را بیمار نموده است.تاکید بر افزایش احداث عرصه های تفریحی و  پارکها و فضای سبز می توند یکی از راه حل های معقول باشد.
 
فرهنگ سازی برای گسترش و افزایش اعتماد ،مودت ،تحمل پذیری ، صبر و شکیبایی ،خوشرویی و کنترل خشم در تعاملات بین فردی با کمک متخصصان جامعه شناس و روانشناس یکی از موثرترین راه ها برای افزایش سلامت روانی است.
 
در آمد پایدار شهری 
 
توجه به جلب سرمایه گذاری جهت احداث مراکز توریستی و تفریحی خاص نظیر  پارک آبی و مگا اکواریوم و ... تلاش برای تعریف و ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداریها شهرداری مطلوب از نظر شما واجد چه خصوصیاتی است 
 
در شهرداری ها بایستی  مشتری مداری و حفظ کرامت و احترام ارباب رجوع مشاهده شود . این فاکتور مهمی است که نشانگر کم و کیف خروجی کار سیستم شهرداری هم می تواند باشد
 
شهرداری مطلوب بایستی هم و غم خود را برای ارتقای شرایط زندگی در مناطق  حاشیه نشین تبریز معطوف دارد. متاسفانه حاشیه ها را بعضی ها نمی بینند.
 
تبریز 2018 
این مقوله به مثابه سکه شانسی است که بر اقبال تبریز افتاده است. این موقعیت می توانست بهتر از این ها تبریز را در مدار کشوری مرح نماید . اما متاسفانه با بی تدبیری ها فرصت از دست رفت. البته یک فرصت هنوز باقی است و انهم ارائه تبریز پاک و زیبا و مدرن به گردشگران است که باید اقدامات مهمی صورت گیرد .مثلا ورود شهرداری به مقوله  آژانس های موفق در جذب گردشگر . شهرداری می تواند از این ظرفیت استفاده مطلوب را ببرد.
فرهنگ سازی برای پذیرش و پذیرایی مناسب از توریست هابه موازات  افزایش مراکز اقامتی و سایر تسهیلات در چارچوب ضوابط و مقررات از دیگر اقدامات لازم است .
 
اقدامات دیگری که می تواند در طولانی مدت به نفع تبریز باشد؟
 
مرکز پژوهش های شورای شهر بعد از تعطیلی طولانی مدت بالاخره راه افتاده است . در امور شهری و شهرسازی برای انجام مطالعات علمی و برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت با ترسیم نقشه راه و پرهیز از مداخلات سلیقه ای و موردی و با تکیه بر تعامل اهالی فن و علم ، قدمهای بعدی را علمی تر برداشت.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار