مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه دولت زمینه خوبی برای استفاده از ظرفیت IT «فناوری اطلاعات» را فراهم نکرده است، گفت: اشتغال منشأ هویت اجتماعی و عزت جوانان است و امروزه اشتغال نه‌فقط به‌دلیل ابعاد اقتصادی بلکه از نظر ابعاد مختلف مهم خواهد بود.
کد خبر: ۴۱۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 01 May 2017
محمد ابویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی درباره دلایل مشکل اشتغال جوانان اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اشتغال جوانان باید در دو بُعد بررسی شود؛ اولاً عدم خلاقیت و کارآفرینی است؛ کارآفرینی‌های ما یا در مرحله ایده یا پیچیده است و ثانیاً معتقدم کشور اگر برای IT (فناوری اطلاعات) پایه‌ای را فراهم کند، اشتغال و اقتصاد ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پایه اقتصاد در دنیا، فناوری اطلاعات است، تصریح کرد: متأسفانه می‌بینیم دولت زمینه خوبی برای استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات را فراهم نکرده است؛ اگر دولت در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات (حوزه فرهنگ سازی، آموزش، ایجاد زیرساخت IT) ورود پیدا می‌کرد، فناوری اطلاعات می‌توانست در ساختار اقتصاد، بهترین مسیر برای تولید و اشتغال‌زایی باشد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه متولی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان است، یادآور شد: شورای‌عالی جوانان طی چهار سال گذشته تنها دو جلسه تشکیل داده است.

ابویی با اشاره به اینکه جوانان سرمایه عظیم اجتماعی هستند، تأکید کرد: تنها کسی که از این سرمایه درک صحیحی دارد، مقام معظم رهبری است؛ هرساله ایشان چندین جلسه رسمی با جوانان دارند که حتی دیگر مسئولان این جلسات را برگزار نمی‌کنند.

«هویت‌بخشی» مهمترین مؤلفه «اشتغال»

وی گفت: مهمترین مؤلفه‌ای که اشتغال را برای جوانان پراهمیت می‌کند، هویت‌بخشی به این قشر است؛ عدم اشتغال هویت را از نیروی جوان می‌گیرد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه اشتغال منشأ هویت اجتماعی و عزت جوانان است، تصریح کرد: طبیعتاً نیاز مالی از نیازهای اساسی جوانان بوده اما از مؤلفه‌های دیگر اشتغال، مورد توجه قرار گرفتن است.

ابویی گفت: وقتی جوانی اشتغال ندارد، ناخودآگاه از لحاظ روانشناسی دچار آسیب خواهد می‌شود؛ عدم اشتغال برای جوان باعث می‌شود تا احساس کند توانمندی وی مورد استفاده قرار نگرفته یا بر اساس توانایی‌هایی که دارد خروجی مناسبی برای زندگی وی پدید نیامده است.

وی تأکید کرد: امروزه اشتغال نه‌فقط به‌دلیل ابعاد اقتصادی بلکه از نظر ابعاد ملی، معنوی، انسانی، اجتماعی و فرهنگی مهم است و باید از ابعاد مختلف به این موضوع نگاه شود؛ باید بررسی کنیم که اگر اشتغال ایجاد شود، چقدر در افزایش عزت ملی و عزت نفس شاغلان تأثیر می‌گذارد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان اذعان داشت: اگر جوانی را نسبت به آینده خودش امیدوار ‌کنیم، احساس می‌کند حاکمیت برای وی فکر کرده و برنامه دارد و در نتیجه آن جوان نسبت به حاکمیت که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است، تعلق خاطر و ارادت بیشتری پیدا می‌کند.

ارتباط مستقیم «آسیبهای اجتماعی» با «اشتغال»

ابویی گفت: در بحث بُعد اجتماعی اشتغال می‌توان اذعان داشت که امروزه بسیاری از آسیبهای اجتماعی که برای جوانان اتفاق می‌افتد، ریشه در اشتغال دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ از بستر توسعه اقتصادی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: زمانی که جامعه‌ای به نیازهای اولیه احتیاج دارد، نمی‌تواند به توسعه فرهنگی برسد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان تأکید کرد: امروزه اشتغال باید از ابعاد مختلف بررسی شود و علی‌رغم فرمایشات مدبرانه مقام معظم رهبری درباره این موضوع که در نامگذاری سال 96 هم به آن اشاره کردند، موضوع اشتغال می‌تواند پاشنه آشیل حرکتهای نظام در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

ابویی درباره مأموریت خانه شهریاران جوان گفت: در نکته اول باید گفت که به‌دلیل بدنه سخت و خشن شهرداریها و خدماتی بودن این نهاد، متأسفانه ارتباط جوانان و دانشجوها به‌عنوان خلاقان شهری برقرار نمی‌شد و از این ظرفیت جوانان استفاده نمی‌شد و اگر هم به‌ کار می‌گرفتند به سیاستهای اصلی شهر راه پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: نکته دوم این است که اگر بنا بود شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود، طبیعتاً جوانان منشأ تحول هستند یعنی اگر می‌خواهیم شهروند مطلوب و مؤثر ایجاد کنیم باید از این نسل شروع کنیم؛ در نکته سوم باید گفت که مدیریت شهری بستری دارد که می‌تواند جوان را به توانمندسازی برساند.

«خانه شهریاران جوان» پل ارتباط جوانان با مدیریت شهری

مدیرعامل خانه شهریاران جوان اذعان داشت: خانه شهریاران جوان پل ارتباط جوانان با مدیریت شهری است و به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد (در عملکرد) فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی نخستین «باشگاه جوانان شهر» براساس توانمندی جوانان

ابویی درباره اولویتهای خانه شهریاران جوان برای سال 96 گفت: در فصل بهار، اولین سازمان داوطلبان شهر با عنوان نخستین «باشگاه جوانان شهر» را راه‌اندازی می‌کنیم؛ این باشگاه براساس توانمندی و فرصتهای مشارکتی جوانان شکل گرفته است.

وی یادآور شد: این باشگاه در سه محور فعالیت خواهد کرد؛ این محورها اولاً آموزش برای این جوانان، ثانیاً برای توانمندسازی و استارت‌آپها با رویکرد شهری و ثالثاً پرکردن اوقات فراغت جوانان است.

354 نشست محلی در هفته جوان

مدیرعامل خانه شهریاران جوان درباره برنامه‌های هفته جوان خاطرنشان کرد: در هفته جوان در نظر داریم 354 نشست محلی با جوانان هر محله برگزار کنیم که در این نشستها آنها مطالبات و چالشهای خود را بیان و پس از بررسی ایده‌های خود را برای رفع این چالشها عملی می‌کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار