فرماندار شهرکرد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- فرماندار شهرکرد گفت: طبق پیش‌بینی صورت گرفته مقرر شده است که هفت سد خاکی از ابتدا تا انتهای دشت شهرکرد به منظور احیای این دشت احداث شود که مقدمات اجرای یکی از این سدها فراهم شده است.
کد خبر: ۴۱۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 01 May 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- حمید ملک‌پور اظهار کرد: جلوگیری از هدر رفت آب نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است و متاسفانه این امر کمتر مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه اهمیت این مسئله بایستی از سال‌های گذشته مدنظر قرار می‌گرفت، افزود: اکنون نیز نباید زمان را از دست داد.

ملک‌پور با اشاره به تشکیل کارگروه احیای دشت شهرکرد در فرمانداری در راستای غنی‌سازی چاه‌های زیرزمینی، بیان کرد: روند منتقل شدن روان آب و آب‌های باران توسط دو تا سه کانال هدایت، به مناطق جنوبی و دشت شهرکرد در حال بررسی است.

فرماندار شهرکرد تاکید کرد: بعد از هر بارندگی آب با سرعت از دشت خارج و از طریق رودخانه خراجی به بیرون از شهرستان می‌رود، لذا بایستی برای حفظ آب در دشت برنامه‌ریزی موثر انجام شود.

وی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی صورت گرفته مقرر شده است که هفت سد خاکی از ابتدا تا انتهای دشت شهرکرد به منظور احیای این دشت احداث شود که مقدمات اجرای یکی از این سدها فراهم شده است.

ملک‌پور اجرای طرح‌های گابیون‌بندی به منظور جلوگیری از خارج شدن آب باران‌ در دشت و آبخیزداری را از عوامل موثر در نشست آب به لایه‌های زیرزمینی و غنی شدن چاه‌ها دانست و گفت: مقدمات لازم برای انجام این فعالیت‌ها مهیا و برنامه‌ریزی علمی و جامعی در دست پیگیری است.

وی با اشاره به هدر رفت آب و لزوم احساس خطر و جدی گرفتن این امر، اظهار کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد در سال‌های آینده با کم آبی زیادی روبرو می‌شویم.

ملک‌پور ارتفاعات اطراف شهرستان ازجمله وجود کوه جهان‌بین در منطقه هفشجان، ارتفاعات شمال و شرق شهرکرد، مجاورت فرخشهر و منطقه تنگ صیاد را مناسب برای اجرای طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام تمامی نهادها اعم از جهادسازندگی، آب منطقه‌ای و آبفای شهری و روستایی در این زمینه لازم است.

فرماندار شهرکرد اظهار کرد: مهمترین عامل فرونشست دشت شهرکرد، کاهش آب‌های زیرزمینی است.

وی ادامه داد: سطح ایستایی آب در دشت شهرکرد به 26 متر رسیده است.

ملک‌پور اجرای طرح آبخیزداری در مجاورت مجتمع دامپروری فرخشهر، هدایت سرریز منبع آب کوهرنگ به دشت شهرکرد، ایجاد دو کانال انتقال آب با کمک شهرداری و هدایت آب تا جنوب شهرکرد را از اقدامات صورت گرفته در این زمینه برشمرد.

وی اضافه کرد: انتقال آب از جنوب شهرکرد به دشت شهرکرد با کمک کشاورزان در حال انجام است.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری مصوب شده، امسال با تامین اعتبار لازم اجرایی خواهند شد.

فرماندار شهرکرداظهار کرد: فرونشست آب در دشت شهرکرد موجب ایجاد بخشی از گرد و غبار در برخی فصول سال شده است که کاشت گونه‌های جنگلی در ارتفاعات شاه منظر در جنوب شهرکرد، از اقداماتی است که به‌زودی در راستای حل این موضوع انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: تعداد 800 حلقه چاه مجاز در دشت شهرکرد وجود دارد و خوشبختانه با کنترل‌های انجام شده، وجود هیچ چاه غیر مجازی تاکنون گزارش شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار