استاندار خراسان رضوی خبر داد؛
استاندار خراسان رضوی گفت: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم حدود شش هزار میلیارد ریال طرح توسعه ای و عمرانی فقط در حاشیه شهر مشهد اجرایی شده است.
کد خبر: ۴۱۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 01 May 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان با اعلام این مطلب افزود: بر این اساس در طول فعالیت دولت تدبیر و امید خدمات شایان توجهی در زمینه های مختلف عمرانی از طریق دستگاههای مختلف اجرایی در حاشیه شهر مشهد انجام شد. 
وی از جمله این طرحها را شبکه های جمع آوری فاضلاب به طول 110 کیلومتر در پهنه های مختلف حاشیه شهر با هزینه 400 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: اصلاح و توسعه شبکه آب، اجرای خط انتقال در محدوده شهرکهای حاشیه شهر، حفر چاههای جدید و شروع عملیات تصفیه خانه پرکندآباد ازدیگر طرحهای اجرا شده در حاشیه کلانشهر مشهد هستند. 
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع شرکت آب و فاضلاب مشهد دو هزار و880 میلیارد ریال اعتبار طی سه سال اخیر در حاشیه این شهر هزینه کرده است. 
وی گفت: بازگشایی و ساماندهی رودخانه کشف رود شامل مسیلهای اصلی و فرعی آن به طول 100 کیلومتر بخشی دیگر از طرحهای اجرایی در حاشیه شهر مشهد با هزینه 85 میلیارد ریال است. 
رشیدیان افزود: همچنین مطالعات تصفیه خانه لوکال برای تصفیه فاضلاب و آبهای آلوده ورودی به کشف رود در این مدت انجام شد. 
وی در ادامه به تعمیر نمازخانه های مدارس و نیز هوشمندسازی کلاس ها و مدارس، تعمیر و ساخت سرویس بهداشتی 21 مدرسه در حاشیه مشهد توسط آموزش و پرورش با هزینه 230 میلیارد ریال اشاره و بیان کرد: همچنین برای ارتقای سطح امکانات آموزشی اداره کل نوسازی مدارس استان 21 مدرسه جدید با 189 کلاس و مجموع زیربنای 24 هزار و 839 مترمربع و اعتبار بیش از 250 میلیارد ریال را به انجام رساند. 
استاندار خراسان رضوی آبرسانی به 53 روستای واقع در پهنه های مختلف حاشیه کلانشهر مشهد را از دیگر اقدامات ظرف سه سال اخیر اعلام و بیان کرد: به این منظور 119 کیلومتر لوله گذاری و خط انتقال انجام و 29 چاه جدید حفر و 2 هزار مترمکعب مخازن آب شرب ساخته شد. برای اجرای این طرحها 118 میلیارد ریال هزینه شد. 
وی ادامه داد: برای تامین پایدار نیروی برق در مناطق حاشیه مشهد نیز در این مدت چهار پست 132 کیلوولت و یک پست 400 کیلوولت ساخته و شبکه و تاسیسات فرسوده برق نیز اصلاح شد. 
رشیدیان تعویض شبکه هوایی مسی با کابل خودنگهدار را برخی دیگر از طرحهایی دانست که طی دولت تدبیر و امید در حوزه برق در مجموع با اعتبار 500 میلیارد ریال در حاشیه شهر مشهد اجرا شده است. 
وی گفت: اقدامات دولت در حاشیه مشهد فقط محدود به این حوزه ها نبوده بطوری که در حوزه امور مخابراتی هم با هزینه 780 میلیارد ریال برای نصب و راه اندازی تلفن ثابت، ADSL و نیز تاسیسات همراه اول توسط شرکت مخابرات اقدامات ارزشمندی صورت گرفت. 
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین گازرسانی به 83 روستا، ساخت 40 کیلومتر خط انتقال و 72 کیلومتر رینگ جنوبی تقویتی، گازرسانی به 21 شهرک مستقر در حاشیه مشهد، اصلاح و تقویت 200 کیلومتر شبکه شهر مشهد جهت فراهم شدن امکان گازرسانی مناسبتر به حاشیه شهر طی سه سال اخیر توسط شرکت گاز اجرایی شده است. مجموع اعتبار طرحهای حوزه گازرسانی 829 میلیارد ریال بود. 

* اختصاص 25 هزار میلیارد ریال به شهرداریهای خراسان رضوی 
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: علاوه بر این اعتبار، دولت از سال 1392 تا 1395 در مجموع 25 هزار و 174 میلیارد ریال در قالب اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای، هزینه ای، کمکهای نقدی و یارانه خرید ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین به شهرداریهای این استان اختصاص داده و کمک کرده است. 
وی افزود: از این میزان 11 هزار و 793 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه( مالیات بر ارزش افزوده)، سه هزار و 240 میلیارد ریال نیز از اعتبارات سازمان شهرداریها و دهیاریها، 2 هزار و 166 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، هزار و 646 میلیارد ریال در قالب اعتبارات ملی، پنج هزار و 914 میلیارد ریال به صورت کمکهای نقدی و از محل اعتبارات ماده 23 قانون نحوه رسیدگی به جرائم رانندگی نیز 414 میلیارد ریال برای شهرداریهای خراسان رضوی در نظر گرفته شد. 
رشیدیان ادامه داد: از رقم 25 هزار و 174 میلیارد ریال کل این اعتبارات طی چهار سال اخیر 11 هزار و 334 میلیارد ریال در قالب اعتبارات ملی و استانی به صورت تملک دارایی سرمایه ای و هزینه ای به شهرداری مشهد پرداخت شده است. 
وی گفت: اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای عموما در زمینه توسعه فضای سبز شهر، جداسازی شبکه آب شرب از آبیاری فضای سبز، بهسازی خیابانها، ساخت تاسیسات و تجهیزات شهری بیشتر شامل ساخت ایستگاههای آتش نشانی و تامین ماشین آلات ناوگان عمومی حمل و نقل درون شهری توسط شهرداریهای خراسان رضوی هزینه شده است. 
استاندار خراسان رضوی افزود: در شهر مشهد بخشی از اعتبارات اختصاصی در زمینه پروژه قطار شهری و ساماندهی حاشیه شهر هزینه شده که علاوه بر طرحهای اجرایی توسط دستگاههای در حاشیه مشهد است. 
وی ادامه داد: مشهد بعد از تهران بزرگترین کلانشهر کشور است که طی چند دهه گذشته رشد سریع شهرنشینی را تجربه کرده است. در مشهد بخش عمده این رشد به حاشیه شهر اختصاص دارد که هم اکنون جمعیتی افزون بر یک میلیون و 250 هزار نفر را در خود جای داده است. 
رشیدیان گفت: ساکنان سکونتگاههای غیررسمی(حاشیه) 36 درصد جمعیت کلانشهر مشهد را شامل می شود. رشد بی رویه و غیرمتوازن شهری موجب شده در پهنه های مختلف حاشیه مشهد کمبود خدمات ضروری شامل خدماتی، بهداشتی، ورزشی و فرهنگی به شدت محسوس باشد و طی فعالیت دولت یازدهم بر اساس برنامه های تنظیمی اقدامات شایان توجهی انجام شده که همچنان هم استمرار دارد. 
مناطق حاشیه 13 درصد از مساحت مشهد را در 66 پهنه حاشیه در بر گرفته است. ˈسکونتگاههای غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجرین روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند. فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصها این مناطق است. شرایط حاکم بر اینگونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است. 
42 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه در سکونتگاههای غیررسمی زندگی می کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل سکونتگاههای غیررسمی(حاشیه نشینی) چالش اصلی هزاره سوم معرفی شده بطوری که در جهان از هر شش نفر یک نفر در سکونتگاههای غیررسمی زندگی می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار