کد خبر: ۴۲۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 09 May 2017
از دو ماه پیش و با انتخاباتی شدن فضای کلی کشور شاهد کشمکش های نامزدهای این انتخابات بوده و هستیم. از قضا، با توجه به وضعیت کلی جامعه ، هم مردم و هم نخبگان سیاسی اجتماعی بر این باور هستند که گرانیگاه تمرکز و توجه مردم مسایل اقتصادی است .
 
چه اینکه از سال 88 تا کنون وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم با شیب ملایمی در حال فروپاشی بوده و هست. اما در سال 92 بخش مهمی از جامعه با اعتماد به وعده روحانی مبنی بر این که اگر بتوانیم موضوع هسته ای خود را با کشورهای قدرتمند جهان حل و فصل نمائیم، قادر خواهیم بود تا چرخ زندگی مردم را بچرخانیم ، زمینه ریاست جمهوری وی را فراهم نمودند.
 
اما گذشت 4 سال از آن اعتماد بزرگ ، نشان می دهد بخش ناچیزی از وعده های دولت محقق شده است. شاید ادعا شود برجام کار بسیار بزرگی بوده است. به شرط موافقت با آن هم باید گفت ، مسئولیت برجام با وزارت خارجه بوده است و از دی ماه 94 هم بسیاری از تحریم های بانکی و .. برداشته شده است. با این حال سوال می شود چرا بقیه اعضای کابینه به سهم خود نتوانستند در تحقق وعده های دولت گام بردارند.
 
این موضوع شاکله جو عمومی مباحث مردم در این انتخابات است و علی القاعده بسیاری از مطالبات سیاسی و انتخاباتی مردم حول این محور می چرخد.
 
اما احسن روحانی می داند که برای پاسخ دادن به این مطالبات اقتصادی و معیشتی در این روزها آن هم در مقابل رقبای سیاسی که می توانند هر ادعایی را در مناظره سوم به چالش بکشند بسیار سخت است.
 
روحانی راه سوم را انتخاب نموده است. او تلاش می نماید فاز انتخابات را تغییر دهد. هسته اصلی حامیان وی اصلاح طلبان هستند که اتفاقا آنها هم بخاطر توسویی و محافظه کاری شدید روحانی از وی بسیار گله مندند. روحانی این روزها تلاش می نماید تا با طرح موضوعات سیاسی که بیشتر مورد علاقه سیاسیون بخصوص اصلاح طلبان است ، بنوعی ژست اپوزیسیون را به خود بگیرد تا بلکه هم بتواند دل اصلاح طلبان را بدست آورد و هم بخشی از آرای خاکستری را با هیجانی کاذب به صحنه وارد کند.
 
روحانی می داند که در حال پرسه زدن در حریم خطوط قرمز نظام است اما او راه دیگری ندارد . اوبایستی گرانیگاه انتخاباتی را از مسائل اقتصادی به سمت مسائل حاشیه ای مانند اعدام های سال 67 و یا مسائل کوی دانشگاه و نقش قالیباف در آن و یا مالیات دادن یا ندادن آستان قدس رضوی که آمیخته به نگاه های سکولاریستی است ببرد. از همین روی بود که روحانی نخستین کاندیدایی است که در حمله ای آشکار به نهادهای رسمی نظام ، کار قوه قضائیه و پلیس را صادرکردن حکم اعدام وزندان برای شهروندان خطاب می کند.
 
اگر در مناظره سوم  اصولگرایان همان خط مناظره دوم را حفظ کنند و وارد بازی روحانی نشوند کار برای روحانی بسیار سخت خواهد بود اما در غیر این صورت روحانی خواهد توانست به خواسته  مطلوب خود برسد.
 
البته شاید عده ای بر این باور باشند که اگر روحانی این فضا را تداوم بخشد ممکن است با نهیب رهبری مواجه شود. اتفاقا او شدیدا به دنبال چنین کاری است تا بتواند هیجان مسائل را صد چندان کند.
 
از طرف دیگر او می دااند که بعد از انتخاب شدن ، چند بار در دیدارهای خصوصی خود با بزرگان نظام می تواند صیغه غلط کردم را چند بار صرف کند و صدالبته بعد از فورنشستن گرد و غبار انتخابات بازهم همه وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود چه سیاسی و چه اقتصادی را فراموش کند تا برای خود دردسری درست نکند واین البته قاعده اعتدال اوست.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
شايد همان خطوط قرمز كه شما حرف زديد مشكل ما مردم ايران است!!؟؟ كه وجود همين خط قرمزها باعث اختلاس و دزدي در اين مملكت شده!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار