تحلیل تابناک تبریز از انصراف قالیباف به نفع رئیسی
کد خبر: ۴۲۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 16 May 2017
قبل از اینکه در این مجال کوتاه به بررسی آثار و تبعات انصراف قالیباف به نفع آقای رییسی بپردازیم مایلم نکته ای را به اختصار طرح نمایم.
 
به نظر نگارنده انصراف قالیباف می تواند بهترین اوج سیاسی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باشد چرا که وی بعد از مناظرت تلویزیونی بعنوان رقیب اصلی روحانی در سوی میدان اصولگرایان قد علم کرده بود اما به احترام آنچه بنوعی خرد جمعی اصولگرایان در قالب جمنا نامیده می شد به نفع آقای رییسی کناره گیری کرد تا اثبات کند ذره ای هوای نفس برای ریاست ندارد.
 
چه اینکه اگر آقای ولایتی و آقای جلیلی در سال 92 آن اشتباه را نکرده بودند امروز قالیباف برای دور دوم ریاست خود مبارزه می کرد.
 
اما بهر حال  امروز در اردوگاه اصولگرایان تنها آقای رییسی مانده است و البته احتمالا آقای میرسلیم هم به نفع وی انصراف دهد.
 
آنچه مهم است این است که آیا آرای قالیباف همگی به سبد رییسی افزوده خواهد شد یا نه ؟
 
ذکر دو نکته ضروری است. نخست اینکه آرای قالیباف از جنس رای به کارآمدی و کاربلدی است . این رای ها رابطه چندانی با مشی ها و مشرب های ایدئولوژیک ندارند. و خصیصه مهم این گونه آرا این است که رای دهنده خود فرد را می شناسد و به عملکرد او ایمان دارد و بر همین منوال رابطه فرد با کاندیدا رابطه مرید و مرادی مانند رابطه خاتمی با هواداران  خود نیست.
دوم اینکه از آنجا که جنس آرای قالیباف ایدئولوژیک و مکتبی نیست ، حتی در صورت حمایت قالیباف از فردی ، به نظر می رسد میزان سوق یافتن آرای متعلق به قالیباف به سبد کاندیدای مطلوب رابطه بسیار مستقیم و مهمی دارد با کارآمدی طرف مقابل.
 
همانطور که رئیسی دیروز در اصفهان گفت از آقای قالیباف در دولتش استفاده خواهد کرد میتوان این نظر را داد که درصد بیشتر آرای قالیباف به سبد رای آقای رئیسی اضافه شود و حتی آرای خاکستری را که هنوز تصمیمشان را نگرفته اند به سوی رئیسی متوجه کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند عادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
در اینکه روحانی رئیس جمهور میشه هیچ شکی ندارم
فقط من موندم شما این تحلیلها رو از کجا در میارین و مینویسین
یعنی واقعا شما در بین عامه مردم رندگی نمی کنین که نظرات مردم رو راجع به نظام و مسئولین بدونین؟
شاید هم منافع جناحی تون ایجاب میکنه که جدا از مردم باشین
واقعیت اینه که اکثریت مردم ، ولی به روحانی رای میدن چون انتخاب بین بد و بدتره
هیچ آدم عاقلی دوبار از یه سوراخ گزیده نمیشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :