دوقطبی روحانی – رییسی
همچنانکه از چند روز پیش ارزیابان انتخاباتی پیش بینی می کردند با انصراف جهانگیری و قالیباف دو قطبی اصلی انتخاباتی بین روحانی و رییسی شکل گرفت.
کد خبر: ۴۲۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ 17 May 2017
در این مجال کوتاه مایلم نکته ای را طرح نمایم.آن اینکه جنس این دو قطبی چیست و یا اصالتا هواداران این دو قطبی بر اساس کدام شاخصه ها و معیارها درون آن به ایفای نقش و تعقیب علاقمندی خود می پردازند.
در مناظرات تلویزیونی بخصوص در مناظره سوم تیم اصولگرایان بخصوص قالیباف تلاش نمودند تا محور اصلی رقابت را به مسائل اقتصادی و معیشتی بچرخاند مساله ای که تاحدود زیادی موفق هم شدند. موضوع اصلی مناظرات مساله معیشت مردم و به تبع آن علت اصلی عدم تامین آن از سوی دولت مستقر گردید.
 
تیم اصلاح طلبان یعنی روحانی و جهانگیری تلاش بسیاری کردند تا ضمن پاسخ به شبهات مطروحه در مورد عملکرد دولت زمینه را برای تغییر محور اصلی انتخابات  فراهم نمایند. آنها مایل بودند تا مباحثی هم چون آزادی بیان و موضوعاتی چون تلاشهای تندرو وانه سیاسی و هم چنین آزادی شبکه های سیاسی را پیش کشند.
 
البته در مناظرات تاکتیک آنها نگرفت. اما در یک هفته آخر تبلیغات به ظاهر روحانی تمایل زیادی از خود نشان داده تا موضوع اصلی تقابل خود با رییسی را در موضوعاتی چون آزادی و .. تعریف نماید. دولت به ظاهر در این خصوص موفق عمل کرده و توانسته هوادران خود را در این بستر فکری استوار نماید. دغدغه های روشنفکری در تجمعات انتخاباتی هوادران روحانی در تبریز به وضوح قابل مشاهده است اما از سوی دیگر رییسی همان محور معیشت و مبارزه با فساد را در پیش گرفته و او هم توفیق زیادی داشته که طرفداران خود را در این محمل فکری جمع نماید.
از این دونکته کوتاه می توان دغدغه های معیشتی و روشنفکری را دو سوی  دوقطبی فعلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در کشور نامید.
 
تاریخچه تقابل این دو دیدگاه موید این نکته است که هرگاه معیشت مردم در مقابل دغدغه های روشنفکری طبقه متوسط قرار گرفته است این معیشت و وعده های اصلاح آن بوده است که با موفقت همراه بوده است. هرچند در این خصوص بحثهای حاشیه ای برای آقای رییسی مطرح است که وی در دوران حضور خود در قوه قضاییه نتوانسته با فساد به خوبی مبارزه نماید و...
 
اما به نظر می رسد با توجه به وضعیت معیشتی مردم این مسایل تنها می توانند حاشیه ای بر اصل انتخابات و محور اصلی آن باشند. از جمع بندی نظر سنجی ها و همچنین تحلیل وضعیت میدانی هوادران دو کاندیدا به نظر می رسد رفته رفته اقبال عمومی بخصوص طبقه مستضعف جامعه که از اکثریت عددی برخوردار هستن به سمت رییسی در حال حرکت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار