در فاصله یک روز تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، رهبر انقلاب برضرورت حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای و حفظ آرامش و امنیت کشور در ایام انتخابات تاکید کردند.
کد خبر: ۴۲۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 18 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از ایرنا ، انتخابات مهمترین محور خبری- تحلیلی روزنامه های پنجشنبه 28 اردیبهشت بود. سخنان انتخاباتی رهبر انقلاب و دعوت چهره های سیاسی و نخبگان از مردم برای حضور در پای صندوق های رای و سفر رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه هم در روزنامه ها بازتاب یافت.

**انتخابات و توصیه های رهبری برای حفظ آرامش کشور
رهبر انقلاب روز گذشته در جمع مردم استان های قزوین، زنجان و سمنان برضرورت حضور پر شور مردم در پای صندوق های رای تاکید کردند. سخنان رهبر انقلاب درباره انتخابات روز جمعه در روزنامه های امروز بازتاب یافت.
روزنامه «ایران» در گزارش خود با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب درباره انتخابات و تاثیر آن بر عزت ملی، نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات روز جمعه را یک جشن ملی و یک حماسه بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند و با تأکید بر لزوم حضور بسیار پرحجم مردم در پای صندوق‌ها گفتند که روز جمعه هر فردی رأی بیاورد، برنده اصلی انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند. 
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از حاکم شدن فضای شور و شوق انتخاباتی در سراسر کشور، خاطرنشان کردند هر انتخاباتی که در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود، در واقع صحنه درخشش ملت ایران و حماسه عظیم مردمی است که موجب افزایش عزت ملت و قدرت ملی می‌شود. 
رهبر انقلاب انتخابات را از منظر دیگر، به رخ کشیدن اندیشه نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل چشم سیاستمداران در دنیا دانستند و افزودند: مردم‌سالاری دینی یک تجربه جدید بود که به‌ وسیله نظام جمهوری اسلامی و امام بزرگوار، به بشریت عرضه شد و ملت ایران در روز جمعه، بار دیگر تبلور این اندیشه نو را در معرض دید جهانیان قرار خواهد داد.
روزنامه «ابتکار» بخشی از سخنان رهبری درباره حفظ آرامش در ایام انتخابات را برجسته کرد و نوشت: رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جدیت دستگاه‌های اجرایی و نظارتیِ انتخابات و دستگاههای حافظ امنیت در انجام وظیفه خود گفتند همه این دستگاه‌ها، مورد اعتماد و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند اما بار دیگر به این دستگاه‌ها سفارش می‌کنم که آراء مردم امانت است و این امانت باید حفظ شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند که ممکن است افرادی باشند قصد تخلف‌هایی را داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و حافظ امنیت اگرچه مورد اعتماد و مقبول هستند اما باید کاملاً مراقبت کنند.
ایشان با تاکید بر اینکه دشمنان ملت ایران، از نزدیک صحنه انتخابات را رصد می‌کنند، خاطرنشان کردند: باید چهره ملت ایران در مقابل بدخواهان، چهره‌ای مصمم و دارای عزم راسخ برای تصمیم‌گیری و در عین حال چهره‌ای همراه با اعتماد به نفس، قدرتمند و با آرامش باشد.
روزنامه «شرق» اهمیت حفظ و حراست از آرای مردم در سخنان رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داد و به نقل از ایشان نوشت: همه این دستگاه‌ها، مورد اعتماد و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند اما بار دیگر به این دستگاه‌ها سفارش می‌کنم که آرای مردم امانت است و این امانت باید حفظ شود. هرچه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر باشد و هرچه انضباط و پایبندی کنونی به قانون بیشتر باشد، آبرو و احترام ملت ایران در نزد ناظران جهانی بیشتر خواهد شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رعایت انضباط و پایبندی به قانون در سه مرحله‌ «قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات» را بسیار با اهمیت برشمردند و افزودند ملت ایران تجربه کرده است که رعایت این انضباط تا چه حد به نفع او است و بی انضباطی و رعایت نکردن قانون، تا چه میزان مضرّ است. 
ایشان با تأکید بر اینکه در روز جمعه با رأی مردم، در نهایت یک نفر از میان نامزدها انتخاب خواهد شد، خاطرنشان کردند: من معتقد به برنده و بازنده در انتخابات نیستم، زیرا هر کس رأی بیاورد، برنده اصلی انتخابات، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است.
در روزنامه «اطلاعات» می خوانیم: رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی سخنان ناشایستی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی بیان شد، گفتند: اگرچه این سخنان شایسته ملت ایران نبود اما حضور مردم همه این مسائل را حل خواهد کرد و این سخنان تأثیری نخواهد داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند که ان‌شاءالله مردم ایران اعم از زن و مرد، روز جمعه در سراسر کشور، در انتخابات شرکت خواهند کرد و با این حضور و با نشان دادن عزم راسخ خود، به نظام اسلامی آبرو خواهند بخشید. ایشان در ادامه یک توصیه مهم به هواداران و ستادهای نامزدهای انتخاباتی داشتند و گفتند که علاقه‌مندان نامزدها و ستادهای آنها باید متانت و انضباط را رعایت کنند زیرا این چند صباح زندگی و کار دنیا خواهد گذشت و آنچه که باقی می‌ماند، اعمال ما و محاسبه الهی است، بنابراین همه باید با در نظر گرفتن رضای الهی و با خالص کردن نیت‌ها در عرصه رقابت‌ها و تبلیغات انتخابات فعالیت کنند.
روزنامه «کیهان» در بازتاب سخنان رهبر انقلاب نوشت: رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فضای آزادی، فضای تأثیرگذار بودن رأی مردم و محیط امن و آرام کنونی، مرهون نظام جمهوری اسلامی است، افزودند اگرچه برخی از این فضای آزادی استفاده ولی آن را نفی و ناسپاسی می‌کنند، اما اینکه ملت ایران با آزادی کامل در انتخابات شرکت می‌کنند و رأی و تصمیم آنها در انتخابات بالاترین مسئول اجرایی کشور و همچنین مدیران شهری تأثیرگذار است، موضوع بسیار با ارزشی است که باید قدردان آن باشیم.
در روزنامه «جام جم» هم می خوانیم: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند که برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی و رأی مردم به‌ منظور انتخاب رئیس‌جمهور، برای ملت‌های منطقه ما که دولت‌های آنها تحت حمایت و سیطره امریکا هستند، یک رؤیا است. ایشان، حضور مردم در صحنه و در پای صندوق‌های رأی را حاوی دو پیام مهم دانستند و گفتند: اولین پیامِ حضور در انتخابات، «نشان دادن اعتماد و علاقه مردم به نظام جمهوری اسلامی» است و پیام دیگر آن، «نشان دادنِ زنده بودن و پای کار و مصمم بودن ملت ایران» است.

**دعوت گسترده برای حضوری پرشکوه
حضور پرشکوه و حداکثری مردم در پای صندوق های رای، مهمترین راهکار پیشرفت و پشتوانه امنیت در کشور است. روزنامه های چاپ امروز در تحلیل ها و گفگوهای خود با چهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به تبیین ضرورت حضور مردم در پای صندوق های رای پرداختند. 
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «محمدتقی فاضل‌میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نوشت: فردا باز هم روز انتخاب و مشارکت در دو انتخابات بسیار مهم در کشور است و به‌طورحتم، حتی یک رأی شهروندان در ساختن آینده ایران، مؤثر و مفید خواهد بود. به دلایل بسیاری، رأی فردا بیش از زمان‌های دیگر، در آینده دور و نزدیک ما، خود را نشان خواهد داد. میراث گران‌بهای امام(ره) برای فرهنگ ملت تا سالیان‌سال، صندوق رأی و انتخابات است. امن‌ترین و آزادترین راه برای اینکه انسان نظر خود را اعلام کند، نوشتن نام نامزد موردعلاقه روی برگه‌های رأی است.
«انتخابات ایران، وضعیت جهان» عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم «سید حسین موسویان» عضو پیشین تیم مذاکره‌ هسته‌ای است که دربخش هایی از آن می خوانیم: ملت ایران جمعه به پای صندوق رأی خواهد رفت. بهبود اوضاع اقتصادی و مبارزه با فقر و فساد مهم‌ترین اولویت رئیس جمهوری منتخب خواهد بود. درعین حال دولت بعدی و کل حاکمیت ایران باید خود را برای مقابله با چالش‌های اقدامات مثلث واشنگتن-ریاض- تل آویو آماده کرده و تدابیر لازم را اتخاذ کند.انتخاب اینکه چه کسی رئیس جمهوری بعدی باشد با مردم است. اما چند نکته درتصمیم گیری‌های مثلث مذکور و جامعه جهانی بسیار مهم خواهد بود. اول: میزان مشارکت مردم اهمیت زیادی دارد. اگر میزان مشارکت 70 درصدی باشد پیامی روشن به دشمنان ایران داده می‌شود. دوم: اعتبار رئیس جمهوری در نقش آفرینی‌اش در عرصه بین‌المللی مهم است. منتخب ملت به پشتوانه رأی قوی، ازاعتبار واقتدار ملی و بین‌المللی لازم برای مدیریت چالش‌های پیش رو برخوردارخواهد بود. 
در روزنامه «سیاست روز» می خوانیم: یک روز دیگر تا نوشته شدن برگ زرین دیگری در کارنامه ملت بزرگ ایران و جمهوری اسلامی مانده است. بیان جملاتی که محور آنها را ترساندن مردم از شرایط سخت و یا آنچه قهر با جهان و تهدید جنگ تشکیل می‌دهد هر چند اقداماتی برای کسب رأی باشد اما در عمل نادیده گرفتن روحیه مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر سختی‌ها و تهدیدات دشمنان است که صرفاً می‌تواند برگرفته از شناخت نادرست از روحیه ملی و بعضاً چشم داشتن به خارج به جای ظرفیت‌های داخلی است. روحیه‌ای که با روحیه جهادی و انقلابی ملت ایران همخوانی ندارد و قطعا نمی‌‌تواند برای خود جایگاهی کسب نماید و پیروان چنین تفکراتی در نهایت از صحنه حذف می‌شوند چنانکه در گذشته چنین بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود.
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمدصادق جنان‌صفت» روزنامه‌نگارآورد: ایرانیان ارجمند سپری کردن از راه ناسازگاری در درون و جداسازی هم‌میهنان و دمیدن بر تنور نفرت‌افکنی را در پیش گرفته و برگشت به روزگاران پسین را دور انداخته و آزادی را از هر چیز برتر می‌دانند. شهروندان ایران در روزهای نزدیکی که از راه می‌رسد نشان می‌دهند راه رستگاری ایران سترگ را در دوستی با سایر سرزمین‌ها و در سایه مهربانی درون سرزمینی جست‌وجو می‌کنند. آنهایی که در کوران انتخابات پرشمار در ایران بوده و رفتارشناسی آگاهانه هماوردهای دو گروه اصلی سیاسی ایران را یادگرفته‌اند ٢٤ ساعت پیش از رای‌گیری نیک می‌دانند باد بر پرچم کدام اندیشه و رفتار سیاسی وزیده است و این را خجسته می‌دانند.
«داریوش قنبری» نماینده پیشین مجلس در روزنامه «آرمان» نوشت: مردم باید بدانند افرادی که در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، از تعیین سرنوشت خود محروم خواهند شد. در طول چند سال گذشته و با توسعه جامعه تعداد افرادی که به علت فقدان آگاهی از وضعیت سیاسی کشور در انتخابات شرکت نمی‌کنند، بسیار کم شده است. دسته‌ای دیگر که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اظهار می‌دارند که انتخابات در زندگی آنها تغییر زیادی ایجاد نکرده است. با نگاه به تحولات چند سال گذشته به آسانی خلاف این رویکرد ثابت می‌شود و به خوبی پیداست که چگونه مشارکت حداکثری باعث تغییرات مهمی در جامعه و زندگی شده است.
در روزنامه «جمهوری اسلامی» هم می خوانیم: روزهای پایانی اردیبهشت 96 قطعاً یک هفته تاثیرگذار و مهم در روند حیات سیاسی کشور خواهد بود و حضور یکپارچه مردم در انتخابات فردا می‌تواند روند رو به بهبود کشور و خروج از بحران‌های داخلی و بین‌المللی را سرعت بخشد. با همه فراز و نشیب‌ها و زشتی و زیبایی‌ها که تبلیغات انتخاباتی داشت و باید در جای خود آسیب شناسی شود، فردا ملت ایران با مشارکت گسترده خود، سکان اداره کشور را به فرد مورد نظر خواهد سپرد. این مشارکت وسیع که در حقیقت همان استفاده بهینه از حقوق شهروندی برای تعیین سرنوشت خود و کشور است، موجب روی کار آمدن دولتی مقتدر خواهد شد و از بازگشت کشور به عقب جلوگیری خواهد نمود.

**بازتاب سفر ترامپ به خاورمیانه
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا فردا 29 اردیبهشت برای شرکت در اجلاس مشترک سیاسی و امنیتی آمریکایی- اسلامی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. این نشست روز سوم خرداد برگزار خواهد شد و ریاض پایتخت عربستان میزبان آن است. بسیاری از تحلیلگران بین الملل حضور ترامپ در منطقه خاورمیانه را با توجه به وضیعت داخلی آمریکا و شرایط منطقه مهم ارزیابی کردند. دلایل و نتایج سفر ترامپ به منطقه خاورمیانه در شماری از روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت. 
روزنامه اعتماد نوشت: ٢٤ ساعت دیگر دونالد ترامپ برای رهایی از مشکلات و دردسرهای داخلی که ریاست‌جمهوری وی به وجود آورده به خاورمیانه سفر می‌کند. او نیز در عربستان سعودی و اسراییل توقف خواهد کرد. ملتهب‌ترین منطقه خاورمیانه حداقل می‌تواند به مدت یک هفته ترامپ را از هیاهوهای به راه افتاده در واشنگتن دور کند. رسانه‌های سعودی در چند روز گذشته تبلیغات گسترده‌ای را برای سفر ترامپ به منطقه آغاز کرده‌اند. 
براساس لیست بلندبالای برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ترامپ در عربستان، روزهای ٢٠ و ٢١ ماه مه سه نشست مهم در پایتخت سیاسی سعودی برگزار خواهد شد. سعودی‌ها می‌گویند رهبران و نمایندگان ٥٥ کشور اسلامی در این نشست حضور خواهند داشت و فعالان تجاری، جمعی از روشنفکران جهان اسلام و چهره‌های فرهنگی هم در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.
روزنامه شرق در گفتگو با «جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل بین المللی، به نقل از وی نوشت: تأثیرات این سفر یک مسئله دوسویه است و درادامه هم باید گفت آقای ترامپ در انتخاب منطقه سفر خارجی خود به‌تنهایی عمل نکرده است چراکه اولا دولت ریاض کوشش‌های فراوانی برای کشاندن ترامپ به ریاض داشت و علاوه بر آن لابی‌های صهیونیستی برای مداخله ترامپ در مسئله فلسطین تلاش‌های خود را به کار بستند؛ زیرا این لابی‌ها تمایل بسیاری دارند مسئله فلسطین همواره در اولویت اول سیاست خارجی واشنگتن باقی بماند، بنابراین این دو بازیگر منطقه‌ای نقش کلیدی را در سفر ترامپ ایفا کرده‌اند.
روزنامه «کیهان» هم در تحلیل خود از سفر ترامپ به منطقه نوشت: به خوبی می‌دانیم که به مانند جنگ احزاب، همه کشورهایی که کم یا زیاد با انقلاب اسلامی ایران و نظام برآمده از آن خصومت دارند با دستور کاری آمریکایی که چاشنی کینه‌ورزی وهابی- سعودی به آن ضمیمه شده است، دور هم جمع خواهند شد. هدف این نشست کاملا واضح است و برای درک آن فقط اندکی هوش سیاسی می‌خواهد. موضوع این است که جبهه استکباری به سرکردگی آمریکا و میدان‌داری منطقه‌ای سعودی به جبران شکست‌های پی‌درپی که از انقلاب اسلامی خورده‌اند و به خصوص آنچه در حد فاصل 2004 تاکنون حیثیت و همه سرمایه‌گذاری ضداسلامی‌شان را برباد داده است، بنا دارند یک بار دیگر بخت واژگون خود را بیازمایند. آمریکای ترامپ در این میان می‌گوید من هستم شما هم بیائید و باکی هم از هزینه‌ها و نتایج نداشته باشید. سعودی هم پذیرفته است که در نوک اقدامات ضدایرانی باشد و هزینه‌های آن را بپردازد.




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار