مروری بر روزنامه های دوشنبه اول خرداد ماه،
روزنامه های امروز موضوع پایان انتخابات و پیروزی دوم اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر برخی از شهرهای بزرگ را در کانون توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۴۲۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 22 May 2017

روزنامه های امروز موضوع پایان انتخابات و پیروزی دوم اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر برخی از شهرهای بزرگ را در کانون توجه قرار داده اند. این درحالی است که مخالفان دولت با برشمردن وعده های دولت در کارزار انتخابات اجرای آن را طلب کرده اند. همچنین سفر ترامپ به عربستان و رجزخوانی وی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب موضوع پیروزی دوم اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر را در کانون توجه قرار داده اند.

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود 

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان«گام دوم پیروزی » با اشاره به اینکه شمارش آراي صندوق هاي انتخابات شوراهاي شهر و روستا نشانگر پیروزی لیست اصلاح طلبان در بیشتر کلانشهرهاست نوشت:« انتخابات شوراي شهر و روستا يك چرخش ١٨٠درجه‌اي بود درتركيب شوراي پنجم درخيلي از شهرها. حالا اصلاح‌طلبان ليست اميد نه‌تنها در تهران، اصفهان، شيراز، كرمان، يزد، سمنان، قزوين، تبريز و اردبيل كه درمشهد هم توانسته‌اند بيشترين آراي مردم را به خود جلب كنند و شنيده‌ها از كرج و اهواز هم تقريبا همين وضعيت را تأييد مي‌كند. اگرچه تا لحظه تنظيم گزارش هنوز به‌طور رسمي خبر آن اعلام نشده است.

شمارش آراي صندوق‌هاي انتخابات شوراي شهر و روستا رو به اتمام است و تا دوشنبه پرونده آن بسته شده است تا از ميانه‌هاي مرداد، صندلي‌هاي سبز شورا تحويل اعضاي جديد شود. شوراهاي شهر و روستا درسال‌هاي گذشته همواره به تقليد از الگوي نانوشته تهران در دست بدنه اصولگرايي بود و اعضاي اصلاح‌طلب كمتر درآن ديده مي‌شدند اما اصلاح‌طلبان كه از شوراي چهارم رويه ليست‌دهي را آغاز كرده بودند، در دوره پنجم، «ليست اميد» را با پشتوانه رئيس دولت اصلاحات درشهرها به مردم معرفي كردند. همين شد كه حالا يكي‌ يكي نتايجي كه از شهرها مي‌رسد، خبر از پيروزي ليست اصلاح‌طلبان دارد. استقبال مردم از ليست اصلاح‌طلبان دربعضی شهرها كمي غافلگيركننده بود. مثلا درشهر مشهد كه تصور غالب آن هميشه توجه به اصولگرايي بوده است، استقبال از ليست اميد نشان ازچرخش مردم به طرف اصلاح‌طلبان دارد. البته تمايل‌نداشتن مردم به اصولگرايان درساير شهرستان‌هاي استان خراسان‌رضوي هم صادق است.

پيروز حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با «شهروند»: با مشكلاتي كه براي شهر تهران ايجاد شده، شهردارشدن جرأت مي‌ خواهد محسن ‌هاشمي در گفت‌وگو با «شهروند»: گمانه‌زني درباره جايگزين شهردار تهران زود است »

همچنین این روزنامه با این مقدمه طرح زیر را منتشر کرد:

«« در روزهای پرشور انتخابات، هرکسی که ادامه مسیر اعتدال و اصلاح را وابسته به حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌دانست، از تمام توان خود استفاده می‌کرد تا بخش خاکستری جامعه را که برای رأی دادن، تردید داشتند به عرصه انتخاب دعوت کند. در آن روزها تعداد زیادی کارتون طراحی و در فضای مجازی ارایه کردم؛ دوست داشتم که در قالب روزنامه نیز منتشر شوند. دو طرح دوم و سوم این ستون، حاصل همان روزهاست، برای ثبت در تاریخ.»»

 جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود

روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان« اخـراجي هاي بهشت »نوشت:« گرچه به خرداد پر از حادثه عادت داريم ولي بايد ارديبهشت خاص را نيز در تقويم ايران ثبت كنيم. ركورد شكني آوردن مردم به پاي صندوق‌هاي راي(بيش از41 ميليون نفر)، آراي عجيب مردم استان‌هايي كه تصور نمي‌شد به روحاني راي دهند،شكست‌سنگين بخش عظيمي از آراي نهادها و مراكز خاص در برابر راي ملت،حذف كامل طيفي كه سال‌ها در شوراي شهر تهران اكثريت بودند و همچنين پيروزي ليست معروف به اميد در قلب شهر مشهد و برخي ديگر از شهرستان‌ها، همه وهمه رويدادهاي خاصي است كه ارديبهشت 96 را متفاوت و خاص كرده‌است.

ركورد شكني يادگار هاشمي

حال، مردي از تبار هاشمي‌رفسنجاني با بيشترين ميزان راي در شهرتهران در دوران پس از انقلاب اسلامي، وارد شوراي شهر شده است. محسن هاشمي رفسنجاني كه يادگاري از آيت‌ا... مرحوم است، مهدي چمران با سابقه و مو سپيد را به همراه ليستش، دسته‌جمعي از بهشت بيرون كرد.»

طرح از روزنامه قانون

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود 

حمیدرضا جلایی پور نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« رأی آگاهانه مردم»نوشت:« علاوه بر آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد؛ نگاهی به رفتار رأی‌دهندگان در تهران (و دیگر شهر‌های بزرگ) و رأی یکپارچه آنها بهفهرست امید اصلاح‌طلبان هم نشانه‌هایی از ترس باقی ماندن وضع موجود داشت. آنها رأی دادند که حکمرانی ۱۲ ساله بر شهرداری تهران با کارنامه آفتاب فروشی، ارتفاع فروشی و شهرفروشی پایان پیدا کند. علاوه بر تهران، شاهد آن بودیم که در هر شهری که اصلاح‌طلبان نامزدهای خود را با عنوان فهرست امید به مردم معرفی کردند، این فهرست اکثریت یافت یا پیروزی چشمگیر به دست آورد. پیروزی‌ای که دلیل آن را باید در اعتماد مردم به این جریان سیاسی و چهره‌های شاخص آن جست‌وجو کرد. همچنین این انتخابات نشان داد که عده کثیری از مردم با وجود مشکلات اقتصادی، فریب عوامگرایی اقتصادی و توزیع پول را نخوردند. نشان داد که ما با شهروندانی عاقل و آگاه روبه‌رو هستیم که در شرایطی که سیستم ثبت شماره ملی در حوزه‌های رأی‌گیری سبب کندی روند انتخابات شد، ساعت‌ها در زیر آفتاب ایستادند، رأی دادند و پیروزی قاطع را رقم زدند.روحانی نه تنها در این انتخابات پیروز قاطع شد که حتی موفق شد ۵میلیون رأی بیشتر از دور اول انتخابات به دست آورد. پیروزی فهرست امید در شورای شهر هم یادآور موفقیت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در مجلس دهم در ۱۳۹۴ و پیروزی قاطعانه بود.»

مطالبه گری اصولگرایان

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« انتخابات تمام شد نوبت عمل به وعده‌ها است » نوشت:« انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تمام فراز و نشیب‌های آن روز جمعه برگزار و به اتمام رسید، نتایج انتخابات اعلام شد و اینک لیستی از وعده‌هایی موجود است که رئیس‌جمهور منتخب در دوران تبلیغات انتخاباتی از آن‌ها سخن گفته است و امید می‌رود این دوره روحانی به جای سیاست انکار، عمل به این وعده‌ها را پیشه گیرد، وعده‌هایی که ثبت و ضبط شده است و نمی‌توان پس از گذشت چهار سال در برابر مطالبه عمومی از دو کلمه نگفتم و نتوانستم استفاده کرد!

پیش از بررسی وعده‌های ریز و درشت انتخاباتی روحانی ضروری است به چهار سال پیش نگاهی بیندازیم. روزهایی که رئیس‌جمهور منتخب با کارنامه‌ای سفید در حوزه اجرا و در قامت منتقد وضع موجود وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی شده بود، وعده‌های بی‌شماری که سرلیست آن‌ها تحول صد روزه اقتصادی و ایجاد چهار میلیون شغل بود پس از گذشت چهار سال در مناظره انتخاباتی و در برابر انتقادهای دیگر نامزدها مورد انکار قرار گرفته و روحانی گفت «یک سایت گمنام حرفی می‌زند و یک سایت معروفی آن را نقد می‌کند و یک روزنامه هم آن را نقل می‌کند و شما هم می‌خواهید از آن نقل کنید؛ «من هیچ‌وقت قول 4 میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.».»

 جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود

روزنامه وطن امروز نیز در گزارش اصلی خود با عنوان« اعتراض متمدنانه» مدعی شد که پس از همکاری نکردن وزارت کشور، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی خواستار رسیدگی شورای نگهبان به تخلفات انتخاباتی شد و در ادامه نوشت:« برخلاف آنچه اوباش سیاسی در سال 88 انجام دادند و بدون داشتن حتی یک سند از تخلف، با ادعای تقلب، طرفداران خود را تحریک به آشوب خیابانی کردند، جبهه انقلاب با داشتن صدها صفحه تخلفات انتخاباتی و داشتن فیلم‌هایی از این تخلفات آشکار در انتخابات، رفتاری متمدنانه در پیگیری تخلفات انتخاباتی در انتخابات 96 دارد. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی روز 29 اردیبهشت برگزار و نتایجش 30 اردیبهشت‌ماه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد که تاکنون بر خلاف دوره‌های گذشته آمار نهایی و تفکیکی استان‌ها اعلام نشده است. در تمام ادوار انتخابات قبل، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات پس از اتمام شمارش آرای انتخاباتی اقدام به انتشار تفکیکی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در استان‌ها می‌کرد اما به دلایل نامشخصی تاکنون در این دوره از انتخابات، این مهم محقق و اعلام نشده است.»

سفر ترامپ به عربستان

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« رقص ضدايراني ترامپ با شاباش 500ميليارد دلاري سعودی»با اشاره به این که رئيس‌جمهور امريكا قراردادي تسليحاتي به ارزش 110 ميليارد دلار با عربستان امضا كرد كه اين قرارداد تا 10 سال به 350 ميليارد دلار خواهد رسيد. نوشت:« رئيس‌جمهور امريكا قراردادي تسليحاتي به ارزش 110 ميليارد دلار با عربستان امضا كرد كه اين قرارداد تا 10 سال به 350 ميليارد دلار خواهد رسيد. وزير خارجه امريكا اين فروش تسليحاتي را هشداري به ايران خوانده و همتاي سعودي او ضمن بي‌سابقه خواندن توافق‌هاي امضا شده واشنگتن-رياض، حجم كل توافق‌هاي دو طرف در زمينه‌هاي نظامي و غيرنظامي را 500‌ميليارد دلار اعلام كرد.

به گزارش «جوان» دونالد ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي عربستان را مانند گاو شيردهي خوانده بود كه امريكا بايد هرچه مي‌تواند آن را بدوشد: « ما بايد(گاو) فربه سعودي را تا حد امكان بدوشيم و وقتي اين شيخ‌نشين‌هاي ثروتمند بي‌فايده شدند، خاورميانه را رها كنيم.» او حالا در سفر به عربستان، «واو» به «واو» در حال پياده كردن اين ايده خود است. ترامپ، عربستان را اولين مقصد سفر خارجي خود انتخاب كرده و در آنجا رهبران حدود 20 كشور عربي و اسلامي را جمع كرده است تا آنچه را كه ركس تيلرسون وزير خارجه او «تقويت توان دفاعي كشورهاي عرب خليج فارس براي مقابله با نفوذ ايران» خوانده اجرا كند. تيلرسون ديروز در رياض با اشاره به قرارداد‌هاي تسليحاتي امريكا با عربستان، اين قراردادها را پيامي براي «رقيب سرسخت» عربستان، يعني ايران خواند و گفت: «اين معامله يك پيام روشن به دشمن مشترك ماست.» محمدجواد ظريف ديروز در واكنش به سفر رئيس‌جمهور امريكا به رياض ديروز گفت: «اگر ترامپ خود را دوست رياض مي‌داند و به شعارهاي انتخاباتي وفادار است، درباره راه‌هايي كه از ادامه آتش‌افروزي تروريست‌ها در منطقه و تكرار 11 سپتامبرهاي ديگر در كشورهاي غربي توسط سعودي‌ها جلوگيري مي‌كند، با عربستان گفت‌و‌گو كند.»»

طرح از روزنامه ابتکار

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار