رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«دل خیلی‌ها از نهاوندیان و ربیعی خون است»،«پاسخ شهردار لندن به ترامپ»،«رابطه رهبری با مجمع روحانیون مبارز چگونه است؟»،«و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۳۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 06 June 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پیش بینی عجیب مشاور رئیس جمهور از میزان تغییرات در کابینه

محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور، در پاسخ به این سؤال که "گفته می‌شود شما در دولت آینده یکی از وزرای کابینه دوازدهم خواهید بود و آیا این خبر صحت دارد؟" گفت:‌ اینکه چه افرادی در کابینه باشند در حیطه اختیارات آقای روحانی است و ایشان در این باره تصمیم می‌گیرند. وی در پاسخ به این سؤال که "به‌نظر شما رئیس‌جمهور در کدام بخش از کابینه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد؟" گفت:‌ باید منتظر ماند، اما پیش‌بینی من این است که 50 درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.


دستگیری عامل اختلاس پنج میلیاردی در فارس

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: به دنبال مراجعه سرپرست امور شعب یکی از بانک های این استان به پلیس آگاهی و شکایت از یکی از روسای شعب این بانک به اتهام اختلاس، متهم توسط پلیس دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد. این فرد از حدود ۲ سال گذشته تاکنون با جعل اسناد و امضاء و ایجاد شرکت های صوری به نام اعضای خانواده خودش،اقدام به دریافت تسهیلات غیرقانونی می کرده است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


هشتگ «مخالفت‌ با تحریم قطر» در عربستان ‌تِرِند شد

کاربران شبکه های اجتماعی عربستان، روز دوشنبه، به تصمیم عربستان، امارات و بحرین و چند کشور دیگر برای تحریم و محاصرۀ قطر، واکنش نشان دادند.مطالب نوشته شده تحت هشتگ ملت های عرب حاشیه خلیج فارس مخالف تحریم قطرند، به حدی گسترش یافت که این هشتگ، در عربستان سعودی، ترند شد.اکثر کاربران، حکومت های خود را به کنار گذاشتن فتنه گری و روی آوردن به وحدت و صلح فراخواندند. العالم این خبر را منتشر کرد.


دل خیلی‌ها از نهاوندیان و ربیعی خون است

زیباکلام با بیان اینکه پیروزی روحانی مرهون تلاش های خود اوست، اظهار داشت: من به جد معتدم که پیروزی روحانی ناشی از تمام سخنرانی و حرکت های شخص خودش بود. او واقعا بار انتخابات را به دوش کشید. البته در این میان استتثای بزرگی به نام مهندس جهانگیری وجود داشت که در قامت یک کاندیدا ظاهر شد و از روحانی دفاع کرد. اگر جهانگیری، ظریف، طیب نیا و زنگنه و تا حدودی رحمانی را فاکتور بگیریم، ما باقی کابینه و حلقه نزدیک به روحانی یعنی نوبخت و نهاوندیان، حرکتی نکردند، اصلا انگار نه انگار که انتخابات است و روحانی رئیس انهاست. کافی است عملکرد این اقایان را با نزدکان احمدی نژاد مقایسه کنید. هنوز که هنوز است، باوجود اینکه احمدی نژاد کاملا به حاشیه رانده شده، اما افرادی مثل مشایی، جوانفکر و هاشمی ثمره قرص و محکم پشت او هنوز ایستاده اند و رهایش نکرده اند. روحانی در نهایت در ضیافت افطار دلخوری خود را بروز داد که خیلی هم دور از انتظار نبود و ناراحتی اش از نزدیکانش کاملا قابل درک بود. واقعا نمی دانم شاید فکر میکردند رئیسی برنده می شود و نمیخواستند همه تخم مرغ ها را در سبد روحانی بگذارند. وی اضافه کرد: جدا از اینکه نمی دانم دغدغه اقایان چه بوده، باید بگویم اینها اصلا توانی هم ندارند. واقعا نمی دانم ادمی مثل نوبخت چرا باید چنین جایگاه مهمی داشته باشد. من ظرف این سه سال گذشته، بارها به رشت رفته ام، دل اصلاح طلبان رشت از ایشان خون است. میگویند زمان احمدی نژاد اینقدر خوار و درحاشیه نبوده ایم. باتوجه به اینکه نوبخت خود اهل رشت است ولی کوچترین دست دوستی و رفاقت به نیروهای معتدل و میانه روی دراز نکرده است. رشت که شهرشان است تو خود بخوان حدیث از این مجمل. همه از دست نهاوندیان و نوبخت می نالند و دلشان خون است.


پاسخ شهردار لندن به ترامپ

صادق خان، شهردار مسلمان لندن به شبکه بی بی سی گفت: برخی از اختلاف و تفرقه تغذیه می‌کنند اما ما هرگز اجازه نمی‌دهیم ترامپ بذر اختلاف را در جوامع ما بپاشد. وی همچنین به شبکه اسکای نیوز گفت: من وقت ندارم به توئیت‌های ترامپ پاسخ دهم من کارهای مهم‌تری دارم.


ادعای تخلفات گسترده صداوسیما در روزهای پایانی انتخابات

مصطفی کواکبیان اظهار داشت صداوسیما در روزهای پایانی منتهی به انتخابات تخلفات گسترده‌ای انجام داد و از مرز عدالت و بی‌طرفی خارج شده بود. اگر ما رادیو و تلویزیون خصوصی داشتیم شاید جای بحث در مورد عملکرد صداوسیما نبود و ما اینجا بحث‌های این‌چنینی را مطرح نمی‌کردیم. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


جدیدی تخلفات شهرداری را به شتر روی نردبام تشبیه کرد

عباس جدیدی، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران گفت: از زحمات چند ساله قالیباف تشکر می‌کنم اما پیرامون 12 سال خدمت قطعا حرف و حدیث و حواشی وجود دارد. ما عاری از خطا و اشتباه نیستیم و اعضای شورای شهر باید در این زمینه روشنگری کنند چراکه بعد از اینکه شورا تمام شود، ما می‌خواهیم میان مردم زندگی کنیم و باید از عملکرد خود دفاع کنیم. این موضوعات در شهرداری به مانند شتر روی نردبام است و نمی‌توانیم آن را از مردم قایم کنیم.اگر این اتفاقات براساس قانون رخ داده که باید مصوبات را تغییر دهیم و اگر تخلف بوده که باید با آن برخورد شود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


آلمان تهدید به تحریم جام‌جهانی ۲۰۲۲ کرد

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان تهدید کرد که اگر تنش سیاسی قطر با کشورهای منطقه هم چنان ادامه‌ داشته باشد جام جهانی ۲۰۲۲ را تحریم خواهند کرد. وی در ادامه گفت:نمی‌توان جام جهانی را در کشوری که به حمایت از تروریسم می پردازد برگزار کرد. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


رابطه رهبری با مجمع روحانیون مبارز چگونه است؟

عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: در سال‌های گذشته مجمع روحانيون بطور متوسط سالي يكبار با رهبر معظم انقلاب ديدار داشتند كه غالباً هم با شام يا نهار همراه بود، آن جلسات،جلسات با صفا و صميميتي بود. در يكي از اين ديدارها اقاي امام جماراني سر سفره نهار يا بعد از ان بين شوخي وجدي گفتند گويا حضرت عالي قبول نداريد كه اقتصاد ما با مشكل تورم همراه است. مقام رهبري هم پاسخ دادند چطور؟ اقاي جماراني گفتند: اين مبلغ پانصد هزار تومان اهدايي ماهانه حضرت امام به مجمع روحانیون، مربوط به قريب به ده سال پيش است. اگر تورم اين سالها لحاظ شود بايد خيلي بيش از اين پرداخت شود. ايشان تأملي كردند و از آن تاريخ تا امروز مبلغ يك میليون تومان به مجمع روحانیون برداخت مي شود. خبر آنلاین این خبر را منتشر کرد.


روایت عارف از نحوه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس

رئیس فراکسیون امید نسبت به حاشیه‌های ایجاد شده درباره کاندیداتوری علی‌اصغر یوسف‌نژاد گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار بود فراکسیون‌های سیاسی مجلس هر کدام تعدادی مشخص برای کرسی‌های هیات رئیسه کاندیدا معرفی کنند که متاسفانه برخی از فراکسیون‌ها به عهد خود وفادار نماندند و بر اساس برخی پیشنهادها نام آقای یوسف‌نژاد هم برای کاندیداتوری در صحن مجلس مطرح شد و ایشان در فاصله‌ای که نمایندگان برای رای دادن آماده می‌شدند، با من مشورت کرد و بر اساس عملکرد فراکسیون‌های دیگر نظر مثبت خود را برای نامزدی ایشان اعلام کردم. وی با رد هرگونه مشاجره ایجاد شده برای کاندیداتوری یوسف‌نژاد، تاکید کرد: آقای یوسف‌نژاد برای نشان دادن پایبندی خود به تعهدات فراکسیون به مشورت با من پرداخت و این رویکرد ایشان قابل تقدیر است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


«روحانی» در ایجاد دگرگونیهای اساسی عزم جدی دارد

سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعضای هیئت‌مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران در رابطه پیام لحن جدی و صریح روحانی پس از انتخابات گفت: آقای روحانی هم از حیث مسئولیتی که مطابق قانون اساسی بر عهده دارد که پس از رهبری، دومین مقام کشور محسوب میشود و هم ازاین‌جهت که مهم‌ترین قوه از قوای سه‌گانه کشور را اداره میکند بدون شک همانند سایر روسای جمهور سابق در پی آن خواهد بود که همواره مسیری را در پیش گیرد تا هم در اداره کشور موفق‌تر جلوه گری کند و هم در تاریخ آینده ایران نام دولت او تحت عنوان یک کابینه فعال و غیر منفعل ثبت و ضبط شود.رسولی در همین رابطه اظهار داشت: به نظر می‌رسد هم مسائل ملی اقتضا می‌کند که دولت در عین تعامل با منتقدین با عزم و اراده جدی کشورداری کند و هم مصالح شخصی آقای رئیس‌جمهور و مسئولیت سنگینی که ۲۴ میلیون نفر از رأی‌دهندگان و تمامی آحاد ملت ایران بر دوش او قرار داده‌اند، لازم می‌سازد تا دستیابی به اهداف با جدیت دنبال شود.


واکنش کرباسچی به خبر دریافت رشوه دو میلیاردی

دبیرکل حزب کارگزاران در واکنش به خبر روزنامه آفتاب یزد مبنی بر درخواست ۲ میلیاردی وی از کاندیداهای شورای شهر برای حضور در لیست امید واکنش نشان داد.غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در واکنش به خبر روزنامه آفتاب یزد مبنی بر درخواست 2 میلیاردی وی از کاندیداهای شورای شهر برای حضور در لیست امید، گفت: 2 میلیارد و 100 میلیون، برآیند تبلیغات ستاد شده بود که قرار بود سهمیه‌ای از این مبلغ را بدهند.وی افزود: ممکن است در شنودها در این باره چیزی شنیده‌اند اما سندی برای این ادعا ندارند. قرار شده بود که هر کدام از اعضای لیست نفری 100 میلیون تومان یا خودشان یا حزبشان برای تبلیغات بدهند که البته خیلی‌ها هنوز نداده‌اند. اگر کسی برای ادعایی غیر از این سندی دارد رو کند. پول از شخصی برای قرار گرفتن در لیست گرفته نشده است.کانال روزنامه آفتاب یزد روز گذشته(دوشنبه15 خرداد) اعلام کرد "درخواست 2 میلیارد از جانب غلامحسین کرباسچی مطرح شده بود و وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح پیشنهاد می‌داده که دو میلیارد بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند."


ماجرای دیدار خصوصی رهامی با روحانی

رهامی با اشاره به دیدار خصوصی اش با رئیس جمهور، اضافه کرد: ما به اقای روحانی هم گفته ایم که دولت باید یکدست شود. متاسفانه ارمان های دولت از سوی خیلی از افراد دنبال نمی شود. انتظار این است که باتوجه به حمایت بی نظیر مردم از روحانی، ایشان تغییرات اساسی در دولت ایجاد کند. اجزای دولت مانند اجزای یک ماشین است، اگر باهم کار نکنند. انرژی را هم هدر می دهند. الان توقع این است که حامیان روحانی و اعتدال و اصلاحات در درون دولت تقویت شوند.وی ادامه داد: اگر مردم خواسته ی دیگری داشتند که به جناح رقیب رای می دادند که بعضا شعارهای جذابی هم داشتند. اگر دوستان مواضع و شعارهای روحانی را قبول ندارند، صادقانه کنار بکشند و جایشان را به کسانی دهند که به ارمان ها و شخص روحانی پایبند و وفادار هستند. برخی در طول انتخابات به نوعی محافظه کاری داشتند. انگار نیم نگاهی به روحانی داشتند و نیم نگاهی دیگر به رقیب داشتند تا در صورت پیروزی اش، بتوانند پست شان را حفظ کنند.رهامی اضافه کرد: بسیاری البته غیر از ظریف، طیب نیا و قاضی زاده هاشمی، خود را ملزم به دفاع نمی دیدند یا زهد سیاسی به خرج می دادند که پذیرفته نبود. بالاخره وقتی اطلاع رسانی نمی شود، ابهام بوجود می آید و این مسبب تاثیرگذاری منفی بر افکار عمومی می شود.


چرا شماره صندلی عارف در مجلس تغییر نکرد؟

جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که شاهد جابجایی شماره صندلی وکلای ملت در صحن بودیم.بعد از پایان دوره یکساله مجلس دهم براساس ماده شماره 4 آیین نامه داخلی خانه ملت، جایگاه نمایندگان بوسیله انجام قرعه‌کشی تغییر می‌کند و نمایندگانى که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بوده‌اند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت.اما عدم تغییر جایگاه یکی از نمایندگان مجلس موجب سوال و جلب توجه می‌شد، "محمدرضا عارف" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رئیس فراکسیون امید نماینده‌ای بود که بر روی صندلی شماره 184 خود نشسته بود.که این امر به منظور احترام به شخص وی انجام شده و نخواسته‌اند شماره صندلی این نماینده تهران را تغییر دهند.


جهانگیری شهردار تهران و ناطق معاون اول می شود؟

یک منبع آگاه از ادامه مباحث مربوط به معاون اولی حجت‌الاسلام ناطق نوری در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: با تقویت احتمال رفتن اسحاق جهانگیری به شهرداری تهران در دوره جدید، احتمال معاونت اولی حجت‌الاسلام ناطق نوری در دولت دوازدهم نیز قوت گرفته است اما علی‌رغم حمایت جدی آقای ناطق نوری از حسن روحانی در انتخابات ریاست ‌جمهوری و نزدیکی بیش از پیش وی به رئیس‌جمهور منتخب، تاکنون حسن روحانی برای حضور وی در معاون‌اولی موافقت قطعی نداشته است.تسنیم این خبر را منتشر کرده است.


عیب بزرگ اصولگرایان از نگاه یک اصولگرا

حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرای حامی رئیسی به روزنامه ایران گفت: عیب اصولگرایان این است که مانند اصلاح‌طلبان دنبال یک نفر راه نمی‌افتند تا او هر چه گفت آنها هم تکرار کنند.


واکنش جالب سایت عربستانی به قرعه حریف پرسپولیس

قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، در کوالالامپور مالزی برگزار شد و هشت تیم راه یافته به این مرحله حریفانشان را شناختند. بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته تیم فوتبال پرسپولیس باید برابر الاهلی عربستان به میدان برود.سایت العاجل عربستان بعد از مشخص شدن قرعه الاهلی از این تیتر استفاده کرد" الاهلی در بحران" و در ادامه نوشت: "الاهلی در حالی در مرحله گروهی قطر را به عنوان میزبان خود برابر نماینده‌های ایران انتخاب کرد که این روزها رابطه سیاسی قطر و عربستان تنش آمیز شده است و باید دید که سران الاهلی در ادامه چه تصمیمی برای انتخاب میزبان خود برابر نماینده ایران خواهند داشت".البته این باشگاه عربستانی روز گذشته قرارداد خود با اسپانسر قطری‌اش لغو کرد.


نامه توکلی به جهانگیری درباره قراردادهای خودرو

دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه سرگشاده‌ای به امضای احمد توکلی خطاب به معاون اول رئیس جمهور، خواستار تجدیدنظر فوری دولت در قراردادهای جدید خودروسازی شد.


برکناری حدود ۵۰ مدیر دو تابعیتی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر امروز سه‌شنبه 16 خرداد کمیسیون متبوع خود، گفت: در آغاز جلسه امروز بحث تحولات منطقه به خصوص مسئله قطع ارتباط و روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر مطرح و اعضا تحلیل‌های خود را از شرایط ارائه کردند.وی با بیان اینکه در ادامه جلسه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون حضور پیدا کرد، افزود: حجت‌الاسلام علوی گفت که از سال ۹۵ حدود ۳۰۰ نفر را احتمال می‌دادیم دو تابعیتی باشند که بررسی کردیم، حدود ۵۰ نفر آنها دو تابعیتی بودند و برکنار شده‌اند.


قالیباف شهردار اهواز می‌شود؟

این روزها خبری در فضای مجازی رد و بدل می‌شود مبنی بر اینکه شهرداری اهواز مقصد بعدی محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شهردار فعلی تهران است.به این ترتیب صحت و سقم این خبر را از مهدی ذاکری مشاور شهردار تهران پیگیری کردیم که وی در پاسخ به ما اظهار داشت: بنده این خبر را تکذیب می‌کنم.وی با بیان اینکه به هیچ وجه قرار نیست قالیباف شهردار اهواز شود، ادامه داد: این مسئله از اساس کذب است، تاکنون در این باره بحثی نشده و مطرح نیست و آقای قالیباف هم چنین تصمیمی ندارد.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار