کد خبر: ۴۴۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ 21 June 2017
اوایل سال قبل رییس سازمان صنعت و تجارت استان خبر داد سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی بعثت و 4 تبریز استقبال خوبی بعمل آورده اند. او همچنین به سفر یک هیئت ترک از کشور همسایه نیز اشاره نمود که برای سرمایه گذاری دراین شهرک ها وارد تبریز خواهند شد( این هیئت تا کنون نیامده است)
 
سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی امری مفید برای استان محسوب می شود و بعنوان زمینه ای برای جذب سرمایه مالی و افزایش بار صنعتی استان عمل می کند اما بنظر می رسد اقدام دولت برای افزایش کمی شهرک ها بدون توجه به کیفیت توسعه ای آنها به نفع استان و اقتصاد آن نخواهد بود.
 
هرچند برای ایجاد شهرک پتروشیمی(کیمیا) استدلال می گردد که 400 واحد تولیدی اتیلین در استان علاقمند به استفاده از ظرفیت خط لوله اتیلن به استان در قالب شهرک صنعتی هستند اما واقعیت های موجود و میدانی استان نگرانی ها و دغدغه های بسیاری برای تحقق این آرزوی صنعتگران ایجاد می نماید.
 
خبر برنامه ریزی برای تاسیس شهرک صنعتی کیمیا شهر(شهرک پتروشیمی) یک سال  بعد از اعلام خبر استقبال سرمایه گذاران از شهرک های بعثت و شهرک 4 تبریز سهند رسانه ای شد. در حالیکه شاهد چندان استقبالی هم نیستیم و از این روی نگران شدن برای شهرک های جدید عاقلانه به نظر می رسد.
 
متاسفانه باید گفت زمینه های نگاه منتقدانه  ها نسبت   به این گونه توسعه شهرک ها توسط مدیران دولتی فراهم می گردد. هرچند بدنیال تخطئه اقدامات دولت نیستیم اما از سخنان خود مسئولین دولت استناد می کنیم.
 
1-بعنوان نمونه به سخنان استاندار مبنی بر ضرورت بهره مندی از بستر تولید برق در استان مثال می زنیم. استاندار به درستی اشاره می نماید به اینکه برای توسعه شهرک های صنعتی نیاز مبرم به تولید برق در استان هستیم . اما حسب آمار  و اطلاعات رسمی میزان مصرف استان با میزان تولید تقریبا پایاپای است وبرای تامین برق شهرک های جدید قطعا با مشکل مواجه خواهیم بود.
 
2-بحث های مکان یابی برای شهرک پتروشیمی را در سایت اتاق بازرگانی ببینید. اغلب مسئولین پیشنهاد می دهند این شهرک در همان منطقه بعثت در جوار شهرک صنعتی بعثت دایر شود. منطقه ای در غرب تبریز و در دسترس حوزه آبریز دریاچه ارومیه که به شدت با معظل کم آب مواجه است.
 
علیرغم همه این مشکلات ، در همان گفتگوی دولتی ها با بخش خصوصی ها اغلب بحث ها دلنگران عدم استقابل توسط بخش خصوصی است . دلیل آن مشخص است ، اغلب شهرک های صنعتی موجود در استان بدلیل عدم بهره مدی از زیر ساختهای کلان اقتصادی، ارتباطی و انسانی ، دچار مشکلات عدیده ای هستند .متاسفانه بخش های مهمی از شهرک های صنعتی سلیمی ، رجایی ، شهرک سرمایه گذاری خارجی و .. به همین دلایل با وشکستگی های دلسردکننده ای مواجه شده اند.
 
 
3-حال ، با دقت به این نکته که دولت در ساماندهی شهرک های قبلی توفیق چندانی بدست نیاروده است چگونه بایستی ورود دولت برای ایجاد شهرک های صنعتی جدید را با خوش بینی نگاه کنیم. جالب اینکه شهردار تبریز برای رفع مشکل کم آبی آن منطقه دست و دل بازانه می گوید:
 
(اگر مشکل منطقه بعثت فقط تامین آب باشد 150 لیتر در ثانیه آب به مهرانه رود جاری خواهد شد که می توان از این آب بهره مند شد. از 20 خرداد 96 ، سد روبروی فرودگاه نیز آبگیری خواهد شد که این هم مزیت دیگری می باشد و از ظرفیت تصفیه خانه تبریز نیز می توانیم استفاده کنیم مساله آب در شهرک بعثت قابل حل می باشد) آیا معنای این سخن نجفی، کم فروشی واریز حق آبه دریاچه اورمیه نیست؟
 
سئوالی برای نگارنده طرح می گردد که بهتر است مسئولین امر پاسخ دهند. آیا ایجاد شهرک های صنعتی ، صرفا زمینه ای برای فروش قطعات سرزمینی به بخش خصوصی به قیمت تجاری در نظر گرفته شده است؟ضمنا آیا برای مسئولین استان محیط زیست ما اهمتی در تراز اقتصاد دارد یا نه ؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار