یادداشت روز تابناک تبریز؛
کد خبر: ۴۵۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 02 July 2017

سفر وزیر خارجه ایران ، دکتر محمد جواد ظریف به فرانسه دیروز انجام شد. وی در این سفر با وزیر خارجه این کشور و همچنین رییس جمهور جدیدش دیدار کرد.
 
اهمیت سفر ظریف را می توان در اقدام به یارگیری در اروپا جستجو کرد. فرانسه نقش بی بدیلی در این روزهای حساس و سخت اتحادیه اروپا دارد.
 
اتحادیه ای که بعد از برگزیت در سراشیبی افول خود بود اما انتخاب ماکرون طرفدار اتحادیه اروپا نفسی تازه در رگ های این اتحادیه فرتوت دمید.
 
ماکرون که از دل واگرایی مردم نسبت به احزاب سنتی پیروزی های شگرفی بدست آورده است زمینه وبستر بسیار مناسبی برای ایجاد تغییر نگاه نسبت به ایران دارد.
 
این اهمیت و تلاش برای کسب منافع ملی از دل آن سفر ظریف وزیر خارجه ایران به فرانسه را توجیه و پر اهمیت تر می سازد.
 
 
اما هر تلاشی گویا در عرصه روابط بین الملل بناست با هزینه هایی هم همراه باشد.
 سفر ظریف همزمان بود با نشست سالانه گروه تروریستی منافقین در پاریس. مراسمی که ظریف از ان به نقطه ابهام در روابط این دو کشور نام برد.
 
 
اما واقعیت آن است که این نقطه مورد ابهام نیست بلکه نقطه مبهم تر اطلاع وزارت خارجه از همزمانی این سفر با آن همایش بود.
 
هرچند به نوشته سرگه بارسقیان ، گروه منافقین در ازای پرداخت دلارهای امریکایی سخنران مدعو جذب می کنند و چند سالی است که جذب جدیدی نداشته اند و همین امر گویای وضعیت رو به انحطاط آنها ست.
 
جان بولتون، نیوت گینگریچ، ترکی الفیصل ، رودی جولیانی و .. همگی سوابق بدی در حضورای خود در همایش های این سازمان تروریستی دارند و سخنرانی آنها چیز تازه ای برای ایران نداشت.
 
 
 اما بازهم این موضوع نمی تواند تصمیم سفر در این مقطع زمانی را توجیه نماید.
سوابق قبلی روابط ایران و فرانسه نشان می دهد که در سال 82 با فشار ایران دولت فرانسه اقدام به دستگیری 300 عضو این گروهک تروریستی در ایسوزوای فرانسه نمود .نشانه ای برای تمایل این کشور برای بهبود روابط با ایران. اما سفر سال 2017 گویا با تدبیر کمتری نسبت به گذشته انجام شده بود.
 
 
آنچه رهبر انقلاب از وزارت خارجه در تدوین و پیشبرد سیاست خارجی کشور مطالبه نموده است رعایت عزت ، حکمت و مصلحت ایرانی است. نگارنده شرایط فعلی ایران در میان اروپایی ها را درک می کند اما این مساله نباید سبب شود وزارت خارجه دراین نوع تحمیل هزینه ها منفعل عمل نماید.
 
گروهک منافقین نماد تروریسم  است و هر حمایتی از سوی هر کشوری بایستی رنگ وبوی واکنش از سوی ایران را داشته باشد. هرچند وزیر خارجه فرانسه گفته است این نشست ارتباطی با دولت جدید فرانسه ندارد اما نباید از این موضوع غافل بود که یکی از سخنرانان این مراسم جراد کوشنر وزیر سابق فرانسه بوده است. هم چنین میزبانی این نشست در شرایطی که رد پای منافقین را می توان در همکاری با داعش در عملیات تروریستی 17 خرداد تهران جستجو کرد نقاط ابهام جدی ای هستند که سکوت را بر سیاسیون مملکت ، چه چپ وچه راست ممنوع می نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :