در گفتگوی تابناک تبریز با دکتر شکور اکبرنژاد مطرح شد؛
کد خبر: ۴۵۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ 11 July 2017
 
مصاحبه با شکور اکبرنژاد طعم دیگری دارد. حریت و آزادگی او هر چند باب میل سیاسی برخی ها نیست اما همین دو خصیصه ، تا کنون بسیاری از سیاسیون جناح رقیب را همراه شکور در عرصه سیاست همراه داشته است. 
یادگار هشت سال دوران دفاع مقدس، سالیانی است که بعد از اتمام تحصیل طب وارد عالم پر هیجان اما نه چندان اخلاقی سیاست عملی شده است. هرچند طبابتش پابرجاست اما این روزها بسیاری از مراجعات مطب خصوصی او سیاسی اند تا بیمار.
 
او نگاهی فراتر از روش های سنتی مدریت شهر دارد. می خواهد  شهر را هم ارزان و هم توسعه یافته اداره کنند.البته این ها را ظاهرا از شهردار آتی تبریز که احتمال جوان بودنش بسیار بالاست  مطالبه خواهد نمود.
 
با شکور به گفتگو نشسته ایم ، بی کم و کاست تقدیم تابناکی های می کنیم.
 
بعنوان نخستین سئوال بفرمائید ارزیابی تان از انتخابات 29 اردیبهشت امسال چیست؟
انتخابات 29 اردیبهشت به طور نسبی خوب برگزار شد و به نظر می آید 13 نفر انتخاب شده از دو لیست، بیشتر افراد کاری باشند؛ به نظرم منتخبین شورا باید به دور از مسائل سیاسی به موضوعات اصلی شهر و جبران عقب ماندگیهای شهر تبریز بپردازند.

احتمال اینکه رئیس شورای پنجم شهر تبریز شوید چقدر است؟
ریاست شورا برای بنده موضوع اساسی نیست ، اما با توجه به ترکیب بندی شورای شهر تبریز، به احتمالا اعضای شورا بنده را به ریاست شورا انتخاب کنند.

چه برنامه ای برای حل مشکلات درآمدی و اشتغالی تبریز دارید؟
 
قصد ما فعالیت است و باید برای تسریع در پیشبرد اهداف با همه مجموعه های مدیریتی اعم از مجموعه های دولتی  و غیر دولتی هماهنگی لازم اتخاذ شود؛ صرفا هماهنگی داروی درمان برای ما نیست و باید از نظرات گروه های کارشناسی برای تعیین استراتژی و ارتقای جایگاه تبریز در سطح استان و ملی استفاده کنیم.
کارشناسان بایستی  فرصتها ؛ مزیت های منطقه ای ؛ نقاط قوت و ضعف  را مشروح و مستدل توضیح  دهند؛ شهرداری دیگربا  تراکم فروشی ؛ جرایم ماده صد و...قابل مدیریت  نیست و باید از فرصت های منطقه ای و بین المللی تبریز در حوزه گردشگری سلامت و آثار تاریخی؛ فرهنگی  برای رونق شهر، کسب درآمد و ایجاد اشتغال حداکثر استفاده را ببریم.

 اولویت شورای پنجم از منظر شما و دوستانتان چه خواهد بود؟
 
برای رسیدن به موفقیت باید استراتژی مشخص داشته باشیم، هنر این نیست که به هر قیمت با سرعت حرکت کنیم، هنر این است که مسیر را درست تشخیص دهیم و با دقت در آن مسیر حرکت کنیم، حتی اگر این حرکت آهسته باشد باز موفق هستیم.

آیا برای انتخاب شهردار آینده تبریز فعالیت خاصی انجام داده اید؟ و گزینه شما برای شهردار چه فردی است؟
 
هر هفته معمولا  دو جلسه با منتخبین شورای پنجم برگزار می شود، با وجود بررسی بر روی معیار های شهردار شایسته تبریز  اما تا به امروز، گزینه مصداقی برای  شهرداری مطرح نشده است.

جوان، پر انرژی،با انگیزه و ریسک پذیر؛ آشنا به مسایل شهرداری ؛ اهل تعامل ؛ خلاق ؛ اخلاق مدار ؛ قانون مدار بودن  از جمله ی شرایط مورد نظر برای شهرداراست .
پس از شروع کار شورا  هم زمان کافی برای انتخاب شهردار وجود دارد؛ ممکن است دنبال ژنرال ها برای شهرداری تبریز نباشیم ، شهردار باید پاک دست بوده و شهرداری؛ نیروی انسانی ؛ مقررات  را بشناسد و تا حدی فرد ملی باشد؛ دراین شهر جوانان پر شور و ریسک پذیری وجود دارد که انگیزه لازم برای حرکت به اهداف توسعه شهری  با انرژی و انگیزه مناسب را  دارند.
شهردار باید درجهت پیشبرد اهداف شهری بتواند  اهل تعامل با شورا و سایر مسئولین  شهر باشد.

 افق های سرمایه گذاری در تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
سنگاپور با 5 میلیون نفر جمعیت با استفاده ظرفیت های خود در حوزه IT درآمدی  بیش از درآمد نفتی ایران به دست می آورد؛ نباید با ایجاد برخی موانع فرصت ها را از دست داد؛ امروز مشکل ما قبل از ورود به شورا این است که جوانان دارای مدارک تحصیلی عالیه به حق، خواستار شغل اند.
 سود سرمایه گذار نباید موجب  ترس و نگرانی ما  شود باید نظارت شود تا رانت بازی انجام نگیرد.
اصل تلاش ما برای جذب سرمایه گذار است،نترسیم از سود کردن سرمایه گذار، باید از رانت ها ترسید و مواظب آن ها بود؛ تقریبا  15 هزار نفر در شهرداری تبریز کار می کنند در حالی که شهرداری با یک سوم این تعداد بهتر از این می تواند انجام وظیفه  کند.

نظر شما در مورد فساد در سیستم شهرداری چیست؟
 
 هنر این نیست که مجرم را پیدا کنیم هنر این است که امکان فساد را کاهش دهیم، تعداد غیر منطقی کارکنان شهرداری علاوه بر این که به شهرداری کمکی نمی کند بلکه باعث بروز مشکلات فراوان در شهرداری می شود. البته نیت ما اخراج نیروی انسانی نیست اما بکار گیری صحیح و افزایش بهره وری انتظار طبیعی شهروندان تبریزی است که حقوق این همه افراد را پرداخت می کنند


دیدگاهتان در خصوص سخنان رئیس دولت مبنی بر طرح مساله دولت بی تفنگ و با تفنگ چیست؟
برخی مسائل باید در جلسات کارشناسانه و خصوصی مطرح شود؛
سپاه امروز به یک مجموعه ی قدرتمند تبدیل شده است و باید  با استفاده  از ظرفیت سپاه، در جهت عمران  کشور تلاش کرد؛  البته باید  شرکت های پیمانکاری هم بکار گرفته و تقویت شوند . ما  در دوره اول شورا در پروژه های زیادی با سپاه همکاری داشتیم و در حال حاضر سپاه در بخش قطار شهری پروژه های بزرگی را عهده دار است.

دیدگاه شما در خصوص واگذاری ماشین سازی چیست؟
اصل 44 به دولت تکلیف کرده است که در جهت خصوصی سازی حرکت کند، اگر تصمیم باشد که به بخش خصوصی واگذار شود، باید این واگذاری به اهل فن این کار صورت گیرد، تصمیم گیرندگان باید به گونه ای عمل کنند که آیندگان از آنها به خوشی یاد کنند و حقوق کارگران کاملا مراعات شود
 
حرف آخر دکتر اکبرنژاد


متاسفانه کتاب خوانی یک اصل مهم آگاهی اجتماعی به ورطه فراموشی سپرده شده است؛ باید رسانه ها کمک کنند تا رشد فکری و کتاب خوانی  و  آموزش مداوم در تمام رده های سنی و مدیریتی  انجام گیرد و تا روزی که زنده هستیم باید آموزش ببینیم.
همه به آموزش و کتاب خوانی نیازمندیم و باید در جهت افزایش آگاهی های اجتماعی و فرهنگی آموزش های لازم داده شود.

در حوادث کشور را قهرمانان نجات می دهند  اما برای توسعه کشور  کارهای بسیار کوچک ؛ همه روزه ؛ همه ملت لازم است بقول حضرت امیر (ع ) قلیل مدوم علیه خیر من کثیر مملول منه
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
با سلام و تشکر از بابت مصاحبه فوق العاده کارشناسانه و بدون حاشيه.
دکتر شکور انسان شريف و بزرگوارى هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :