نشست شورای فرهنگی عمومی استان با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از سفر خود به آذربایجان شرقی، پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، در جریان آخرین وضعیت فرهنگی و اجتماعی این استان قرار گرفتند و دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل مختلف فرهنگی در این خطه از کشور بیان کردند.
کد خبر: ۴۶۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷ 15 July 2017
اعضای شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست که در دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی استان، به بیان پیشنهادها و نظرات خود درخصوص تصویب یا بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به حوزه فرهنگی در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای تمامی بخش‌نامه‌ها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این نشست با تأکید بر تهیه پیوست فرهنگی برای تمامی بخش‌نامه‌های صادره از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، گفت: موازی‌کاری در نهادهای فرهنگی، یکی از موانع مهم توسعه فرهنگی است که باید از سوی نهادهای تصمیم‌گیر ازجمله مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم خاطرنشان کرد: امروز بحث اشتغال و ازدواج جوانان به نوعی به امور فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند و نهادهای فرهنگی باید برای این مسائل برنامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مدگرایی، اختلافات قومیتی، ناامیدی از آینده و مسائلی از این دست، آفت‌هایی هستند که دامن‌گیر جامعه و جوانان شده و کمیسیون فرهنگی مجلس باید توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشد.

وضعیت خوب شاخص‌های فرهنگی آذربایجان شرقی در مقایسه با استان‌های دیگر

استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ پاسخ دهیم، افزود: این اطمینان را به مردم می دهیم که هیچ اولویتی در استان بالاتر از تلاش برای تحقق شعار سال نداریم.

دکتر اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی، وضعیت خوبی نسبت به استان‌های دیگر دارد، گفت: البته تا رسیدن به آمال و آرزوها فاصله داریم، ولی در مجموع در اکثر حوزه‌ها وضعیت خوبی داریم.

وی خاطرنشان کرد: با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم که وضعیت حجاب و پوشش اسلامی در این استان در مقایسه با استان‌های دیگر خوب است و این سرزمین، زنان باعفاف و باحجابی دارد که به آنان افتخار می‌کنیم.

جبارزاده با بیان اینکه عشق به اهل بیت یکی از ویژگی‌های مردم استان است، گفت: در حال حاضر فقط در شهر تبریز، 800 هیأت مذهبی به صورت هفتگی برنامه دارند که حاکی از توجه عمیق مردم این شهر به اعتقادات و باورهای دینی است.

وی، تلاش برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت ارشد استان عنوان کرد و افزود:بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، همه‌ساله برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در استان برگزار شده و تلاش می‌کنیم همچون سال‌های گذشته، در هر ماه حداقل یک برنامه فاخر و شاخص فرهنگی در تبریز برگزار کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز از تعدد دستگاه‌های دخیل در امر فرهنگ، انتقاد کرد و گفت: انسجام دستگاه‌های فرهنگی امری ضروری است و کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در تمامی برنامه‌های استانی، به آثار زیست‌محیطی و فرهنگی اقدامات توجه کرده‌ایم، اظهار کرد: در سه سال گذشته، براساس سند تدبیر توسعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی پیش رفته‌ایم و امسال این سند را بر اساس منویات رهبری به‌روز می‌کنیم.

شورای فرهنگ عمومی استان‌ها یکی از سرمایه‌های فرهنگی کشور است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست شورای فرهنگ عمومی استان‌ها را یکی از سرمایه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: شورای فرهنگ عمومی، همان وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را در سطح استان‌ها برعهده دارد، ولی متأسفانه یکی از ضعف‌هایی که علی‌رغم نهادسازی وجود دارد عدم استفاده از ظرفیت این شوراست.

جمشید جعفرپور با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، تصریح کرد: این رویداد، فرصت مغتنمی برای استان آذربایجان شرقی و ایران اسلامی است و کمیسیون فرهنگی مجلس در این راستا آماده هرگونه همکاری و حمایت است.

وی، توسعه کشور را علاوه بر برنامه‌های کلان، نیازمند برنامه‌های منطقه‌ای و نقطه‌ای دانست و افزود:  باید برنامه‌های کلان کشور در حوزه‌های مختلف به برنامه‌های بومی تبدیل شود که کمیسیون فرهنگی نیز آماده حمایت از این امر می‌باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار