در نشست شورای سیاست‌گذاری تبریز 2018 مطرح شد/ مسافران از تونل نور وارد شهر می‌شوند
نشست «شورای سیاست‌گذاری تبریز 2018» با حضور جمعی از مدیران و عوامل دستگاه‌های اجرایی و کارگروه‌های مختلف تبریز 2018 در محل استانداری تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 19 July 2017


   معاون عمرانی استاندار در ابتدای جلسه با بیان اینکه کم کم در سراشیبی نزدیکی به آغاز رویداد " تبریز2018" هستیم، گفت: لازم است فعالیت‌ها و اقدامات شتاب بیشتری به خود بگیرد و حداقل ماهی یکبار کارگروه‌ها جلسه تشکیل دهند و تصمیمات عملیاتی شود.
 
کارگروه ها در جلسات خود از رسانه‌ها دعوت کنند
 
محمد صادق پور مهدی تاکید کرد: برای تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های هرکارگروه، جدول زمانبندی در دو بخش قبل و بعد از شروع سال 2018 باید تهیه شود و از طرفی طبق انتقاداتی که کمیسیون فرهنگی مجلس به کارگروه‌ها داشتند، دستگاه‌ها برخی کارهای روزمره خود را از برنامه‌های تبریز 2018 جدا کنند و آن‌ها به پای این رویداد ننویسند.
 
وی با تاکید بر اینکه طبق نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، شروع کار از اوایل دی ماه سال 96 خواهدبود، یاد آورشد: می‌توانیم برخی از مراسمات و جشنواره‌ها را در زمستان و همزمان با آغاز سال میلادی و برخی را در دیگر فصول سال اجرا کنیم و تعیین زمانبندی آن‌ها، بستگی به نظرات گروه دارد.
 
وی با اشاره به اینکه بهتر است خود مردم و تشکل‌های مردمی در این راه همراه دستگاه‌های دولتی باشند، گفت: همه ما تلاش می‌کنیم که برای شهروندان و بخش خصوصی درآمد ایجاد شود و در راستای درگیر کردن مردم برای تبریز 2018، نقش رسانه‌ها و مطبوعات بسیار زیاد است و از طرفی آژانس‌های مسافرتی در تبریز به همان شیوه سنتی کار می‌کنند در حالیکه باید از تجربیات سایر استان‌های کشور از قبیل اصفهان و فارس در جذب گردشگر استفاده کنند.
 
پور مهدی یاد آورشد: وجود خط هوایی در تبریز، پتانسیل بالایی است که نقد درست و نه برای تخریب و دلسردکردن، می‌تواند راه گشای مسائل باشد و کار رسانه‌ها به نوعی «روی مو راه رفتن است» و در این باید دقت لازم را داشته باشند و کارگروه‌ها در جلسات خود از رسانه‌ها برای پوشش و بازتاب اخبار دعوت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 مدیران و مردم برای خود مسئولیت ایجاد کرده‌اند، افزود: در این راستا زحمت، هزینه و تمرین زیاد نیاز است و از طرفی نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم بلکه دستگاه‌ها تلاش کنند که از منابع خود در پیش‌برد اهداف استفاده کنند و همه‌ی این کارها نیاز به پیگیری مستمر دارد.
   
با کف‌سازی در پیاده‌راه‌ها و علامت‌گذاری ویژه، پنج محور گردشگری در سطح شهر مشخص شود

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تعیین پنج محور گردشگری در داخل شهر گفت: می‌توان با کف سازی در پیاده راه‌ها و علامت‌گذاری ویژه، مسیرها  را در سطح شهر برای گردشگران مشخص کرد.
 
طی 72 ساعت آینده، برنامه زمانبندی کارگروه‌ها مشخص شود
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به زمان برگزاری مراسم افتتاحیه رویدا تبریز 2018، گفت: با توجه به تعطیلی آغاز سال میلادی، مراسم افتتاحیه یا یک هفته جلو تر از آغاز سال و یا در نیمه‌ی دوم بهمن برگزار می‌شود که بستگی به تصمیم شورای سیاست‌گذاری دارد.
 
مرتضی آبدار یاد آورشد: در حال تهیه تقویم 16 ماهه هستیم و تا 72 ساعت آینده باید برنامه زمانبندی کارگروه‌ها مشخص و به دبیرخانه تحویل داده شود و لازم به ذکر است که برنامه‌ها ابتدا در شورای سیاست گذاری تصویب و بعد توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود.
 
مسافران از تونل نور وارد شهر می‌شوند
 
شهردار تبریز در این نشست با با تاکید بر اینکه در میان شهروندان تبریزی و در سطح ملی و بین‌المللی انتظاری ایجاد شده است، افزود: با انرژی مضاعف در حال تلاش هستیم تا شهر را برای این رویداد بزرگ آماده کنیم و برنامه‌های مشارکتی با دیگر بخش‌ها از جمله دانشگاه هنر اسلامی تبریز داریم.
 
صادق نجفی ادامه داد: برنامه‌هایی ویژه برای استقبال و قبل از آغاز سال 2018 در تبریز توسط شهرداری اجرا می‌شود و همایش بزرگ مردمی در باغشمال از جمله‌ی آن‌هاست، از طرفی برای آماده‌سازی شهر، المان، فضای گلگاری و نورپردازی خاصی اجرا می‌شود؛ به طوری‌که مسافران از تونل نور وارد شهر خواهند شد.
 
وی با اشاره به تمرکز شهرداری بر روی برقراری ارتباطات موثر بین استان‌ها و خارج از تبریز، گفت: با دو ایرلاین در حال مذاکره هستیم تا پروازهای تبریز به مقاصد کرمانشاه، سنندج، ماکو، اردبیل، اصفهان، شیراز، مسکو، گرجستان، ایروان و باکو را راه اندازی کنیم، از سویی حمل‌ونقل ریلی استان نیز جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.
 
وی در بخشی از سخنان خود از خرید اتوبوس‌های دو طبقه‌ی گردشگری، تعویض 3200 تاکسی فرسوده و خرید 500 ون به جای مینی بوس‌های فرسوده در شهر خبر داد.
 
وی از حضور تیم‌های تورگردان، انجمن هتلداران و تورهای داخلی از سوی کانون تورگردانان کشور در تبریز خبر داد و گفت: علاوه بر این‌ها برای گسترش ارتباطات، اجلاس‌های بین المللی تا تیرماه سال 97 در تبریز ادامه خواهد داشت.
 
نجفی ادامه داد: سریال 25 قسمتی "ستارخان" با مشارکت صدا و سیما در آبان و یا آذر سال جاری با مشارکت صدا و سیما و نیز اقدامات اولیه سریال "بانو" برای پخش در شبکه سه سیما از یک ماه قبل در منطقه کلیبر آغاز شده است.
 
وی افزود: نشست مدیران استانی صدا و سیما و نیز شرکت در نشست‌ شهرهایی همچون اصفهان، شیراز و همدان از جمله فعالیت‌های اثرگذار در معرفی تبریز به دیگر شهرهای کشور است و هم چنین در شهرهایی از قبیل بلاروس، روسیه، قازان، ارزوم موزه‌های تبریز راه‌اندازی می‌شود.
 
نجفی با اشاره به انتقاد برخی رسانه‌ها در خصوص وضعیت شهر برای تبریز 2018، گفت: برخی نشریات انتقاد می‌کنند که کاری نکرده‌ایم و ما به آن‌ها می‌گوییم که شما برای تبریز 2018 چه کاری کرده‌اید؟
 
وی در توضیح مطلب خود گفت: خود رسانه‌ها در کارگروه‌ها عضو هستند ولی عملاٌ وارد مباحث تبریز 2018 نشده‌اند و برگزاری جلسه اخیر میان رسانه‌ها در خصوص تبریز 2018، نتیجه‌ای جز تخریب این رویداد و عملکرد دستگاه‌ها نبود و از سویی باید توجه داشت شهرداری کارهای اجرایی این رویداد را برعهده دارد و رسانه‌ها مسئول اطلاع رسانی اقدامات انجام شده به مردم هستند.
 
 انتقادی سنگین تر از انتقاد معاون رئیس جمهور نسبت به عملکرد دستگاه‌ها در خصوص تبریز 2018 نشنیده‌اید
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به اظهارات شهردار تبریز مبنی بر انتقادهای وقت و بی وقت رسانه‌ها گفت: عقل سلیم منکر فعالیت‌های شهرداری و سایر دستگاه‌ها در سطح تبریز نیست ولی باید توجه داشت که رسانه‌ها، چشم بیدار جامعه هستند و غفلت از این پتانسیل بالا باعث می‌شود تا نقاط کور تصمیمات و اقدامات دیده نشود.
 
محمد محمدپور تاکید کرد: به نظرم هیچ انتقادی سنگین‌تر از انتقاد رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به عملکرد دستگاه‌ها در خصوص تبریز 2018 نبود و از سویی رسانه‌ها با انتقاد مسئولانه خود جلوی بحران‌های درون سازمانی را می‌گیرند.
 

وی افزود: برگزاری نشست‌های مطبوعاتی مستمر با گارگروه‌ها و حضور در جلسات آن‌ها می‌تواند کارساز باشد.

توجه ویژه به مرمت و حفاظت بافت تاریخی تبریز داریم

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در این نشست با تاکید بر اینکه تبریز 2018 در واقع از همین الان شروع شده‌است، خاطر نشان کرد: این رویداد برای ما یک بهانه است نه هدف و حتی می‌توان آن را به 1400 ربط داد و تبریز را تبدیل به شهر توریستی کرد.
 
محمد حسین اسحقی بیان کرد: بیشتر گردشگران برای بازدید از برج‌ها و مراکز تجاری تبریز به این شهر سفر نمی‌کنند و از این رو توجه ویژه به مرمت و حفاظت بافت تاریخی تبریز داریم و بیشتر پروژه‌ها در همین راستا است و به عنوان مثال، شهرداری تبریز در مرمت و ساماندهی بازار تاریخی تبریز به اداره کل میراث فرهنگی استان کمک می‌کند تا این کار با سرعت هرچه بیشتر انجام شود و البته لازم است شرکت آب‌و فاضلاب و برق منطقه‌ای نیز خود را درگیر این رویداد کنند.
 
وی با اشاره به برخی پروژه‌های عمرانی در تبریز، یاد آور شد: راه‌اندازی خط یک مترو تا بازار تبریز، مجتمع فرهنگی مقبره الشعرا، بازسازی خانه‌های تاریخی، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، احداث زمین‌های ورزشی، مرکز همایش‌های بین المللی، پارک موزه دفاع مقدس، ترمینال تبریز، ایجاد فضاهای سبز و رسیدگی به وضعیت تفرجگاه عون بن علی از جمله اقدامات شهرداری تبریز در این راستا است.
 
وی هم چنین خطاب به شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: شهر باید در شب‌ها نیز روشن باشد و در سال 2018 گردشگران انتظار شهری روشن از ما دارند که تلاش می‌کنیم این امکان را با همکاری اداره برق  فراهم کنیم.
 
برگزاری اجلاس خبرنگاران تخصصی گردشگری در مهر ماه 97
 
معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تبریز و رئیس کمیته تبیلغات و امور بین الملل نیز با اشاره به برخی پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی، گفت: از مدت‌ها قبل بر روی تبلیغات و نیز برندسازی تمرکز داریم؛ به طوری‌که تا اوایل دی ماه مرحله اول آن آماده می‌شود و حدود 40 عنوان برنامه فرهنگی در تبریز و کشور اجرا شده‌است و در حال حاضر در حال تهیه تقویم کاری هستیم که برای 14 برنامه عملیاتی نیاز به هماهنگی با آقای آبدار، برنامه‌ریزی کنیم.
 
حجت السلام احمد حمیدی از برگزاری اجلاس شهرداران منطقه قفقاز در خرداد 97، برنامه‌ریزی برای برگزازی همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی در سال 97، اجلاس شهرداران جهان اسلام در اردیبهشت 97، جشنواره بین المللی فیلم نامه نویسی انیمیشن، هشتمین جشنواره ملی عکس ویژه این بار در سطح بین المللی و جشنواره بین المللی «تبریزیم» با موضوع تئاتر خیابانی در سال 2018 خبر داد.
 
وی هم چنین برگزاری هفته‌های فرهنگی و اجرای برنامه در شهرهایی همچون ارزروم، ترابزون تا آخر سال 96، اجلاس خبرنگاران تخصصی گردشگری در مهر ماه 97، راه اندازی پرتال پنج زبانه تبریز  2018و جشنواره بین المللی کارتون شهروندی را از دیگر برنامه‌های این کمیته عنوان کرد.
 
هنوز تنور مردمی تبریز 2018 داغ نشده‌است
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تاکید کرد: حمایت‌های مالی و اعتبارات دولتی برای تبریز 2018 مشخص شده‌است و اگر کارگروهی نیاز به حمایت داشته باشد، حتماً ما را جریان کار قرار دهد.
 
داود بهبودی ایجاد وحدت فرماندهی در میان کارگروه‌ها، تهیه تقویم کاری دقیق و آموزش عمومی را ضروری دانست و افزود: علاوه بر این‌ها هنوز تنور مردمی تبریز 2018 داغ نشده‌است و مردم و سمن‌ها خود را درگیر این رویداد نکرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه دارایی و سرمایه تبریز همان علماء و شعراء هستند، افزود: متاسفانه نسیت به این موضوع بی‌توجهی شده است و باید مفاخر آذربایجان‌ را به جهانیان معرفی کنیم. 

  وجود یک مرکز واحد برای پوشش تمامی اخبار و فعالیت‌های کارگروه‌ها نیاز است
  
مسئول کارگروه رسانه تبریز 2018 با اشاره به اینکه بهتر است اطلاعات و اخبار از یک واحد متمرکز انتشار یابد، گفت: روابط عمومی‌ها در حد توان اطلاع رسانی می‌کنند ولی وجود یک مرکز واحد برای پوشش تمامی اخبار و فعالیت‌های کارگروه‌ها نیاز است. 
  
آذری تاکید کرد: تاکنون هیچ کارگروهی فعالیت و مصوبات خود را به ما ارائه نکرده است و ضروری است پیوشت رسانه‌ای تقویت شود.
 
کمیته فرهنگی تاکنون فرصت ارائه گزارش را نداشته است
 
رئیس کمیته فرهنگی تبریز 2018 نیز در این نشست در پاسخ به اظهارات مسئولان مبنی بر معرفی علما و شعرای تبریز به گردشگران، گفت: در میان چند جلسه برگزار شده، کمیته فرهنگی فرصت ارائه گزارش را نداشته است در حالیکه ما 12 پروپوزال فرهنگی برای این رویداد آماده کرده‌ایم و منتظر تعیین سطح حمایت‌ها و اعتبارات برای اجرایی کردن آن‌ها هستیم.
 
حسن استوار آذر ادامه داد: در نظر داشتیم تا کمیته فرهنگی و امور بین الملل باهم ادغام شود که با این پیشنهاد موافقت نشد ولی عملاٌ  در برخی برنامه‌ها موازی هم عمل می‌کنیم و از طرفی نیاز است که کارگروه پژوهش به دیگر کارگروه‌ها اضافه شود.
 
وی تاکید کرد: تا به امروز مشخص نشده است آیا بیشتر بر روی اشتراکات خود با کشورهای اسلامی و یا بر روی باورها و اعتقادات خودمان تاکید داریم و برخی ابهامات از این دست نیاز به بررسی و شفافیت دارد.
 
برای سومین بار همان مطالب قبلی را می‌شنوم
 
رئیس کمیته امنیت و انتظامی از عرضه و نمایش مطالب تکراری در نشست‌ها انتقاد کرد و گفت: برای سومین بار همان مطالب قبلی را می‌شنوم و در پایان جلسات به همان نتایج گزارش اولیه می‌رسیم.
 
جهانگیر اسکندزاده تاکید کرد: تنها یک نفر به نمایندگی از مردم در این جلسات حضور دارد که به نظرم این فرد به تنهایی نمی‌تواند همه مباحث را به گوش شهروندان برساند.
 
فعلاً برای اداره اوقاف و امور خیریه مسئولیتی تعیین نشده است
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فعلاً برای این اداره مسئولیتی تعیین نشده است، خاطر نشان کرد: مشخص نیست که اداره ما چه کمکی می‌تواند برای تبریز 2018 بکند و وظایف مشخص نیست.
 
حجت السلام علی مصائبی ادامه داد: از سویی ما امامزاده ها را با هزینه خود مرمت و آماده میزبانی از زائران می‌کنیم ولی در کل نمی‌دانیم که اوقاف کجای برنامه‌های تبریز 2018 قرار دارد؟./ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار