از پسران قاليباف و احمدي‎نژاد و رامين تا فرزندان هاشمي‎رفسنجاني و حدادعادل و ...
کد خبر: ۴۶۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 24 July 2017
خبرآنلاین: «حاشیه‌های پررنگ تر از متن» این اتفاقی است که همچون یک «سیاه چاله‌» نه تنها مسئولان و مردان سیاست را بلکه فرزندان آنها را هم به سمت خود می‌کشد.

لیلا شریف: فرزنداني كه حضور در يك خانواده سياسي و نظامي برايشان دليل موجهي مي‌شود، تا همچون «ولي» خود طعم فعاليت‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي را در رده‌هاي بالا بچشند و حتي گاهي به چنان اطميناني دست مي يابند كه از روي دست پدران خود مشق كرده و جا پاي آنها مي گذارند.
آقازاده بودن دسته بندي سياسي نمي‌شناسد و از هر دو جناح يارگيري كرده است. گاهي پدران همراه و همدل با فرزندان خود بوده‌اند و گاهي هم مخالف.
اما در كنار اين فرزندان رجل سياسي و نظامي‌، هستند چهره هايي كه فاصله خود را از قيل و قال‎هاي سياسي و لابي‎گري‎هاي اقتصادي و فرهنگي دور نگه داشته اند و تنها به همان نقش «فرزند خلف» يك چهره شناخته شده نظام كفايت كرده‎اند.
در ميان «آقازاده هاي» شناخته شده، نمي توان از فرزندان شهيدي كه به واسطه نام پدر نداشته شان،‌ در ميان مسئولان و رسانه قد علم كرده و جايگاهي به دست آورده اند، چشم پوشيد. 

البته هستند آقازاده‌هایی که با شناختی که از رسانه دارند، خود را از هر بگو و مگویی دور نگه داشته و بدون جلب توجه آنها، به کار خود مشغول هستند. بعضی هم علاقه به طرح نظرات و ایده‎های سیاسی خود دارند، علاقه ای که گاهی به جای شفاف سازی، موجبات حاشیه سازی را مهیا می‌کند؛ مانند مصاحبه اخیر پسر محمدرضا عارف که از سوی جناح موافق و مخالف با موجی از توئیت‌ها و هشتگ‌های خاص همراه شد.

در جداول زير به ترتيب با برخي از خبرسازترين پسران چهره‎هاي اصولگرا، اصلاح طلب و شهدا آشنا شويد:

فرزندان

پدران اصولگرا

توضيحات

محمد ياسين رامين

محمدعلي رامين معاون مطبوعاتی دوران احمدی نژاد

نام ياسين رامين دوبار به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اولين بار موضوع ازدواج او با مهناز افشار بود و دومين بار به دليل پرونده قضايي‎اش. او رئيس «شركت رشد»، يكي از شركت هاي وابسته به هلال اهمر است كه در زمان تحريم‌ها نقش شركت واسطه را براي واردات دارو ايفا مي‌كرد و همين اتفاق گويا با اما و اگرهايي همراه شد تا جايي كه هلال اهمر در سال 95 از او شكايت و ياسين رامين را روانه زندان كرد. دادگاه براي فرزند رامين وثيقه 29 ميلياردي تعيين کرد و تجربه زندان او بيشتر از 6 ماه طول نكشيد. البته پرونده او همچنان باز است.

الياس قاليباف

محمدباقر قاليباف شهردار تهران

«او يك معلم است»، اين توصيفي بود كه پدرش در واكنش به شايعه‌سازي‌ها پيرامون فرزندش بيان كرد. اما بيش فعال بودن الياس در رسانه‌هاي وابسته به پدرش، بر کسي پوشيده نيست. تهران امروز، سايت فردا و ... از جمله مواردي بودند كه سكانداريشان در دست پسر سردار بود. البته ناگفته نماند در كنار اين فعاليت رسانه‌اي، الياس با موسسه مهر هشتم در بلوار سعادت آباد و ايجاد مدرسه‌هاي زنجيره‌اي، طبق گفته پدرش مشغول فعاليت فرهنگي است.

مهدي احمدينژاد

محمود
احمدي نژاد رئيس دولت نهم و دهم

مهدي، تنها فرزند رئيس جمهور سابق است كه در كنار نام پدرش، نام پدرزن خود يعني رحيم مشايي را نيز يدك مي كشد. نه تنها ازدواج سياسي او که حتي ادامه تحصيل او در دانشگاه صنعتی شریف شعبه کیش موجب شد تا با يك حساب و كتاب سرانگشتي، خبر تحصيل با هزينه خاص اين پسر احمدي‌نژاد مورد توجه قرار بگيرد. روزي هم غلامحسین کرباسچی در انتقاد از فعاليت‌هاي اقتصادي اين دردانه احمدي‌نژاد خواسته بود كه «راجع به حضور پسر آقای احمدی‌نژاد در شستا و معاملات اقتصادی‌شان در کیش» تأمل شود.

مريم، مهديه و محمدسعيد مهدوي كني

مرحوم آيت‎الله مهدوي كني دبيركل جامعه روحانيت

نقطه مشترك سه فرزند آيت الله مهدوي كني، حضور در دانشگاه امام صادق، است، دانشگاهي که رياستش با مرحوم پدر، بود. مريم و مهديه عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق هستند و در كنار بردارشان محمد سعيد كه رياست اين دانشگاه را برعهده گرفته است، به صورت خانوادگي در دانشگاه همكاري مي‌كنند.

مصطفي طبسي

مرحوم آيت‎الله واعظي‎ طبسي توليت آستان قدس

«زلال بي‌انتها» نام مستندي بود كه نام مصطفي را بر سر زبان‌ها انداخت. داستان از زماني شروع شد كه سحر ريحاني در مصاحبه‌اي به عنوان تهيه كننده اين مستند از هزينه يك ميليارد و پانصد هزارتوماني اين فيلم و كمك قابل توجه مصطفي طبسي در قامت رئيس دفتر توليت آستان قدس خبر داد. اين افشاگري با حاشيه‌هاي بسياري همراه شد تا جايي كه جمعي از چهره‌هاي شناخته شده فرهنگی و رسانه ای کشور در نامه‌اي خطاب به توليت آستان قدس، خواهان بررسي اين موضوع شدند.

ميثم مظفر

حسين مظفر نماينده مجلس هفتم و نهم و از حاميان قاليباف در انتخابات

حسين مظفر در برابر انتقادهايي كه به حضور پسرش در تاكسيراني شده بود و برخي نيز آن را غنيمتي مي‌دانستند كه او از شهردار تهران گرفته است،‌گفته بود:«میثم ما قبل از این معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری بـــود و قبل از آن هم قائم‌مقام شهردار بود و حتی قبل از آن نیز پست‌هایی داشته که وزرای ما آن را نداشتند. اتفاقا میثم ما به جرم مظفر بودن از مناصب بالا محروم مانده است ایشان از هجده سالگی در تشکیلات بوده و اداره جلسات 2000 نفری را به عهده داشته است. او مشاور منطقه آزاد کیش و مدیرکل اتحادیه دانش‌آموزان کشور بوده و به عنوان مشاوران جوان رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرده است. همچنین ایشان عضو هیات مدیره موسسه آی‌تی و معاون سازمان فرهنگی شهرداری بوده و قرار بود شهردار یکی از مناطق شود.»

علي جنتي

آيت‎الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان

پسر ارشد آيت‎الله جنتي است، برخلاف پدرش كه در زمره چهره‌هاي ارشد و شناخته شده جرگه اصولگرايي قرار گرفته، در اردوگاه مقابل يعني اصلاح طلبان جاي گيري كرده است. استاندار خراسان و خوزستان، سفیر ایران در کویت، رئیس دفتر رئیس مجلس، معاون بین‌الملل وزیر ارشاد و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما سمت هايي بود كه او در طول سال‌ها به آن دست يافت و وزير مستعفي دولت روحاني نيز آخرين سمتي بود كه علي جنتي در رزومه خودش ثبت كرد.

مهدي خزعلي

مرحوم آيت‎الله ابوالقاسم خزعلی

مهدي خزعلي همچون علي جنتي در تيم رقيب پدر از نظر سياسي قرار گرفته است. تندروي‎هاي او تا جايي پيش رفت كه پدرش بعد از اتفاقات سال 88، با صدور اعلاميه‌اي از فرزندش اعلام برائت كرد. مهدي خزعلي در سال‌هاي مختلف به دلايل سياسي راهي زندان شد. او از آقازاده‌هاي است كه با پدر تفاوت ديدگاه فاحشي داشت.

فريدالدين حدادعادل

غلامعلي حداد عادل،
‌نماينده ادوار مجلس

مهم‌ترين تصوير از فريدالدين، تصويري بود كه در زمان انتخابات مخابره شد. زماني كه ابراهيم رئيسي در قامت يك نامزد انتخابات رياست جمهوري دوازدهم براي ضبط گفتگو به صدا و سيما رفته بود، اين فريد حداد عادل بود كه تلاش كرد تا با قرار گرفتن در كادر دوربين، نشان دهد هميشه قرار نيست در پشت صحنه بماند و با همراهي رئيسي تلاش كرد كه پيامي را به ديگر نامزد اصولگرا يعني قاليباف مخابره كند. او چندان هم از فعاليت‌هاي سياسي و رسانه‌اي دور نبود، چه آنكه سياستگذاري در رسانه‌هاي اصولگرا مانند پنجره، مثلث، هفته نامه همشهري جوان و...- در دوره‌هاي مختلف- را در کارنامه خود دارد. فريدالدين مديريت مدرسه فرهنگ كه پدرش بنيانگذارش بود را نيز برعهده دارد. در واقع  او يك پايش در سياست و پاي ديگرش در فرهنگ است، مانند پدرش كه به دليل اين دوگانگي لقب «اديب سياستمدار» را گرفته است.

رضا و مرتضي مطهري

علي مطهري؛ نماينده ادوار مجلس

رضا و مرتضي دو فرزند ارشد علي مطهري، چهره اصولگرا- اصلاح طلب مجلس دهم هستند كه در دانشگاه درس مي‌خوانند. علي مطهري تاكنون توانسته است، انگ آقازاده بودن را از فرزندانش دور نگه دارد، چه آنکه هيچ بروز و ظهوري از آنها در عرصه سياست و رسانه ديده نمي‎شود.

 

آقازاده‎هاي اصلاح طلب:

فرزندان

پدران اصلاح طلب

توضيحات

فاطمه، محسن، فائزه، مهدي و ياسر هاشمي

مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني

فاطمه فرزند ارشد آيت الله است كه بيشتر در حوزه بيماري‌هاي خاص فعاليت مي‌كند.

فرزند دوم خانواده هاشمي،‌ محسن است، چهره اي كه برخلاف ديگر اعضاي خانواده‌اش تا جايي كه ممكن است خود را از فضاي سياسي دور نگه داشت. او كه بيشتر تخصص را بر رفتار و كار خود حاكم كرده است، 13 سال ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را عهده دار بود و چند سال بعد از شهردار شدن قاليباف از اين سمت استعفا داد. او نيز از جمله چهره‌هاي اصلاح طلبي است كه با حضور در ليست اميد،‌ توانست رأي كافي براي حضور در  شوراي شهر تهران را به دست بياورد.

فائزه و مهدي هاشمي، بيشترين حاشيه‌ها را براي خانواده هاشمي ايجاد كرده‌اند. فائزه در كنار فعاليت‌هاي سياسي، ‌نيم نگاهي نيز به فعاليت رسانه‌اي نيز داشت. حضور در مجلس پنجم، مديرمسئول نشريه توقيف شده زن و تجربه 6 ماه زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام نكاتي است كه بايد در توصيف فائزه هاشمي به آن پرداخت. مهدي نيز مانند خواهرش فائزه، زندان را تجربه كرده است. او از سال 94 به اتهام رشوه و ارتشاء به 10 سال زندان محكوم شد.

ياسر هاشمي، آخرين فرزند آيت الله كه نامش با دانشگاه آزاد و مجمع تشخيص مصلحت نظام گره خورده است و رئیس دفتر پدر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما بعد از فوت آيت الله در جريان تغيير و تحولات دانشگاه آزاد، سمت ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد از او گرفته شد.

محمد عليخاني

قدرت الله عليخاني؛ نماينده ادوار مجلس

محمد عليخاني جا پاي پدرش گذاشته است، از حضور در مجلس هفتم گرفته تا قرار گرفتنش در ليست اميد براي شوراي شهر تهران. او در آخرين حضور انتخاباتيش توانست همراه با ديگر اعضاي ليست اميد، مجوز ورود به شوراي شهر تهران را دريافت كند.

محمدتقي و حسين كروبي

مهدي كروبي؛ رئيس مجلس سوم و ششم، دبيرکل حزب اعتماد ملي

فرزند ارشد كروبي اگرچه در عرصه حقوق و روابط بين الملل صاحب نظر است اما بعد از حصر پدرش به تريبوني براي پيگيري مطالبات پدرش تبديل شده است و بيشتر به دليل مصاحبه با رسانه هاي خارجي شهرت يافته است. حسين کروبي نيز در داخل ايران پيام رسان پدر است.

عماد خاتمي

سيد محمد خاتمي، رئيس دولت اصلاحات

عماد از آقازاده‌هاي كم حاشيه است كه برخلاف ساير آقازاده‌ها تاكنون حاشيه‌اي بر سر شغل و تحصيل او به وجود نيامده است. او دانشجوي دوره دکتري علوم سياسي دانشگاه تهران است.

فاطمه حسيني

صفدر حسيني، وزیر کار و وزیر اقتصاد دولت هشتم و رئيس سابق سازمان صندوق توسعه ملی

همزماني حضور او در مجلس دهم و قرار گرفتن نام پدرش در ليست دريافت کنندگان حقوق‌هاي نامتعارف، موجب شد تا تركش‌هاي اين اتفاق، او را هم بي نصيب نگذارد. تا جايي كه برخي حضور او در مجلس را به واسطه جايگاه پدرش در جبهه مشاركت و سمت‌هاي اقتصاديش ياد كردند. نطق او در دفاع از فعاليت‎هاي اقتصادي پدر و همسرش، انتقادات بسياري را برانگيخت.

 

در كنار نام پدران سياسي كه زنده هستند، نام پدران شهيد نيز براي برخي موجبات دستيابي به سمتي را فراهم ساخته‌ و بعضي از فرزندان نيز تنها به همان اسم پدر شهيد اكتفا كرده‌اند. در جدول زير اسامي و سوابق برخي از فرزندان شهدا که در سپهر سياسي ايران نقش آفرين بودند را بخوانيد:

فرزند

 پدر شهيد

توضيحات

مهدي مفتح

شهيد محمد مفتح

حضور در مجلس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم و دهم به عنوان نماينده و همچين راهيابي به شوراي شهر چهارم تهران از جمله سمت‌هاي سياسي مهدي مفتح است. او به عنوان يك سياستمدار اصولگرا شناخته مي‌شود.

سورنا ستاری

شهید سرلشگر منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مهم ترين سمتي است كه سورنا ستاري توانسته‌است در دولت روحاني به دست بياورد.

محمدمهدي تندگويان

شهيد محمد جواد تندگويان، وزير نفت دولت رجايي

يكي از چهره هاي اصلاح طلب شوراي شهر چهارم تهران بود که در ليست اميد براي شوراي شهر پنجم قرار نگرفت.

ناصر باهنر

شهیدمحمد جواد باهنر؛ رئیس حزب جمهوری اسلامی و نخست وزیر

فرزند ارشد شهیدباهنر که همچون دو خواهر و یک برادرش از فضای سیاسی خود را دورنگه داشته است. مدیرعاملی بنیاد رفاه و تدریس و فعالیت در دانشگاه بخشی از فعالیت دانشگاهی او است.

علیرضا بهشتی

شهید بهشتی،  رئیس دیوان عالی کشور

علیرضا، محمدرضا، ملوک‌السادات و محبوبه‌سادات، چهار فرزند شهید بهشتی هستند که از میان این 4 نفر، علیرضا بیش از همه رسانه‌ای شده است. او در سال 88، سمت مشاور میرحسین موسوی را برعهده داشت و  به دلیل اتفاقات همان سال بازداشت شد.

علي مطهري

شهيد مرتضي مطهري

او اگرچه از سوي ائتلاف رايحه خوش خدمت که ياران احمدي‎نژاد بودند توانست به مجلس هشتم راه يابد اما مشي مستقلي داشت و ازطراحان سوال از رئيس جمهور بود و انتقاداتش از احمدي‎نژاد و مشايي ماندگار شد. او در دو مجلس پس از آن نيز نماينده تهران در خانه ملت ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار