کد خبر: ۴۸۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 19 August 2017
 هرچند بازار دارو و تجهیزات پزشکی همیشه در کشور ما در  تاب و تب بوده و هست اما مسئول مربوطه این بخش در سیستم بهداشتی و سلامتی به آرامی و شمرده سخن می گوید. البته از این بگذرم که چون در دانشگاه بسیار استادی کرده ، مانند سر کلاس درس پاسخ سئوالاتمان را می دهد. او البته متواضعانه مقام ها و رتبه های برتری را که کسب نموده را مورد غفلت قرار می دهد اما با اشاره مسئول روابط عمومی سازمان متوجه ارزش بیشتر  کارهای او و همکارنش می شویم.
او صمیمانه از خدمات ارزنده ای که دراین گوشه مهم از نظام به مردم عرضه می گردد ، به ده ها مورد اشاره می کند و از مظلوم ماندن خدمات معاونت غذا و داروی وزارت می نالد. او البته حق دارد چرا  که دو طرح بسیار مهم طرح را عملیاتی نموده اند اما حتی رسانه ها هم چندان حمایتی نکرده ند.
سئوالات زیادی از ایشان پرسیده ایم که مایلییم دقایقی مهمان پاسخ های منطقی و مفید او در حوزه سلامت و بهداشت غذا و دارو شوید.
 
 امنیت غذا و دارو از زبان معوان غذا و داروی استان
 سخن ابتدایی از دکتر نعمتی: سلامت غذا و داروی استان وظیفه ماست و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم؛ کنترل نمونه های غذا و دارو در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو صورت می گیرد، و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق دارویی بر عهده این معاونت است. سازمان غذا و دارو 11 قطب در کشور دارد که قطب دوم آن به مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در شمالغرب است، از لحاظ بررسی های انجام شده قطب شمالغرب کشور جزء معاونت های برتر بوده و در سال 95 از سازمان مرکزی لوح تقدیر دریافت کرده است.
 
آیا استاندارهای کنترلی سازمان غذا و دارو داخلی است؟کیفیت آب تبریز در چه حدی است؟
 
معیار کنترل سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت بوده و استاندارهای کشورهای دیگر در این خصوص ورود داده نمی شوند. در مورد سوال دوم نیز کیفیت آب شامل سه بخش کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی است، ما باید توجه داشته باشیم که آب آشامیدنی عاری از میکروب باشد و این کنترل در استان انجام می گیرد؛ سختی آب که به بخش کیفیت میکروبی آب مربوط نمی شود و از نظر سلامتی ضرر زیادی به سلامتی نمی رساند با این حال آبی که در اختیار مردم تبریز است از لحاظ سختی مشکل ساز نیست.
 
در زمینه واردات دارو آیا برخی شرکت ها به صورت انحصاری ورود می کنند؟
 
در زمینه واردات کالای سلامت که موضوعی کاملا تخصصی است باید شرکت های متخصص ورود کنند در غیر این صورت توانایی کامل برای شناخت داروی سالم از ناسالم وجود نخواهد داشت، بنده انحصار در شرکت های وارداتی دارو را نمی پذیرم و معتقدم شرکت های موجود فعالیت های انحصاری ندارند.
 
چند درصد داروهای مصرفی تولید داخل استان است؟
 
حدود 95 درصد داروهای مصرفی داخلی بوده اما اکثر مواد اولیه آن ها وارداتی است و در سالهای اخیر سعی بر این شده است که بخشی از این مواد اولیه در داخل تولید شود.
 
تجویز بی رویه ی برخی از دارو ها  برخی از پزشکان را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
در این زمینه وزارت بهداشت برای جلوگیری از مصرف بی رویه دارو تعداد 3 مورد دارو در تجویز پزشکان را مورد قبول دانسته و میانگین استانی در این خصوص 3/1 میباشد.
 
ارجاع بیماران برای تهیه دارو از یک داروخانه مشخص را چگونه ارزیابی می کنید؟

هرگونه سفارش و یا اجبار برای تهیه دارو از یک داروخانه مشخص از طرف پزشک غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می شود؛ بیمار مختار است از داروخانه دلخواه خود دارو را تهیه کند و بیماران نباید با پزشکی که سفارش می کند دارو از داروخانه مشخص تهیه شود همراهی کنند.
 
شک حاصل از قیمت اقلام تجویزی را با معاونت غذا دارو و نظام پزشکی در میان بگذارند. اگر فردی در صورتی که پس از تهیه داروی تجویزی از داروخانه به قیمت پرداخت شده شکی داشته باشد؛می تواند با مراجعه به معاونت غذا و دارو و نظام پزشکی مشکل خود را مطرح کند.
 
رغبت بیش از حد برخی داروخانه ها را به محصولات بهداشتی آرایشی چگونه ارزیابی می کنید ؟
 
محل عرضه بسیاری از کالاهای سلامت و فراورده های بهداشتی داروخانه است ، اما یکی از علل روی آوری برخی داروخانه ها به سمت فروش کالای بهداشتی را می توان تاخیر، 3 الی 6 ماهه در دریافت مبالغ بیمه ای توصیف نمود.
 
طرح تحول سلامت موفق بوده است؟
در طرح تحول سلامت اگر مشکلات اعتباری حل و فصل گردد طرح تحول آفرینی بوده است.
 
دولت چه حمایت هایی را در عرصه تولید داروهای گیاهی انجام داده است؟
 
در زمینه داروهای گیاهی سیاست تشویقی از جانب وزارت بهداشت اعمال شده و کارخانه های در خصوص تولید محصولات این چنینی نیز وجود دارد.
 
درباره  محصولات تراریخته را چه دیدگاهی دارید؟
 
تراریخته برای کشورهای جهان سوم طراحی نشده است و ناقص بودن دیدگاههای انسان در مقابل تغییر ساختار مواد سبب مقاومت می شود و درحال حاضر پاسخ مناسبی نیز به آنان داده نشده است، در عین حال استفاده از یک موضوع اجتناب ناپذیر است؛ در کشورهایی مثل کشور ما که با بیوتروریسم مواجه است باید کنترل های زیادی انجام شود، هر ماده غذایی که وارد می شود همه ی مسائل آن کنترل می شود. در برنامه پنجم توسعه در جهت کنترل باقیمانده سموم در محصولات تکلیف به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده و آزمایشگاههای ما با تجهیزات کامل در کنترل این موضوع حرکت می کنند؛ تا به امروز 160 نوع سم از مواد غذایی بررسی می شود و تا به امروز وضعیت بحرانی نیست، اما مقداری نیترات در سیب زمینی و پیاز ها وجود دارد که کنترل می شود و از ضوابط و وزارت بهداشت فراتر نیست.
 
طرحی که اخیرا درباره توزیع مواد مخدر دولتی مطرح شده است را چقدر قبول دارید؟
 
در چندین دهه گذشته مبارزه با مواد مخدر انجام شده است و در آمار ها کاهش چندانی مشاهده نمی شود، از دیدگاه پزشکی اعتیاد یکی بیماری مزمن بوده و حذف مخدر از چرخه زندگی معتادین غیر قابل درمان کارساز نیست و باید به صورت کنترل شده این موضوع را پیش گرفت؛ در حال حاضر داروهای مخدر در کلینیک های ترک اعتیاد نیز توزیع می شود.

ساماندهی تجهیزات پزشکی را چگونه ارزیابی می کنید ؟
 
مهمترین دستاورد ساماندهی تجهیزات پزشکی کنترل قیمت این محصولات بوده است و حتی برخی اقلام از 5 میلیون به 1 میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند؛ یکی از دلایل کاهش قیمت شناسایی دقیق تولید کننده و مصرف کننده و حذف واسطه هاست و ضمنا هزینه بیماران و بیمارستان نیز کاهش می یابد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :