دبیراجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی:
در پی انتشار عکسی از یکی کارخانجات تبریز مبنی بر اخراج کارگران وجریمه 120 هزار تومانی در صورت عدم اقامه نماز در زمان حضور در کارخانه، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی نسبت به انعکاس نامطلوب و احیاناً سوء استفاده از این موضوع هشدار داد.
کد خبر: ۴۸۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ 19 August 2017
کریم صادق زاده‌تبریزی دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه کارگران ایران اسلامی خود را تحت هر شرایطی مقید به ادای فریضه  نماز می‌دانند، اظهار داشت: نیازی به اجبار در این زمینه نیست و کارگران خود را مکلف به انجام وظایف شرعی خود می‌دانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در پی انتشار این موضوع مقرر شده است تا بازرس کار از این واحد تولیدی بازدید داشته باشد، گفت: بر اساس مقررات، کارفرما مکلف است تا شرایط لازم را برای اقامه نماز کارگران را فراهم کند و  انتظاری فراتر از امر به معروف و نهی از منکر در این قضیه دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آنچه که در شرع اسلام مطرح بوده نماز خواندن به جماعت و بلافاصله بعد از اذان اجباری نیست و مستحب ذکر شده است، افزود: ادای فریضه نماز برای کارگران مسلمان  پیش از خود "کار" اهمیت داشته و آنان خود را مکلف به  اجرای آن می‌دانند و در طول سال‌های گذشته مشکلی در این زمینه از جمله فراهم ساختن شرایط لازم برای اقامه نماز در واحدهای تولیدی استان وجود نداشته  است.

صادق زاده با تأکید بر اینکه باید از سیاست‌های تشویقی از جمله اعزام به عتبات عالیات و نظایر آن کارگران را به شرکت گسترده در نمازهای جماعت  فراخواند اظهارداشت: خوشبختانه هماهنگی خوبی در زمینه حضور روحانیون برای ادای فریضه نماز جماعت در واحدهای تولیدی استان وجود دارد و علاوه بر این شاهد هستیم کارگران در سایر مراسم مذهبی نظیر ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا  حضور منسجمی دارند از این رو توسل جستن به شیوه‌های اجباری در شأن جامعه کار و تولید کشور ما به ویژه آذربایجان‌شرقی نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان کارگری را به خاطر عدم ادای فریضه نماز اخراج کرد یا خیر، گفت: همه ما مسلمان و مکلف به ادای نماز می‌دانیم لذا باید واقع بینانه به این مسائل نگاه کرد طرح چنین مسائلی چیزی جز ایجاد حساسیت بی‌جا نیست، ما در اسلام بر این موضوع تأکید داریم «لا اکراه فی الدین» پس همه روش‌های ما باید در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر خلاصه شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 90 درصد کارگران در کشور ما قرارداد موقت دارند اگر کارفرمایی حتی مطابق قانون کار نتواند کارگری را اخراج کند به راحتی قادر است در پایان مدت قرارداد یک ساله‌ای که بسته، حکم اخراج کارگر را صادر کند از این رو طرح این مسائل هدفمندی شده بوده و باید از آن پرهیز کرد.

صادق‌زاده در عین حال یادآور شد:در صورت صحت موضوع از سوی این کارخانه به نظر می‌رسد کارفرمای محترم کمی پا را فراتر نهاده و به جای تشویق، اجبار را به‌کار گرفته است که درست به نظر نمی‌رسد ای‌کاش با روش‌های تشویقی کارگران را به این امر خیر هدایت می‌کرد مثلاً تشویق 120 هزار تومانی برای شرکت در اقامه نماز جماعت و به موقع  اهدا می‌شد البته از یاد نبریم کارفرمای یاد شده کارگر را به امر غیرشرعی سوق نداده و به قطع هیچ کارگر مسلمانی از ادای نماز و پنهان ساختن آن دوری نمی‌جوید.

صادق‌زاده  تأکید کرد: البته برخی اخبار حاکی از این است انتشار این خبر و عکس مربوط به آن، با اهداف خاصی صورت گرفته که پس از بررسی‌های لازم توضیح داده خواهد شد.

انتهای پیام/60002 /30/س
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار