محمدعلی وکیلی بعد از انتشار اخباری مبنی بر حضور پسرانش در شرکت‌های اقماری وزارت کار:
نماینده عضو فراکسیون امید معتقد است که پسرانش را گول زده‌اند ولی چون سِمت مهمی در حد معاون وزیر یا مدیرعامل ایران خودرو ندارند، حضورشان در شرکت‌های شبه دولتی مسئله مهمی نیست.
کد خبر: ۴۸۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ 21 August 2017
بعد از انتشار اخباری مبنی بر حضور بستگان و پسران "محمدعلی وکیلی" نماینده لیست امید، در شرکت‌های اقماری وزارت کار، وکیلی مجبور به پاسخگویی شد.

در اخبار آمده بود که مهدی وکیلی فرزند محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌عنوان مدیرعامل شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا (وابسته به سازمان بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون) منصوب شد؛ وی متولد١٣٧٠ است.

آنچه در ادامه می‌آید، گزینشی از سؤال و جواب خبرنگار روزنامه شرق با محمدعلی وکیلی است.[۱]

برگردیم به ماجرای فرزندانتان؛ حاشیه‌ها درباره آن‌ها صحت دارد؟ آیا مهدی وکیلی در هیئت‌مدیره آتیه صبا مشغول فعالیت است؟ شغل کنونی پسرتان چیست؟
اگر این‌ها را از آقای آذروش (مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا) بپرسید بهتر است. پسرم یک سال و نیم است که در آن شرکت کارمند است. به شهادت شخص آقای آذروش حضور ایشان در این شرکت قبل از انتخابات بوده و این شرکت هم صرفاً یک شرکت کاغذی است که کار مطالعاتی می‌کند. ریالی هم بودجه ندارد. این سه نفر مسئولی داشتند. مسئولش رفته جای دیگری و چون پسرم آنجا مدرک تحصیلی‌اش بالاتر بوده، ایشان را سرپرست کردند.

مدرکشان چه بوده؟
فرزندم دانشجوی دکترای علوم سیاسی است.

یعنی مدیرعامل شرکت نیستند؟
خیر! اصلاً شرکتی وجود ندارد. این شرکت کاغذی است و رسماً کار خاصی هم نمی‌کرده، من ۱۵ روز است که مطلع شده‌ام و به محض اطلاع به ایشان {پسرم} گفتم استعفا بدهد. آن موقع آقای آذروش با خواهش و تمنا نزد من آمد که تا فرد جدیدی برای این مسئولیت نیافته‌ایم، ایشان را آنجا بگذارم.

یعنی رئیس همان شرکتی که کاغذی است؟ که هیچ نفع مالی ندارد. پس دغدغه چه بوده برای ریاست یا همان گماردن مسئول شرکت؟
بله.

خب چه اصراری برای حفظ این شرکت است، اصلاً چه کارکردی دارد، اگر شرکت کاغذی است چرا پسر شما عضو این شرکت شده؟
این را باید از آن‌ها بپرسید. شرکتی وجود ندارد که مدیرعاملی داشته باشد. البته در همین سطح من مخالف بودم و اطلاعی نداشتم. این بچه‌ها جایی رفته‌اند برای کار، کاش این امکان فراهم شود که همه جوانان سر کار بروند و در سطح کارمندی جزء {مانند پسرم} مشغول شوند اما تأکید من این است که جذب و حکم ایشان مرتبط با من نبوده است. 

یعنی پسر شما با پدرشان {که شما باشید} هیچ مشورتی نداشته‌اند؟
خیر؛ جذب ایشان با مشورت و اطلاع من نبوده است.

حالا پسرتان از آن شرکت استعفا داده؟
بله؛ ولی مدیر مربوطه سه بار از من خواهش کرد که چند روز عقب بیفتد و این چند روز، چند روز رسید به ماجرای رأی اعتماد. وگرنه به خواست من سریع استعفا داد. ازیک‌طرف می‌گویند وزیر ۳۶ ساله خوب است و جوان‌گرایی است. اینکه خوب است یک دهه شصتی را در یکی از تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها گذاشته‌اید و به‌به. ازیک‌طرف می‌گویند یک دهه هفتادی را برای یک شرکت کاغذی سه‌نفره نباید گذاشت. کدام منطق درست است.

این شرکت کاغذی، شرکت چیست و چطور پسرتان به این شرکت کاغذی رفت؟
 از پسرم سؤال کردم چطور رفتی؟ گفت یکی از همکلاسی‌هایش آنجا بوده و دعوت کرده که بیا در این کار مطالعاتی به ما کمک کن... او هم فکر نمی‌کرده که جایی که می‌رود این‌ها پیش بیاید. اگر فکر می‌کرده ماهی دو میلیون تومان این همه سروصدا دارد، حتماً نمی‌رفت.

قبول دارید که این حرف‌ها تقصیر شما را کم نمی‌کند. شما مسئول رسیدگی به فرزندتان هستید. به‌ویژه وقتی سمت رسمی دارید و کارتان باید نظارت باشد. شاید مردم نپذیرند که نماینده ناظر بر دیگر نهادها، نتواند بر فرزندش نظارت کند.
نه من اصرار داشتم و نه موافق کار آن‌ها بودم و اتفاقاً تا متوجه شدم سریع مخالفت کردم.

کار ایشان بالاخره اشتباه بوده یا نه؟
حتماً اشتباه بوده و دعوا شده و حتماً باید این‌ها تنبیه شوند. بالاخره حداقلش این بود که باید مشورتی می‌کردند؛ اما این حد هجمه رسانه‌ای علی‌الاصول باید برای آن‌هایی راه بیفتد که بدون نیاز به مقام کارمندی جزء، پورشه سوار می‌شوند. خب آن‌ها از کجا پول می‌آورند که پورشه سوار شوند؟ یا این حاشیه‌سازی برای آن‌هایی راه بیفتد که هیئت‌مدیره و مجوز معامله می‌کنند. اینکه یک بچه برای ماهی دو میلیون تومان با این سطح هجمه مواجه شود، آیا درست است؟ این کارشان یک گاف بزرگ بود؛ اما شما به‌عنوان خبرنگار بفرمایید آیا این توطئه نیست؟ این سطح هجمه به نظرتان طبیعی است؟

وکیلی در ادامه به رفتار اشتباه دیگر فرزندش اشاره می‌کند و می‌پذیرد که دیگر فرزندش هم وارد منصبی شده است که وی اطلاع نداشته است.

به جز مهدی وکیلی هیچ فرد دیگری از خانواده‌تان در وزارت کار مشغول است؟
هیچ‌کس.

البته گفته می‌شود فرزند دیگر شما هم در شرکت‌های تابعه وزارت کار مشغول است. صحت دارد؟
بله شنیده‌ام یک پسر دیگرم عضو غیرموظف دوده صنعت است. تازه این را فهمیدم و کلی دعوایش کردم. اینکه شما از کجا این شرکت را گیر آورده‌اید و کی شما را گول زده؟ البته او عضو غیرموظف است و این یعنی کارش جدی نبوده و درآمدی هم ندارد.

یعنی درآمدش چقدر است؟
۵۰۰ هزار تومان در ماه.

البته رقم‌های بالاتری به گوش می‌رسد.
خب شرکت کارپردازی دارد و می‌شود آمار گرفت.

شما از کجا آمار گرفتید؟
از دوست مشترکی پرسیدم و او گفت حقوق عضو غیرموظف ماهی ۵۰۰ هزار تومان است.

تحصیلات پسرتان چه بوده؟
لیسانس مهندسی نفت دارد و فوق بازرگانی.

وکیلی در انتهای گفتگو درباره رفتار پسرانش این‌چنین نتیجه‌گیری می‌کند که چون پسرانش معاون وزیر یا مدیرعامل ایران‌خودرو نشده‌اند، خیلی اتفاق خاصی نیفتاده است.

 سخنتان با مردم چیست؟ خب شما می‌توانید در خانه آن‌ها را تنبیه کنید، اما مسئله دیگر خانوادگی نیست.
چه اتفاقی افتاده؟ اصل موضوع و صورت‌مسئله را برای شما گفتم. یک نفر کارمند شده و حجم اتفاق این است. کسی مدیرعامل ایران‌خودرو و معاون وزیر که نشده است. یک بچه‌ای بدون اطلاع پدرش کارمند شده و عضو غیرموظف یک شرکت؛ کارمند جایی که قابل اهمیت نیست. هدف این بوده که بخواهند فضای فکری را علیه یک جریان سیاسی بسیج کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :