دکتر محسن رضایی در نشست‌خبری:
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انحلال مرکز مطالعات مجمع قطعی است، گفت: برای بررسی کارآمدی سیاست‌های کلی گروهی را در دبیرخانه مجمع تعیین خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۸۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 22 August 2017
 
 
 

وی در ادامه به ارائه گزارشی جامع از 25 سال عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و با اشاره به نقش و مسئولیت‌های مجمع؛ تصریح کرد: مجمع تشخیص حدود ربع قرن در امر سیاست‌گذاری به حل معضلات و اختلافات بین شورای نگهبان در مجلس، مسئولیت داشته است و از این رو 292 مصوبه را به نتیجه رسانده که 187 مورد آن اختلافی بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلافاتی نظیر مبارزه با فساد و پیشگیری از جرائم یا دارایی مسئولان یادآور شد: در این 25 سال ما 46 معضل را در مجمع حل‌وفصل کرده‌ایم که ازجمله آن‌ها بودجه سری بود که باید در اختیار رئیس‌جمهور باشد و این موضوع در زمان آقای خاتمی حل شد.

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین نشست‌خبری خود پس از انتصاب رئیس و اعضای جدید این مجمع، اظهار داشت: از مقام معظم رهبری که مسئولانی را در مجمع برگزیدند و اعضایی را منصوب کردند تا امر کارشناسی در سطح عالی کشور ادامه پیدا کند، تشکر می‌کنم. همچنین ما همواره شاهد اهتمام ایشان به نظرات کارشناسی در طول دوران رهبری ایشان بوده‌ایم.

وی با اشاره به مسئله بانک مرکزی که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بود، حل‌وفصل آن از سوی مجمع، خاطرنشان کرد: حدود 40 سیاست کلی و نیز 16 استفساریه و 3 آئین‌نامه در طول این مدت تصویب شد که مجموع آن‌ها 299 مصوبه در 25 سال گذشته است که این امر در 632 جلسه انجام‌شده است.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعالیت کمیسیون‌های مجمع تشخیص خاطر نشان کرد: این کمیسیون‌ها برای تهیه خوراک لازم در صحن مجمع 1083 جلسه برگزار کرده‌اند و از این مورد می‌توان به بررسی سیاست‌های محیط زیست و یا سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که موجب گشایش در ورود بخش خصوصی به حوزه اقتصادی کشور شد و همچنین سند چشم‌انداز 20 ساله و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

وی با اشاره به دلایل ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط امام گفت: حضرت امام این مجمع را برای بن‌بست شکنی و ارتقاء کارآیی نظام بوجود آوردند با وجود مجمع تشخیص هیچ چیز نمی‌تواند در کشور به بن بست برسد و در حقیقت این مجمع اتاق فکر جمهوری اسلامی است که می‌تواند در موارد لزوم هر مشکلی را قانونا رسیدگی و حل و فصل کند.

سرلشکر رضایی با اشاره به اینکه جایگاه مجمع تشخیص از نظر شرعی هم بسیار مهم است گفت: مسئله اسلامی شدن قوانین در کشور از دو طریق قابل پیگیری است. یکی توسط شورای نگهبان است که هر زمان قانونی را مخالف شرع و اسلام تشخیص بدهد آن را رد کرده و هیچ قانون غیراسلامی از این طریق اجازه ورود به ادارات کشور را ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت از نظر اثباتی به رهبر انقلاب کمک می‌کند تا با ابلاغ سیاست‌های کلی امر ولایت را در کشور اعمال کند لذا وقتی امر ولایت ابلاغ می‌شود مجلس و دولت می‌بایست کارهای خود را در چارچوب این سیاست‌ها تنظیم کنند. در حقیقت شورای نگهبان و مجمع تشخیص اسلامیت نظام را هم مواظبت می‌کنند و هم در کشور جاری و ساری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: بارها بین شورای نگهبان و مجلس اختلافاتی بوجود آمده است که آنها در یک رده بالاتر یعنی در مجمع تشخیص بر اساس مصلحت کشور و مردم حل و فصل شده و بسیاری از گره‌های کشور از این طریق گشوده شده است.

رضایی اضافه کرد: برای بازنگری در قانون اساسی شورایی تشکیل می‌شود که همه شخصیت‌های حقیقی مجمع عضو آن هستند و این امر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت را مهمتر می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره حکم رهبر انقلاب درباره اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بنا به شرایط فقهی و قانونی مجمع می‌بایست یکی از فقهای بزرگ به ریاست این مجمع می‌رسید که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله شاهرودی را به این سمت برگزیدند. آیت‌الله شاهرودی از شاگردان شهید صدر بودند و از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کردند و همچنین رابط بین حضرت امام و آیت‌الله صدر نیز بودند. ایشان همچنین با کمک شهید حکیم، مجلس اعلای شیعی عراق را راه‌اندازی کرده ضمن اینکه 3 تن از برادران ایشان نیز شهید شدند.

وی ادامه داد: مجمعی که می‌خواهد بالای سر شورای نگهبان باشد باید ریاستش را یکی از فقها و مجتهدان برعهده بگیرد. ساختار مجمع تشخیص و مصلحت آن نیز به کلی تغییر خواهد کرد. همه سازمانهای وابسته مانند مرکز مطالعات راهبردی و حوزه ریاست در دبیرخانه مجمع ادغام می‌شوند و این کار به چابک‌سازی تشکیلات مجمع کمک خواهد کرد.همچنین تعداد اعضای مجمع از 44 نفر به 49 نفر رسیده که دو نفر از آنها یعنی آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله جنتی هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی مجمع تشخیص هستند. ما همچنین موظف شدیم همه سیاست‌های کلی را ساماندهی کرده و آیین‌نامه نظارتی مجمع نیز تغییراتی خواهد داشت. ضمن آنکه بخشی از کارهای مطالعاتی و پژوهشی مجمع به دانشگاههای کشور سپرده خواهد شد.

رضایی در ادامه نشست‌خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادغام مجموعه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: در مورد مرکز مطالعات باید بگویم که این مرکز به دبیرخانه منتقل می‌شود و انحلال مرکز مطالعات قطعی است. درباره مسئله نظارت نیز قرار شد هیئتی توسط اعضای مجمع تعیین شوند که آن هیئت به شکل مستقیم برامور نظارتی رسیدگی داشته باشد.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید تصریح کرد: در بخشی از حکم رهبری آمده است که به این سوال که سیاست های مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه میزان اثربخش بوده است پاسخ داده شود. یعنی پاسخ دهیم که سیاست های اصل 44 باید به همین شکل کنونی نوشته شود یا تغییر کند. برهمین اساس گروهی را تعیین می‌کنیم که به مسائل سیاست گذاری نگاهی دوباره داشته باشند و در این راستا از نظر کارشناسان نیز استفاده خواهند کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه دولت چگونه می‌تواند به اعتماد مردم پاسخ دهد باید بگویم که دولت اگر بتواند به وعده های داده شده در چارچوب سیاستهای کلی کشور عمل کند نظر مردم جلب خواهد شد.

رضایی با اشاره به دور جدید فعالیت‌ها و همچنین تغییر مأموریت‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تغییر مأموریت‌ها محدود به ماه‌های اخیر نمی‌شود و بسیاری از این جمع بندی‌ها در سه چهار سال گذشته و با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام شده بود چه از لحاظ سیاست گذاری و چه نظارت.

وی در رابطه با محل برگزاری جلسات مجمع نیز گفت: محل مجمع قطعا از مکان کنونی به مکان دیگری منتقل خواهد شد و زمان اعلام محل جدید جلسات مجمع بعد از قطعی شدن اعلام خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سفر سرلشگر باقری به ترکیه و اینکه آیا احتمال عملیاتی مشترک با ترکیه در اینده نزدیک وجود دارد یا خیر و اهداف عملیات احتمالی چه خواهد بود، اظهار داشت: درباره سفر سرلشگر باقری باید بگویم که بحث مهمی در منطقه جریان دارد مبنی بر تجزیه شمال عراق که این موضوع نگرانی‌هایی را برای ما و کشورهای منطقه و همچنین کشورهای همسایه بوجود آورده است که به اعتقاد ما تجزیه شمال عراق سرآغاز بی ثباتی در منطقه است.

رضایی ادامه داد: ایران معتقد است که در هیچ کشوری نباید تغییرات ارزی و جغرافیایی انجام شود. بنابراین حفظ تمامیت ارزی کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی ما است.

وی افزود: با سفر سرلشگر باقری جدیت ما در این مسئله نشان داده شد که نباید در مرزهای کشورهای منطقه هیچگونه تغییری ایجاد شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع اعتصاب غذای یکی از سران فتنه و علل و خواسته های وی از این اعتصاب غذا تصریح کرد: درباره مسئله حصر زمانی مجمع می‌تواند ورود پیدا کند که این موضوع به ما ارجاع داده شود و در موقعیت کنونی تنها شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه مرجع رسیدگی به این موضوع هستند.

رضایی با اشاره به طرح مجلس مبنی بر مبارزه با اقدامات ماجراجویانه آمریکا گفت: باید مطالعه بیشتری در خصوص این موضوع انجام شود ولی آنچه که مشخص است نوعی محاظفه کاری از سوی مسئولان کشورمان در خصوص برجام می‌بینیم چرا که در خود برجام راه‌کارهای مناسبی به منظور عکس العمل نشان دادن علیه اقدامات آمریکا پیش بینی شده است اما این عکس العمل‌ها در اقدامات مسئولین کشورمان دیده نمی‌شود که امیدواریم کمیسیون نظارت بر برجام مطالعه بهتری در این موضوع داشته و پاسخ‌های مناسب‌تری بدهند.

وی با بیان اینکه مجلس دهم با رأی اعتماد خوبی که به کابینه دولت داد، نشان داد که اختلافی میان دولت و مجلس وجود ندارد بنابراین انتظار مردم از دولت دوازدهم بیشتر خواهد بود و انتظار ما نیز از دولت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر افزایش اشتغال و تولید است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییرات و ورود افراد جدید به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مجمع با جایگاهی که در امر نظارت برکشور دارد، باید با تجربه‌ترین اعضای کشور که در سطوح بالای اجرایی سابقه داشته باشند، استفاده کند. البته ما در تغییرات جدید از نسل  سوم و چهارم بااستعداد و صاحب نظر که از قبل شناسایی شده اند، استفاده خواهیم کرد تا در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع به فعالیت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار