وعده آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای «کاهش اقساط» و «افزایش دوره بازپرداخت» تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن برای خانه اولی ها، متقاضیان مسکن را در انتظار خبری خوش فرو برده و آنها را نسبت به این اقدام دولت خوش‌بین کرده است.
کد خبر: ۴۸۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 22 August 2017
 در روزهای آغازین رأی اعتماد مجلس، آخوندی وزیر راه و شهرسازی برخلاف انتظار مدیران و مسئولان ارشد بانک مسکن خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه قصد داریم دوره بازپرداخت وام 80 میلیونی خرید مسکن (صندوق یکم) را افزایش و سپس میزان اقساط را کاهش دهیم. 

این خبر در حالی منتشر شد که مجلس شورای اسلامی خود را برای بررسی صلاحیت و دادن رأی اعتماد به وزرای معرفی شده از سوی رئیس‌جمهوری آماده می‌کرد. در واقع وعده آخوندی در شرایطی مطرح شد که مدیرعامل بانک مسکن اواخر سال گذشته اعلام کرده بود دوره بازپرداخت 12 ساله خرید مسکن تغییری نخواهد کرد، اما از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود استفاده خواهد شد. 

بت‌شکن از اجرای یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده نام برده و اعلام جزئیات آن را به آینده موکول کرده بود.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن خبر داده و گفته است که به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که طول مدت بازپرداخت تسهیلات 80 میلیونی از 12 سال به 15 سال افزایش یابد تا میزان اقساط نیز به تبع آن کاهش یابد.

مظاهریان گفته بود که در مذاکرات خود با بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا دوره بازپرداخت وام خرید مسکن افزایش یابد تا هم نرخ سود و هم میزان اقساط را بتوانیم کاهش دهیم.

بر اساس این گزارش علی‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها و با توجه به رأی اعتماد دوباره مجلس به آخوندی وزیر راه و شهرسازی، برخی از کارشناسان مسکن معتقدند که این اقدام وزارت راه و شهرسازی و شخص آخوندی برای این است که متوجه عدم استقبال از وام 80 میلیونی صندوق یکم به دلیل بالا بودن اقساط این وام شده است. 

این گزارش می‌افزاید: اگرچه آمارهای اعلام شده از سوی بانک مسکن مدام بر این تأکید دارد که میزان ثبت‌نام و سپرده‌گذاری در این صندوق رو به رشد است، اما رؤسای شعب بانک مسکن معتقد هستند که بسیاری از متقاضیان وام 80 میلیونی مسکن علی‌رغم سررسید امتیاز خود اقدامی برای خرید و تشکیل پرونده و صدور کارت اقساط نمی‌کنند. 

به نظرم می‌رسد هنوز مسئولان ارشد بانک مسکن از اعلام افزایش دوره بازپرداخت و کاهش اقساط وام 80 میلیونی مسکن در شوک هستند و بهترین راه را در سکوت و شاید فراموش شدن این وعده آخوندی دنبال می‌کنند.

یک مقام مسئول در بانک مسکن که نخواست نامش فاش شود،گفت: اگر دوره بازپرداخت وام مسکن افزایش یابد به تبع آن میزان اقساط نیز کاهش خواهد یافت و این همان موضوعی است که دغدغه مسئولان ارشد بانک مسکن است، چرا که برخی از متقاضیان از دریافت تسهیلات علیرغم سررسید شدن امتیاز وام 80 میلیونی مسکن به دلیل بالا بودن اقساط از این وام استفاده نکرده‌اند.

این مقام مسئول همچنین گفت که اگر دوره بازپرداخت افزایش و میزان اقساط کاهش یابد زمینه بالا رفتن سقف وام مسکن تا 100 میلیون تومان نیز دور از دسترس نیست.

هم اکنون نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و برای سایر مناطق 9،5 درصد با مدت بازپرداخت 12 سال است که اقساط این وام به صورت پلکانی در سال اول ماهانه 750 هزار تومان و در روش ساده ماهانه حدود 950 هزار تومان است.

حال باید دید تفاوت آراء و دیدگاه مدیران ارشد بانک مسکن و وزیر در این رابطه چگونه به جمع‌بندی خواهد رسید؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار