مدتى بود در جستجوى گزينه اى جامع الشرايط و حکيم براى هم صحبتى در روز پزشک بوديم، فاکتورهاى مورد نظرمان براى انتخاب،ما را مجبور به انجام تحقيقات ميدانى از پزشکان، اساتيد و دانشجويان پزشکى کرد که در نهايت به سراغ محبوب ترين آنها که بي شک نامى آشنا براى مردم و نخبگان هست رفتيم و چند ساعتى را در حضور استاد بزرگوار دکتر نعمت بيلان کسب فیض کردیم.
معرفى کوتاه: دکتر نعمت بيلان فوق تخصص ريه کودکان که هم اکنون مدير گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکى تبريز با مرتبه علمى استادي ميباشد. وی داراى سوابق علمى،پژوهشى، فرهنگى، مبارزاتى و مديريتى درخشانى در کارنامه خود از قبیل حضور تأثير گذار و مؤثر در مبارزات عليه رژيم طاغوت، فعاليت در راستاى تثبيت انقلاب و تلاش در جهت انقلاب فرهنگى را دارا ميباشد. وى به گواه اکثر پزشکان حاضر در دوران دفاع مقدس نقشى پر رنگ و حضورى طولانى مدت در جبهه هاى حق عليه باطل داشت.
در سوابق مديريت اجرايي وى دو دوره رياست موفق بر دانشگاه علوم پزشکى اراک و دانشگاه علوم پزشکى اروميه و معاونت آموزشى دانشگاه علوم پزشکى تبريز و بسياری سوابق مديريتى کلان ديگر جلب توجه ميکند.
چند ساعتی با استاد؛ با عنايت به اطلاع از برنامه استاد ساعت 6 صبح در پله هاى ورودى بيمارستان کودکان منتظر ورود ايشان بوديم. تاکسى پژو زرد رنگ وارد بيمارستان ميشود و استاد از ماشين پياده و با انرژى مضاعف روزانه خود به سلام و احوالپرسى با نگهبانان و همراهان بيمارانى که به علت هاى مختلف,شب را در حيات بيمارستان و سالن ورودى بيمارستان گذرانده اند ميپردازد و سپس به سمت اتاق خود واقع در بخش PICU بيمارستان کودکان ميرود و آماده ويزيت بيماران بسترى در بخش مراقب ويژه کودکان ميشود.
دانشجويان استاد از ساعت پنج و نيم صبح بيماران را ويزيت کرده و آماده مطرح کردن مشکلات جديد و سير درمانى بيماران هستند. رأس ساعت 6:50 دقيقه استاد با انرژى وصف ناپذيرى وارد بخش ميشود .
او مثل هر روز ابتدا از حال دانشجويان و کادر بخش جويا ميشود و سپس به ويزيت دقيق بيماران ميپردازد. در نگاه از زاويه مادر کودکان بسترى او همچون فرشته نجاتى ميماند و از ديدگاه کودکان بيمار دوستى حکيم و دلسوز و از نگاه دانشجويان استادى مدير و عامل به عمل و آگاه به امور.
او با دانشجويان از اصل مراقبت از بيماران سخن ميگويد و ديدگاه و باور وى اين است که آموزش از مسير خدمات ميگذرد. وى ايمان به اين سخن خود دارد که شجاعت عملى تابع بصيرت نظريست پس هر چه در توان دارد براى شجاع تر کردن نسل جديد قدم برميدارد.
ساعت7:55 دقيقه است و ويزيت بخش مراقبت ويژه کودکان تمام ميشود و استاد به همراه دانشجويانش به سمت سالن کنفرانس بيمارستان کودکان جهت برگزارى جلسه معرفى بيماران تازه بسترى حرکت ميکند. دوربين ما با اجازه استاد وارد جلسه ميشود .شايد نظم آموزشى اين بيمارستان در جاى ديگرى به چشم نخورد. 24 نفر از استادان گروه به همراه بالغ بر بيش از 100 نفر دانشجو در انتظار استاد و شروع جلسه هستند. جلسه رأس ساعت 8 صبح شروع ميشود. جلسه فوق از چند بخش مجزا تشکيل شده که قابل توجه هست. ابتدا دستيار تخصصى کشيک، کليه بيماران بسترى روز گذشته را معرفى و سپس کليپ اخلاقي و پيام اخلاقى روز بيان ميشود.سپس از دانشجويان مقطع کارآموزى براى بيان آنچه آموخته اند و نکات ضعف و قوت و برداشت هاى خود از مشکلات بيماران به پشت تريبون فراخوانده ميشوند و سپس کارورز بسترى کننده بيمار شرح حال کاملى داده و سپس بحث مشترکى توسط استادان حاضر در جلسه و دانشجويان در خصوص روند بيمارى انجام و تصميمات لازم گرفته ميشود. سپس نوبت به پيگيرى بيماران بسترى در هفته هاى قبل که ترخيص شده اند ميرسد و کارورز بسترى کننده از وضعيت فعلى و جواب دهى به درمان بيمار ترخيص شده شرح کاملى ميدهد. به طور کلى و به گفته دانشجويان حاضر در اين جلسه اين نوع جلسه آموزشى در نوع خود بي نظير بوده و حداقل در محدوده آموزشى اين دانشجويان منحصربه فرد و بينهايت مفيد است.
استاد عقيده دارد که دانشجويان بيشتر از هر آنچه ميخوانند و به آنها آموزش داده ميشود از رفتار اساتيد آموزش ميپذيرند و خود و ساير اساتيد گروه کودکان را ملزم به رعايت اخلاق حرفه اى ميداند.
وى بلافاصله بعد از جلسه مورنيگ ساعت 9:23 دقيقه ويزيت بخش ريه کودکان را به همراه دانشجويان خود شروع ميکند. جالب اينجاست او فقط به سطح منافع بيمار فکر ميکند و اين اصل، از سطح رضايت بيمار براى او اولويت دارد. وى برتمام مشکلات بيماران بسترى احاطه دارد و رابطه عاطفى عميقى با بيماران خود دارد و والدين اورا حکيم ميدانند و مشکلات خود,را با او مطرح ميکنند. وى از تحميل کار هاى غير تخصصى وغير علمى و هزينه هاى اضافى به بيماران بيزار است.
رأس ساعت 11 ويزيت بخش تمام ميشود و استاد به اتاق خود رفته و شروع به خواندن دفاتر کارآموزان پزشکى ميکند. کارآموزان در پايان هر هفته دفتر کارى خود را که شامل آموخته هاى علمى، پندهاى اخلاقى، اشتباهات پزشکى مشاهده شده در سير درمانى بيماران خارج از مرکز ، بيان خواست ها و مشکلات خود ميباشد را نگاشته و تحويل داده و استاد براى هر دفترى نکاتى را جهت پيشرفت دانشجويان مينگارد.
و این چنین روز استاد وقف بیماران شده و با دغدغهی طبابت بیماران این رویه هر روز تکرار میگردد.