کد خبر: ۴۸۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 30 August 2017
در خصوص اینکه چه کسی بایستی سکان دار شهر تبریز که  به درازای تاریخ تمدن بشری و پویایی تحولات منطقه و جهان قدمت و سابقه دارد باشد می توان دهها صفحه مطلب نوشت اما کاربردی ترین شاخصه هایی که می تواند شهردار آتی تبریز را از دیگر شهرداران متمایز کند را می توان در چند جمله خلاصه نمود.
 
البته این نکات یقینا بر مدارد عظمت و جایگاه تبریز و انچه شایسته آن است می چرخد .
 
1-شخصیت فراجناحی
تجربه نشان داده است که شخصیت های فراجناحی در سمت های اجرایی بیشتر و بهتر از دیگران خروجی مدیریتی دارند. وابستگی های حزبی و گروهی یکی از پاشنه آشیل های مدیریت اجرائی کشور بعد از انقلاب بوده و است. اگر مدیری احساس راحتی از این داشته باشد که بدهکار هیچ گروهی نیست راحت تر می تواند وظایف مدیریتی خود را انجام دهد .
تا کنون در تبریز شخصیت هایی که حتی در یک گروه و جناح تعریف شده اما توانسته اند فراجناحی عمل کرده و مدیریت نمایند از موفق ترین مدیران استان و کشور بوده اند.
 
2-سابقه اجرایی
یقینا در نهادی چون شهرداری که بافت و سنخیت کاری آن تماما مربوط به حوزه های عمرانی و شهری و مهندسی و اندکی نیز فرهنگی آنهم از نوع اجرائی است ، این سابقه و تجربه حلال بسیاری از گره های کور و مشکلات خواهد بود. چرا که اجرائیات زمین تا آسمان با تئوری و نظریه پردازی متفاوت است. اینکه شخصی قادر باشد مصوبات را در میدان عمل به مرحله اجرا برساند صرفا از کانال تجربه و آموخته عملی قابل تحقق است.
 
3- تجارب مقدس
بی شک دوران دفاع مقدس ، برای رزمندگان اسلام به مثابه کارگاه عملی تلفیق آموزه های دینی و فراگیری تجربه های زمینی مدیریت ایرانی اسلامی بود. اشخاصی که در ان دوران امتحان پس داده اند  قابل اعتماد تر از بقیه هستند.
 
4-پاکدستی
یقینا همه این شاخصه ها در مقابل پاکدستی و مقابله با فشارهای فسادزا اهمیت کمتری دارند.
 چه اینکه متاسفانه موریانه فساد در حال تخریب سرمایه های ارزشمند اجتماعی نظام است. اگر فردی پاکدست و مقاوم در برابر لابی ها و فشارها بر مسند امر تکیه زند بسیاری از هزینه های بیجا زایل خواهد شد.
 
5-ریسک پذیری و تعامل با دنیا
تبریز نیازمند ارتباطات و سرمایه های جهانی است . باید سرمایه گذراران بزرگ را با تبریز آشنا نمود. افرادی که در خارج از کشور در پروژه های خراج از کشور کار کرده باشد با چشم و گوشی بازتر می تواند سرمایه های جهانی را به تبریز گسیل دارد چه اینکه تبریز 2018 نیز زمینه مهمی برای تجلی چنین موقعیت ممتازی در نظر گرفته شده اشت.
 
6- قدرت مدیريت بحران و مديريت در سيستم شهردارى و کلان ملى
شاخصه‌ی مهم دیگر توان مدیریت در مواقع بحران زا در شهر است.شهردار تبریز باید در سوابق گذشته خود توانایی مدیریت موفق در مواقع بحران داشته باشد تا بتواند شهر را به خوبی مدیریت نماید.فردی که در قامت شهرداری تبریز معرفی خواهد شد؛ باید در سطح ملی نیز شناخته شده باشد با بزرگان سیاسی و اقتصادی کشور ارتباط داشته باشد تا بتواند در ضرورت مانند تبریز 2018 برای شهر تبلیغ هایی در سطح کشور و بین الملل داشته باشد و قدرت چانه زنی بالا بودجه های مناسبی را برای شهر از پایتخت حذب نماید.
 
اینها بعنوان شاخصه هایی است که می تواند مدیریت کلان شهر تبریز را تسهل نماید و  پله های ترقی را برای شهروندان تبریز فراهم نماید تا شاهد تبریزی آباد و پیشرفته باشیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :