بازخوانی مشکلات استانی که برای دولت بعد به میراث خواهد ماند
کد خبر: ۴۸۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 04 September 2017
لازم است شرایطی که دولت یازدهم در آن، کار را شروع کرد مد نظر داشته باشیم تا خدای نکرده از جاده انصاف خارج نشویم و قضاوت های خود در مورد عملکرد دولت یازدهم را مبتنی بر واقعیات میدانی کشور در آن برهه حساس انجام دهیم.نه از روی شرایط فعلی. در آن سالها کشور تحت تاثیر تحریم ها و به گفته رییس کل بانک مرکزی ، در شرایط شعب ابی طالب قرار داشتیم . تحریم ها سیستم بانکی کشور را از کار انداخته بود، دولت برای پرداخت حقوق و مطالبات مردم و پیمانکاران با بحران مواجه شده بود، بحران ارزی و ریالی کشور را فرا گرفته بود و حتی داروهای سرطانی نیز در بازار پیدا نمی شد و ..
 
در آن شرایط دولت تدبیر و امید با شعار تعامل با دنیا به منظور رفع تحریم ها پا به میدان اجرای قانون اساسی کشور گذاشته و مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت. تلاش های دولت در این خصوص خروجی های متعددی چون برجام و ترمیم روابط با اروپا و .. داشته است که خود انها بستری برای رفع مشکلات سال 90 به این سو بوه است.
 
در استان ما در 4 سال گذشته سکان استان بدست فرد معتدلی قرار داشته است و باید تیم مدیریت اجرایی استان برای این 4 موضوع مهم برنامه های راهبردی تری تدوین کنند که موجب رفع دغدغه های موجود برای استان شود.
 
1-موضوع ورود فاضلاب صنعتی معادن کشور ارمنستان به رودخانه ارس.
 
این مشکل علاوه بر به خطر انداختن جان و محصولات کشاورزی سکنه حومه این رودخانه موجبات تقویت مطالبات ناسیونالیستی و ارمنی ستیزی نیز شده است و در ترازهایی به نام موضوعی امنیتی قابل طرح می گردد . متاسفانه تا کنون این موضوع انکار شده است اما بعد از پذیرش مساله هم تا کنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.
 
2-مس سونگون
 
این کارخانه عظیم که می تواند سکوی پرتاب استان و منطقه به سمت توسعه اقتصادی باشد متاسفانه با بی مهری ها و بی تدبیری هایی که صورت گرفته است نتوانسته است به نحو مطلوب به ایفای نقش بپردازد. سهم تولید مس، فقط خام فروشی است و درآمد آن هم حتی صرف استان نمی شود .تصمیمی بر این ندارم که بپرسم چرا با شرایط مشابه تولیدات کرمان به نحو دیگری است و عایدات آن نیز صرف منطقه میشود.
 
3-کارخانجات در حال واگذاری
نمونه بارز این مساله ماشین سازی است . عدم مدیریت صحیح واگذاری این کارخانه سبب شده تا اوضاع این مجموعه تولیدی هر روز بدتر از دیروز شود. این کارخانه اکنون مانند گوشت قربانی هرو روز بر سر سفره یک نهاد و یا یک خریدار می نشیند.
 
4-ضعف اساسی در سرمایه اجتماعی
 
ماسفانه حسب آمارهای متقن استان ما در موضوع سرمایه اجتماعی که در بسیاری از مواقع موتور محرکه توسعه محسوب می گردد به شدت ضعیف است. میزان اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی پائین تر از استاندارد کشوری است.
 
این 4 مقوله باید مد نظر مدیران دولتی در 4 سال آینده باشد تا راه کار اساسی برای آن اندیشیده شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
ايکاش کسى توجه ميکرد,به اين مساءل به جاى سياسى کارى
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار