کد خبر: ۴۹۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 06 September 2017
موضوع انتخاب شهردار تبریز هر قدر به درازا بکشد هم موجب اخلال در اجرا و پیشبرد اهداف متعالی و  برنامه های مهم تبریز 2018 خواهد بود و ضرر مالی هنگفت به تبریز و هم از سویی موجب بروز چالش های فکری ، عقیدتی و حتی رقابت های داخل خانواده اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد شد. این موضوع برای تبریز که از احزاب منسجم  و نیز چارچوب های سیاسی منظم برخوردار نیست به مثابه کلاف سردر گمی می ماند که با لگد خوردن بیشتر پیچیدگی آن افزوده می شود.
 
این روزها بحث بسیار مهمی در خصوص انتخاب سیاسی یا غیر سیاسی شهردار در برگرفته است.
 
یک عده می گویند شهردار باید غیر سیاسی باشد. استدلال اینها چنین است: شهرداری نهادی خدماتی است و القای بینش های سیاسی در مدیریت می تواند کارکرد معقول این نهاد را با مشکل مواجه نماید. این دسته از تحلیلگران که بیشتر از اردوگاه اصولگرایان تبریز هستند ادعا می کنند شهرداری باید به دور از جاروجنجال سیاسی مدیریت شود.
 

 
دسته دوم که علی القاعده از اصلاح طلبان هستند مدعی هستند که پیام انتخابات 29 اردیبهشت 96 یک پیام بسیار صریح و روشن بوده است. آنها می گویند این که مردم به یک گرایش سیاسی رای داده اند از این مساله حکایت می کند که آنها یا از مدیریت فعلی خسته شده اند و خواهان تغییر در آن هستند ویا نه .آنها مایلند فرصت در اختیار اصلاح طلبان باشد تا انها نیز بتوانند سهم عادلانه ای از فرصت های سیاسی را در اختیار داشته باشند. چرا که رقابت های سیاسی با آزمون های کارآمدی جریانات سیاسی  آغاز می شود.
 
این هر دو دسته تاحدودی بخش هایی از حقیقت را با چاشنی جانبداری از منافع گروهی خود بیان می کنند. اما یک نکته بسیار مهم نباید فراموش شود. آن اینکه شهرداری می تواند یک منتخب سیاسی اما با کارکرد غیرسیاسی را شاهد باشد.
 

درنهایت با این اوصاف، شورای شهر تبریز اینگونه که به نظر میرسد به این زودی ها نمیتواند با این گزینه های موجود به یک گزینه واحد برسد.اختلاف در گروه اصلاح طلبان به حدی رسیده که نمیتوانند بر روی یک گزینه اجماع کنند و این یعنی فرصت سوزی برای پیشرفت.
 
شورای شهر تبریز برای اینکه بتواند از این کلاف سردرگم بیرون بیاید باید سریعا یک گزینه فراجناحی که هم مورد قبول اصولگرایان و اصلاح طلبان باشد  و هم دارای تجارب موفق در سطح ملی و استانی باشد را به عنوان شهردار تبریز انتخاب کنند تا تبریز از عنوان تنها کلانشهر بدون شهردار نجات یابد. تبريز نيازمند شهردارى فراجناحی؛ کاری و مقاوم در مقابل فساد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :