رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی:
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی گفت: در دو سال اخیر ۴۷۰ رشته محل این دانشگاه در سامانه گسترش وزرات علوم تثبیت شده است.
کد خبر: ۴۹۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 11 September 2017
به گزارش تابناک تبریز، سیدجواد انگجی اظهار کرد: با توجه به وجود 35 واحد و مرکز در دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی نزدیک به 71 هزار و 391 دانشجو در مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در واحدها و مراکز دانشگاهی این استان در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی تصریح کرد: در این استان نزدیک به 160 مرکز آموزش عالی وجود دارد و 35 درصد از کل دانشجویان استان در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.

وی به آمار رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: تعداد 2615 رشته مقطع با گرایش های مختلف در واحدهای دانشگاهی استان دایر است که 835 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی، تعداد اعضای هیئت علمی شاغل در این استان را 1922 عضو هیات علمی رسمی و حدود 2000 هیئت علمی مدعو (حق التدریس) عنوان و بیان کرد: نسبت استاد به دانشجو در کل دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با توجه به تعدد آنها، یک هیئت علمی به ازای 129 دانشجو است اما این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی استان یک هیئت علمی به ازای 26 دانشجو است.

وی به احداث و بهره‌برداری بیش از 40 هزار متر مربع فضای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی در دو سال اخیر در واحدهای دانشگاهی آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: علی‌رغم انقباض مالی، ناچار از ادامه یا شروع و پایان بعضی پروژه‌های عمرانی مهم بودیم که تکمیل بیمارستان امام سجاد(ع) آزمایشگاه کلینیک دامپزشکی، بازسازی و تکمیل ساختمان دانشکده دندان پزشکی در واحد تبریز، باشگاه فرهنگی و ورزشی در واحد مراغه، افتتاح ساختمان آموزشی 60 کلاسه و ساختمان خوابگاه برادران، بوفه مرکزی دانشجویان و یادمان شهدای گمنام در واحد اهر، احداث و بهره برداری مجتمع پرورش ماهی در واحد سراب پایان سردر واحد مرند و احداث پروژه پارکینگ سرپوشیده آن واحد از جمله کارهای عمرانی در استان بوده‌اند.

انگجی تأکید کرد: دانشگاه آزاد ظرفیتی عظیم و عزم راسخی برای تحقق عینی اقتصاد مقاومتی دارد. به عنوان مثال در شبکه ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) با اتصال مجموعه آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه آزاد در سراسر کشور به یکدیگر علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه های غیرضروری و تکراری که به کاهش هزینه‌ها منجر شد در این استان از خدمات آزمایشگاهی ارائه شده در قالب این شبکه، 4 میلیارد و 630 میلیون ریال درآمدزایی داشته‌ایم.

وی دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی را برخوردار از پتانسیل بالای علمی دانست و گفت: وجود 854 آزمایشگاه تخصصی، 100 سایت کامپیوتر، 43 کتابخانه با 820 هزار جلد کتاب، 140 انجمن علمی دانشجویی، 14 مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد به همراه سه شرکت دانش بنیان، 110 اختراع به ثبت رسیده، انجام 2200 طرح پژوهشی و اجرای 1871 طرح در حال اجرا و 8657 عنوان مقاله چاپ شده توسط استادان که 4331 عنوان آن ISI هستند، نشان از پتانسیل و قدرت بالای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان دارد.

رئیس واحد تبریز تصریح کرد: در دو سال اخیر 130 همایش ملی و منطقه‌ای و بین المللی و 482 نشست علمی در واحدهای دانشگاه آزاد استان برگزار شده و تیم رباتیک ایلخچی در آلمان و ژاپن دو مقام سومی و به همراه تیم رباتیک واحد تبریز در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در سال جاری در بخش ربات های انسان نمای بزرگسال و ربات های پرنده مقام اول را کسب کردند.

به گفته وی درخشش 120 تن از دانشجویان علوم پزشکی واحد تبریز در آزمون دستیاری در سه سال اخیر و درخشش 4 تن از دانشجویان علوم پزشکی در المپیاد وزارت بهداشت در سال جاری بخشی دیگر از توانمندی های علمی دانشگاه آزاد در این استان است.

انگجی به اقدامات پژوهشی واحد تبریز اشاره کرد و گفت: استخراج اطلاعات مجلات 234 گروه علمی مختلف در سال‌های 2015 و 2016 از پایگاه تامسون رویترز و محاسبه شاخص های مورد استفاده در ارتقای اعضای هیئت علمی و تشویق مقالات و ارائه آن در قالب فایلی به واحدهای دانشگاهی کل کشور و شناسایی و معرفی فهرست وب سایت‌های جعلی و مجلات علمی بی اعتبار و اعلام آن به دفتر گسترش علم و علم‌سنجی سازمان مرکزی از جمله کارهای مهمی است که در واحد تبریز و حوزه پژوهش انجام می‌شود.

وی از خانواده زنده‌یاد حسن محمدخانلو به خاطر اهدای 3300 جلد کتاب آن مرحوم به کتابخانه واحد تبریز قدردانی و اظهار کرد: سال جاری 20519 جلد کتاب و تمدید اشتراک 205 مجله علمی داخلی برای کتابخانه واحد تبریز انجام گرفته و اکنون کتابخانه‌های مرکزی، دانشکده‌های کشاورزی، دامپزشکی، پزشکی و دندان‌پزشکی دارای 225 هزارجلد کتاب هستند و کتابخانه دیجیتالی با امکان دسترسی به منابع لاتین در موضوعات مختلف در قالب کتاب و مجله و غیره دایر است.

رئیس دانشگاه آزاد تبریز به تألیف 639 مقاله ISI WOS توسط اساتید این دانشگاه طی 3 سال اخیر اشاره و بیان کرد: میزان ارجاع به این مقالات در کل 3973 مورد بوده و در همین مدت 263 عنوان مقاله علمی و پژوهشی و 26 عنوان کتاب نیز توسط استادان واحد تبریز تألیف و منتشر شده است.

انگجی بر لزوم عدم تکیه به شهریه دانشجویی تأکید کرد و افزود: در این راستا توسط معاونت برنامه ریزی واحد تبریز از طریق برگزاری کارگاه ها و دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه مدت نظیر: داوری حقوقی، پرورش قارچ، SPSS، تفسیر عکس هوایی، نگارش قراردادهای تجاری بین الملل و کلاس‌های ورزشی و هنری کودکان و نوجوانان مبلغ 613 میلیون و 49 هزار ریال درآمدزایی صورت گرفته است که بر افزایش فعالیت‌ها و درآمدها توسط این حوزه تأکید شده است.

به گفته این مسئول در سال های 94، 95 و 96 از سوی این معاونت تعداد 143 کارگاه آموزشی ویژه کارکنان و اساتید و مدیران دانشگاه برگزار شده است.

انگجی بیان کرد: در راستای سیاست های کلی دانشگاه در مدیریت هزینه ها، انضباط مالی و چابک سازی ساختار در دو سال گذشته 170 نفر از نیروهای بدون مجوز یا بازنشسته و بازخریدی از واحد تبریز و بناب تعدیل شده اند و در راستای تثبیت و امنیت شغلی کارمندان، بیش از 200 نفر از پرسنل واحد تبریز تبدیل وضعیت خدمتی داشته اند که از قراردادی به رسمی – آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی ارتقا یافته اند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم کمبود منابع مالی در واحدها که در اثر کاهش دانشجو ایجاد شده، اما در اجرای سیاست های رفاهی و معیشتی وام های مختلفی توسط واحد تبریز به کارکنان و استادان پرداخت شده که از آن میان می توان وام صندوق پس انداز به مبلغ 146 میلیارد و 347 میلیونی به 806 نفر از اساتید و کارکنان و مبلغ 47 میلیارد و 342 میلیون ریال وام ضروری، خرید و رهن مسکن استادان و کارکنان را نام برد.

رئیس دانشگاه آزاد تبریز از پرداخت وام از سوی صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان نیز خبر داد و گفت: به 3906 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در قالب تسهیلات بعد از فراغت از تحصیل، میان مدت و وام وزارت علوم مبلغ 88 میلیارد و 487 میلیون ریال وام پرداخت شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی از راه‌اندازی مدارس سما در شهرهای سراب، گوگان، مراغه، صوفیان و شبستر خبر داد و گفت: اکنون 4535 دانشجو و 2500 دانش‌آموز در حوزه سما استان شاغل به تحصیل بوده که از این تعداد 1650 دانشجو و 931 دانش‌آموز مربوط به واحد تبریز هستند. در جذب دانش‌آموز 4 درصد افزایش داشته ‌و در جذب دانشجو افزایش یا کاهش نداشته‌ایم.

انگجی ابراز امیدواری کرد با حضور و وجود ولایتی و رهبر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اعتلا و پیشرفت روزافزونی داشته و همسو با اسناد بالادستی در نهایت به توسعه همه جانبه کشور اسلامی بینجامد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار