یادداشت :
با قطعی شدن انتصاب جبارزاده به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور، حالا همه لابی‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و حتی بنگاه‌های رسانه‌ای به شدت سرگرم گمانه زنی، یارگیری و حتی طرح نام های جدید برای عالی‌ترین کرسی مدیریت سیاسی استان هستند.
کد خبر: ۴۹۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ 12 September 2017
به گزارش تابناک تبریز، استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ شرایط خاص سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خویش همواره و در همه ادوار گذشته در ماجرای تغییر استاندار با چنین اضطراب و حدس و گمان و چالش‌ها روبه‌رو بوده است، جز این هم نمی‌توان انتظار داشت. چرا که حاکمیت همان شرایط خاص در کنار حساسیت ویژه مردمانش نسبت به والی سرزمین تاریخی آذربایجان سبب شده تا انتخاب استاندار برای این دیار چندان هم برای کابینه دولت سهل و ساده و بی هزینه نباشد!

امسال نیز با روی کار آمدن دولت دوم روحانی، زمزمه‌های تغییر استاندار، رفتن جبارزاده و آمدن افراد جدید به تبریز نقل محافل شد. تا این جای کار حداقل یک موضوع قطعی شده است و آن، رفتن جبارزاده استاندار فعلی است که چهار سال گذشته را در عمارت استانداری بر کرسی نشست و از آرمان‌هایش سخن گفت. روزی که او برای اولین بار به این شهر آمد از اولویت‌های کاری خود سخن گفت. از احیای دریاچه ارومیه، تا حل مشکلات اقتصادی صنایع و کارخانجات و مبارزه با اعتیاد!

اینکه او تا چه حد در تحقق این وعده‌ها موفق بوده بحث دیگری است و فرصت بهتری را می‌طلبد که در آینده در این باره خواهیم نوشت. اما اکنون بحث بر روی جانشینان جبارزاده است. یک هفته است که اخبار مربوط به استاندار جدید داغ شده است. اسامی مختلفی هم از منابع خبری منتشر می‌شود که چندان موثق نیستند و به تبع آن هم خیلی زود تکذیب می شوند. جالب آنکه برخی از نمایندگان تبریز هم از تغییر استاندار اظهار بی‌اطلاعی کرده و حتی جبارزاده را ماندنی می‌دانند و از خدمات او تجلیل می‌کنند! قطعا بی‌خبری نمایندگان استان ما از تحولات مدیریت کلان استان در بدنه دولت چندان خوشایند مردم نبوده و شایسته تبریز نیست.

سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان‌‌شرقی و نماینده میانه در مورد تغییرات مدیریتی در استانداری می‌گوید: از عملکرد پوری حسینی در سازمان خصوصی‌سازی رضایت ندارم و در حال حاضر بهترین گزینه برای استانداری جبارزاده است!.

یعقوب شیویاری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تغییر استاندار آذربایجان‌‌شرقی و طرح گزینه‌‌های جایگزین می‌گوید: صحبت‌‌هایی انجام و نام‌‌هایی مطرح شده اما قطعی نیست، دید شخصی بنده به عملکرد جبارزاده مثبت است.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان جلسه‌‌ای در این‌‌باره تشکیل نداده است، گفت: اگر قرار بر تغییرات در سطح کلان مدیریتی استان باشد قطعا افراد صفر کیلومتر انتخاب نخواهند شد.

در این بین، هر چقدر برخی از نمایندگان استان، از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند نمایندگان رسانه‌های گروهی، پیشگام انتشار خبر تغییر بوده و هر لحظه خبری را در این باره مخابره می‌کنند. فعال بودن شبکه‌های اجتماعی هم بر این موضوع دامن زده است. در نقطه مقابل، بازار تکذیب‌ها هم داغ است. تا جایی که سعید شبستری‌خیابانی معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی وارد میدان شد و هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در مورد استاندار آینده آذربایجان‌شرقی را نادرست و غیرموثق خواند و گفت: استاندار با نظر هیات دولت تعیین می‌شود و تاکنون کسی معرفی نشده است.

نقش آفرینی جبارزاده

اما موضوعی که عجیب می‌نماید، اصرار استاندار فعلی بر جانشینی فرد خاصی برای خود است. این موضوع از زبان محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز رسانه‌ای شد.

وی در خصوص وضعیت انتخاب استاندار در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: گزینه‌ها و نام‌های زیادی برای پست استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح است. این گزینه‌ها در حال بررسی هیات دولت است که البته نمایندگان نیز محدودیتی برای دولت در این زمینه قائل نیستند ولی باید در این خصوص جلسه‌ای با نمایندگان شکل بگیرد ضمن آنکه از طرف آقای جبارزاده گزینه‌ای مطرح شده که روی آن نیز اصرار فراوان دارد و منتظر این هستیم تا نتیجه نهایی از طرف وزارت کشور اعلام شود!

ساعی: اسامی جایگزین‌ استاندار آذربایجان‌شرقی صرفاً گمانه‌زنی است

زهرا ساعی دیگر نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اسامی جایگزین‌ استاندار آذربایجان‌شرقی صرفاً گمانه‌زنی است و منبع موثقی ندارد، وی می‌گوید: تا به امروز جلسه‌ای در خصوص تغییر استاندار نداشته‌ایم، به احتمال قوی بعد از آغاز به کار مجلس، جلسه‌‌ای در مجمع نمایندگان استان خواهیم داشت تا بتوان پیشنهادات خود را ارائه کرد و البته از نمایندگان نیز در این خصوص مشورت و هم‌اندیشی صورت نگرفته است.

فارغ از صحت و سقم این ادعاها و اخبار، نگاهی می‌اندازیم براسامی و گزینه‌هایی که برای استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح شده است.

پوری حسینی: اولین گزینه‌ای که از چند ماه پیش بر سر زبان‌ها افتاد، پوری حسینی، نماینده اسبق تبریز و مدیرعامل فعلی سازمان خصوصی‌سازی است. نام او پیشتر و در دولت اول روحانی هم بر سر زبان‌ها افتاد. حتی شایعه شده بود که حکم استانداری او نوشته و امضاء شده بود اما در آخرین لحظه قرعه کار به نام جبارزاده زده شد و روحانی پوری حسینی را برای این مسؤولیت مناسب ندید.

اکنون نیز مخالفان استاندار شدن پوری حسینی چه در مجلس و چه در بدنه دولت کم نیستند. تا جایی که سخنگوی مجمع نمایندگان استان هم گفته از عملکرد او در سازمان خصوصی‌سازی رضایت ندارم !

با این حال در کابینه دوم روحانی، باز هم نام پوری حسینی بر سر زبان‌ها افتاده هر چند آگاهان سیاسی، شانس او را برای تصدی این مسؤولیت خیلی کم می‌ءدانند.

رضا رحمانی: از زمانی که نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، از کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی مجلس کنار کشید، نام رضا رحمانی به عنوان یکی از گزینه‌های استانداری مطرح شد. اما این طرح نام تنها در حد حرف باقی ماند. تا اینکه با قطعی شدن رفتن جبارزاده بار دیگر نام او برای تصدی والی‌گری آذربایجان مطرح شد اما رضا رحمانی این امر را تکذیب کرد.

سیدحسین هاشمی: استاندار فعلی تهران و نماینده اسبق مردم میانه و از فعالان حزب کارگزاران در سال‌های دور مهم‌ترین گزینه‌ای بود که در ایام تعطیلات غدیرخم از سوی برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نزدیک به دولت بر سر زبان‌ها افتاد. هاشمی از حلقه دوستان مرحوم هاشمی رفسنجانی و یار غار جبارزاده است. در ادامه کار اما منابع دولتی و حتی شخص هاشمی، این خبر را تکذیب کرده و گمانه‌زنی برخی رسانه‌های گروهی را شایعه دانستند.

اخبار رسیده حکایت از آن داشت که تاکنون برای جابه‌جایی وی ازاستانداری تهران با او صحبت نشده و هاشمی بنا دارد در تهران خدمت کند نه در تبریز!

سعید فائقی: طبق آنچه از منابع موثق از تهران به گوش می‌رسد به دنبال عدم تمایل هاشمی برای تصدی استانداری آذربایجان‌شرقی سعید فائقی برای این مسئولیت پیشنهادشده است. ضمن آنکه گفته شده سعید فایقی برای تصدی این مسؤولیت مورد توافق دولتی‌هاست.

سعید فائقی، نایب رییس شرکت «شستا» تامین اجتماعی و از نزدیکان عبدالعلی‌زاده استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی است که پیش از این مدیرعامل شرکت پست و معاون فنی سازمان تربیت بدنی در دولت هاشمی و خاتمی بوده است که با پیشنهاد برخی از نزدیکان رئیس جمهور و توصیه مستقیم افراد نزدیک به طیف یاران مرحوم هاشمی رفسنجانی، نام وی به عنوان کاندیدای اصلی دولت برای تصدی استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح شده است.

 اما برآیند نظرات دولتی‌ها، نمایندگان مجلس و سایر منابع حکایت از آن دارد که فائقی هم شانس زیادی برای این مسؤولیت ندارد.

مجید خدابخش: استاندار اردبیل، تازه‌ترین گزینه‌ای است برای سمت جانشینی جبارزاده نام او بر سر زبان‌ها افتاده است. وی که سابقه معاونت سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی را هم در پرونده خود دارد اما براساس شنیده‌ها، وی بیشترین شانس را برای تصدی استانداری آذربایجان‌شرقی را دارد.

جالب اینکه، نام خدابخش به عنوان گزینه برخی از نمایندگان استان برای وزرات نیرو به رئیس جمهور پیشنهاد شده است!

محسن عرب باغی: پس از مطرح شدن نام خدابخش برای تصدی پست استانداری، نام محسن خادم عرب باغی هم به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های محتمل استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح شده است. وى که پس  از نمايندگى مردم شريف اروميه در  مجلس پنجم؛ مديرعامل کارخانه  تراکتورسازى تبريز بود و در دولت احمدى نژاد استعفا کرد  و اکنون مدير عامل منطقه آزاد ارس است.

حمید چیت چیان ( وزیر سابق نیرو) هم در لیست گزینه‌های مطرح شده برای استانداری آذربایجان‌شرقی قرار دارد. البته نام وی هم در لیست پیشنهادی نمایندگان برای پست وزارت نیرو بود.

مهرعلیزاده ( رئیس سازمان تربیت بدنی در دوران اصلاحات) و چند نفر دیگر که چندان شناخته شده و معروف نیستند برای نشستن بر کرسی عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی از سوی برخی شخصیت‌ها و رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود که با تحلیل اوضاع سیاسی حاکم، نمی‌توان شانسی برای آنها قائل شد.

با این حال و با تشکیل دو جلسه، یکی در مجمع نمایندگان استان و نیز در هیات دولت تکلیف والی استان مشخص خواهد شد. 

محمد امین خوش نیت ( کارشناس ارشد رسانه)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار