اردوغان که اکنون در قزاقستان به سر می‌برد، ضمن رد کردن گزارشات مبنی بر منصرف شدن ترکیه از خرید سامانه‌های S-400 درپی فشارهای ناتو، تاکید کرد باید این قرارداد را منعقد شده دانست. به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» وی همچنین افزود: «قرارداد خرید سامانه‌های موشکی S-400 از سوی مقامات مربوطه امضا شده است. تا جایی که من می‌دانم، اولین مرحله از پرداخت نیز انجام شده است. این فرایند بین ترکیه و روسیه ادامه خواهد داشت.»

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت برخی از متحدان ما بر سر راه ترکیه برای خرید این سامانه‌های موشکی سنگ‌اندازی می‌کنند، همانگونه که در زمان خرید پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین این کار را کردند. اردوغان درباره اختلافات اخیر با آلمان تاکید کرد: «ما با مردم آلمان مشکلی نداریم...مشکل ما با رویکرد نادرست دولت و مقامات این کشور است. این رویکردها(ی ضد ترکیه‌ای) باید متوقف شود...نمی‌پذیریم آلمان همدست تروریسم باشد.»

وی همچنین با اشاره به بحران سوریه افزود که ترکیه با روسیه بر سر سرنوشت «ادلب» اختلافی ندارد و فرایند درباره این منطقه، با توجه به توافقات قبلی آنکارا با مسکو پیش می‌رود. رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد با ایران نیز اختلافی وجود ندارد زیرا ارتباط سالمی میان این کشورها در نشست آستانه برقرار بوده و تحولات مثبت است.

اردوغان برخی گزارشات مبنی بر تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را «بی‌پایه و اساس» و ساخته «نیت‌های بیمار» خوانده و گفت هرگز با اسد صحبتی نکرده و قصدی هم برای انجام آن ندارد.