اردوغان با بیان اینکه نمی‌پذیرند یک دولت تروریستی در مرزهای جنوبی‌شان تشکیل شود، تأکید کرد به زودی مرزهای ترکیه با عراق کامل بسته خواهد شد. وی همچنین از قطع واردات نفت از منطقه کردستان در آینده نزدیک خبر داده و گفت، زمانی که این اتفاق بیفتد، اقتصاد آنها نیز فرو خواهد ریخت.
کد خبر: ۴۹۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶ 25 September 2017
امروز (دوشنبه)، «رجب طیب اردوغان»،‌ رئیس جمهور ترکیه گفت: همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، غیرقابل قبول است و اجازه آن را نخواهند داد.

به گزارش «تابناک»؛ اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه همه‌پرسی کردستان غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی عراق است تأکید کرد، ترکیه هیچ ارزشی برای آن قائل نیست.

وی تأکید کرد، هیچ کشوری حامی جدایی کردستان از عراق نیست و فقط اسرائیل از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق حمایت می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ارتش ترکیه تمام اقدامات لازم در مرز را انجام داده گفت در صورت نیاز به اقدام نظامی مشابه عملیات «سپر فرات» در شمال عراق، آنکارا در آن تردید نخواهد کرد.

اردوغان با بیان اینکه نمی‌پذیرند یک دولت تروریستی در مرزهای جنوبی‌شان تشکیل شود، تأکید کرد به زودی مرزهای ترکیه با عراق به طور کامل بسته خواهد شد

به زودی مرزهای ترکیه به اقلیم کردستان بسته می شود/ به دنبال قطع واردات نفت از اقلیم هستیم/ اجازه تشکیل یک دولت تروریستی در مرزهای ترکیه را نمی دهیم

وی همچنین از قطع واردات نفت از منطقه کردستان در آینده نزدیک خبر داده و گفت: زمانی که این اتفاق بیفتد، اقتصاد آنها نیز فرو خواهد ریخت.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: همه گزینه‌ها برای ممانعت از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق، روی میز است.

منطقه کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» از صبح امروز همه‌پرسی جدایی از بغداد را آغاز کرده است.

بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی و فاقد اعتبار خواند.

یلدریم در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی گفت: «مقامات اربیل بر خلاف هشدارهای جهانی و علی رغم مخالفت همسایگان یعنی ایران و ترکیه در حال برگزاری همه پرسی جدایی در شمال عراق هستند. صریحا و روشن اعلام کردیم که این همه‌پرسی غیرقانونی و نتایج آن فاقد اعتبار است.»

بخش هایی از اظهارات یلدریم به شرح زیر است: «تصمیمات ما در راستای سه دسته تدابیر اقتصادی، سیاسی - دیپلماتیک و امنیتی - نظامی اتخاذ خواهد شد.

این تصمیم در نتیجه جاه طلبی های حکومت اقلیم کردستان بدون در نظر گرفتن آینده کردها، اعراب، ترکمن ها، آشوریان، ایزدیان و سایر اقوام اتخاذ شده است. این کار هرگز پیام آور امید و آینده ای نیست. ترکیه نیز بی تفاوت نخواهد نشست. ما نیز تصمیماتی مبتنی بر بیانیه های شورای امنیت ملی، نشست هیأت وزیران و لایحه ای که روز شنبه به تصویب مجلس رسید، اتخاذ خواهیم کرد.

برگزاری همه پرسی غیر قانونی نه تنها برای کردها، عرب ها و ترکمن های منطقه امیدوار کننده نیست بلکه باعث افزایش تنش خواهد شد.

مرزها و فرودگاه های اقلیم کردستان از این پس تحت نظارت دولت عراق خواهند بود. این امر شامل امور نفتی و ارتباطات نیز خواهد شد. طرف اصلی و قانونی ما در تصمیم گیری ها بغداد است. رایزنی ها ادامه دارد و تصمیمات در کوتاه مدت عملی خواهند شد. مطالبات رسمی دریافت شدند.

اصرار بر برگزاری همه پرسی در کرکوک و حومه موصل که خارج از مرزهای اقلیم کردستان است، زمینه جنگ را فراهم می کند. متأسفانه تاوان آن را نیز مردم بی گناه این مناطق خواهند داد. تصمیمات بعدی ما با هماهنگی دولت مرکزی عراق و ارتباط با آنان خواهد بود. پیام دولت مرکزی عراق که قبلا به ایران رسیده بود، امروز به دست ما هم رسید. تیم مشترک تشکیل داده و هماهنگ عمل خواهیم کرد.

درخواست حکومت مرکزی عراق مبنی بر مسدود کردن حریم هوایی که پیشتر به ایران ابلاغ شده بود، امروز به دست ما رسید و گروهی برای ارزیابی این مسأله تشکیل دادیم.

اگر در بعد نظامی این موضوع با مانعی مواجه شویم ما نیز مجبور به تدابیر امنیتی لازم بوده و آن را با هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام خواهیم داد. اگر بار دیگر قتل عام ترکمن ها آغاز شود ما نیز بی تفاوت نخواهیم ماند. هنوز برای تشکیل منطقه حائل بسیار زود است.

مشكل ما نه ما مردم منطقه، بلکه کسانی هستند که با اصرار بر برگزاری همه پرسی غيرقانونى امنیت ملی کشورمان را تهدید می کنند. ما مردم کرد را از این افراد تفکیک می کنیم. نگرانی ما از تحریک و تشویق به اقدامات تبعیض آميز در منطقه است. این نوع اقدامات در درجه اول برای عراق و در درجه دوم برای کشورهای منطقه مشکل ساز است. ترکیه چهل سال است تاوان چنين اقداماتى را می دهد.

عراق نیز تصمیم به شرکت در رزمایش نظامی در مرزهای مشترکمان گرفته است. شرکت آنان در این رزمایش با حضور سربازان، افسران و نیروهای زبده این کشور خواهد بود.

به زودی مرزهای ترکیه به اقلیم کردستان بسته می شود/ به دنبال قطع واردات نفت از اقلیم هستیم/ اجازه تشکیل یک دولت تروریستی در مرزهای ترکیه را نمی دهیم

هر نوع حمله از سوی پیشمرگه در این مسیر و هر گونه خلأ امنیتی، اقدامی علیه ما محسوب خواهد شد. ما هم حتما به آن پاسخ خواهیم داد. گروه های افراطی ممکن است در روند مذکور اقداماتی نسنجیده انجام دهند. ما به هرگونه اقدامی که امنیت ما را هدف قرار دهد، پاسخ متقابل خواهیم داد.

حکومت اقلیم کردستان به رغم تمام تحریم ها اقدام به این کار می کند. پس حسن نیت ندارند. کسانی که بر این کار اصرار می ورزند، آینده مردم خود را تباه کرده اند.

اقدامات دیگری نیز در دستور کار هست که ذکر جزئیات آنها ضرورت ندارد. طی روزهای آتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تركيه به تهران خواهد رفت. رئیس جمهورمان نیز سفری به ایران خواهد داشت. ایران، ترکیه و عراق تمام تلاش خود را برای حل این بحران پیش از آنکه بزرگ شود، خواهند کرد.»

استقرار نیروی نظامی عراق در مناطق مورد اختلاف بغداد ـ اربیل

پارلمان عراق در جلسه جاری خود، حیدر العبادی را ملزم کرد نیروهای نظامی دولت مرکزی را به کرکوک و همه مناطق مورد منازعه با کردستان اعزام و مستقر کند. پارلمان عراق در تصمیمی دولت را ملزم به بستن مرز با اقلیم کردستان کرد.

۶۵ نماینده پارلمان عراق در جلسه جاری امروز با امضای درخواستی، خواستار برکناری رئیس جمهور کُرد عراق و مقامات کُرد حاضر در بغداد شدند.

موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی عراق و نماینده کنونی پارلمان گفت، به دنبال ارائه طرحی است که از این پس رأی نمایندگان کردی عراق تأثیری در رأی گیری های مجلس نداشته باشد. ۶۵ نماینده کُرد در پارلمان عراق کرسی دارند.

حیدر العبادی نیز به نیروهای امنیتی دستور داد، جهت پشتیبانی از مردمی که در کردستان تحت فشار قرار می گیرند دخالت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :