یادداشت روز تابناک تبریز؛
کد خبر: ۵۰۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 16 October 2017
نتیجه رفراندوم استقلال منطقه خودمختار کردستان عراق همچنانکه پیش بینی می شد دستمایه بروز حوادث و بحران های جدیدی در منطقه شده است. 
 
کردها به رهبری مسعود بارزانی در تلاش هستند تا در شرایطی که دولت مرکزی عراق در ضعیف ترین حالت ممکن و نیز رقیب دیگر انها یعنی داعش در وضعیتی مشابه قرار دارند ، از شرایط موجود بهترین استفاده را کرده هم استقلال خود را رسما اعلام کنند و هم  تسلط خود بر مناطق مورد ادعای خویش را تثبیت نمایند .
 
نفت کرکوک

این مناطق همان مناطق پیرامونی کرکوک است که منبع مهم نفت شمال عراق نام دارد. کرکوک شهری ترک نشین ، کرد و عرب نشین است که البته سنی و شیعه سالهای سال در کنار هم در طول تاریخ در آنجا ساکن بوده اند . کردهای عراق تلاش زیادی دارند تا این منطقه را از آن خود کنند .بعد از تسخیر موصل توسط داعش ، کردها از خلا امنیتی بوجود آمده ، با حمایت امریکا پیشروی های زیادی در این منطقه انجام داده و بخش های مهمی از ان منطقه را به خاک خود الحاق نموده اند .
 
 با اتمام ضرب الاجل 48 ساعته به بارزانی برای بازگشت به مرزهای قانونی ، دیشب با صدور فرمان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، حمله نیروهای عراقی به این منطقه آغاز شده است که البته دلیل مهم آن بازپس گیری مناطق نفتی ان منطقه است.
 
گفتنی است پس از جنگ کویت و عراق و وضع ممنوعیت پرواز عراق به بالای خط ۳۶ درجه در سال ۱۹۹۱ کردهای عراق عملاً توانستند حکومت خود را تأسیس نمایند و با حل اختلافات گروهی و قیام علیه رژیم حزب بعث عراق، حکومت منطقه را به عهده گرفتند. کردها این خیزش را «راپه‌رین» می‌نامند.
 
 
نکته بسیار مهم در تحولات این منطقه مساله پ ک  ک است .بنا به اعلام خبرگزاری ها نیروهای عراقی موفق شدند در ادامه مأموریت تحت کنترل گرفتن استان کرکوک، میدان نفتی بزرگ بابا کرکر را در این استان بدون کوچکترین درگیری ای تحت کنترل در آورند. اما چرا این گونه شد .
دلیل آن اختلافات داخلی اقلیم است . واقعیت آن است که نیروهای یکیتی که مسئول امنیت کرکوک و ریف آن هستند وابسته به جلال طالبانی هستند  ونه مسعود بارزانی. حال با عدم همراهی نیروهای یکیتی ، برخی منابع خبری گزارش می دهند که بارزانی بدنبال جلب حمایت و همکاری نیروهای پ ک ک است.
 
البته باید برسی شود که  چرا این مساله مهم است
 
نخستین مساله مداخله امریکا به بهانه حضور نیروهای شیعی حشدالشعبی در این درگیری هاست که اگر انها نباشند قطعا ارتش عراق به تنهایی نخواهد توانست در مقابل پیشمرگه ها کاری از پیش ببرد. امرکایی ها حضور حشد الشعبی را بهانه ای برای نفوذ ایران در عراق می دانند و بنابراین با ورود انها حتما از پیشمرگه ها حمایت خواهند کرد. امریکا قبلا متذکر شده بود که تنها گروه قابل همکاری در مقابله با داعش پشمرگه ها  هستند . حال در این شرایط ، اگر حمایت امریکا از پیشمرگه ها تداوم یابد ، بارزانی برای استفاده از توان پ ک ک در این بحران تلاش خواهد کرد نظر مثبت امریکا را جلب کند و این یعنی خروج این گروهک از ریدف گروهک های تروریستی . مساله ای که نه ایران و نه ترکیه خواهان آن نیستند.
 
 
با اوج گیری اختلافات ترکیه با امریکا ، یقینا امریکایی ها از این موضوع برای فشاربر ترکیه استفاده خواهند نمود و از این روی صحنه سیاسی منطقه بازهم آبشخور حوادث ناگواری می تواند باشد.

البته ترکیه در حال حاضر تلاش دارد جای پای خود را در سوریه به صورت کامل نهادینه کند . امری که به مقدار زیادی ئر آن توفیق داشته است.
 
به گزارش منابع خبری  ارتش ترکیه اعلام کرده است که فرودگاه تفتناز در نزدیکی شهرهای فوعه و کفریا فرودگاه نظامی این کشور است. به این ترتیب باید انتظار داشت که ترکیه بالگردهای نظامی و پهپادهای خود برای کنترل و گشت هوایی در این منطقه در فرودگاه مستقر کند.  همچنین به نظر می رسد این فرودگاه تبدیل به پایگاه مرکزی نیروهای  ترکیه برای اعمال توافقات صورت گرفته در مذاکرات آستانه باشد.
 
ترکیه البته بهانه بزرگتری برای حضور در عراق هم دارد. مساله ترکمن های کرکوک و مناطق نفتی حومه آنها.
 
به نظر می رسد بارزانی بازی خطرناکی را شروع کرده است که احتمالا تنها حامیان او عربستان و امریکا و اسرائیل باشند و در مقابل رویارویی مهمی با ترکیه، ایران و عراق خواهند داشت.
 
البته نقطه امید بارزانی این است که این بازیها هرچه برای اقلیم ضرر داشته باشد ، در مقابل اینکه این مناطق ادعایی اقلیم مورد مجادله رسمی قرار بگیرند ، و در طول تاریخ بشود از این مساله استفاده نمود ، اهمتی ندارند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار