هر گاه نهادی ، به میزانی از حمایت های دولتی وابسته گردید به همان میزان باید تبعات این دولتی شدن را هم بپذیرد.
کد خبر: ۵۱۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 17 October 2017

به گزارش تابناک تبریز، کمک دولت  به نهادهای دینی در دوران ریاست جمهوری شما باید بیشتر شود.
 
این جمله ، را محمد تقوی نائب رییس جامعه روحانیت مبارز بر زبان می آورد . او اظهار می دارد این خواسته ، یکی از درخواست های نهایی ما از رییس جمهور در نشست اخیر جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با روحانی بود.
 نهادهای دینی دولتی ؟
در این دیدار که آیت الله موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز ، حضور نداشت ، یکی  دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه ، بر اساس گزارش رسانه دولت، دعوت از روحانی برای بازگشت به جلسات جامعه ورحانیت مبارز بوده است.
 
البته این موضوع شاید هدف اصلی این جلسه بوده باشد اما نکته مهمی که در ابتدای اظهارات تقوی میتوان ، به آن اشاره کرد همان درخواست حمایت از دولت برای نهادهای دینی است.
 
فارغ از نیکی و بدی این درخواست ، باید به مساله مهمی بنام دولتی شدن امور بپردازیم.
 
واقعیت تلخ تجربه دهها ساله کشورما حکایت از ان دارد که هر امری به سمت دولتی شدن سوق پیدا کرده است ، آخر سر با شرایط بغرنجی مواجه گردیده است. در اوایل انقلاب این تفکر که همه چیز باید دولتی بماند و باشد ، مورد احترام بسیاری از انقلابیون بود و شاید هم دلیل آن این بود که تازه از بندهای استبداد رها شده بودیم و نیاز داشتیم تا همه چیز از شخصی بودن به ملی بودن سوق دهیم.
 
اما تجربه مدیریت دو دهه ای نظام نشان داد بسیاری از وظایف دولت ، معطل مانده  و عملا ساختار بورکراتیک دولت تبدیل به مانع اجرای ماموریت های سنگین شده است. هر کاری که به دولت مربوط شده است لاجرم پایبندی مهمی به ضوابط بروکراتیک داشته و فازغ از ان نیز بسیاری از عملکردها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته اند.
 
از این روی بود که حتی مقام معظم رهبری در دهه 80  سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی را که لازمه تحقق بخشیدن به خصوصی سازی است را ابلاغ نمودند.
 
برای اثبات این مساله که کمک های دولتی بیشتر ، کم کم رنگ استقلال را از نهادهای دولتی برخواهد گرفت، به انرژی و بحث چندانی نیاز نداریم.
 
هر گاه نهادی ، به میزانی از حمایت های دولتی وابسته گردید به همان میزان باید تبعات این دولتی شدن را هم بپذیرد.
 
اصالتا آنچه روحانیت شیعی و نهادهای دینی را در طول تاریخ متشخص نموده است، همین اتسقلال مالی و مادی است . بنابراین هرتلاشی که در صدد گره زدن نهادهای دینی با منابع مادی غیر از وجوهات شرعی باشد به نوعی نقش تخریب بنبان های این نهادها را بازی خواهد نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار