فارس:مدیر حوزه‌های علمیه کشورگفت:مهم‌ترین زاویه انقلاب که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد، تغییرمعادلات قدرت معرفتی و تمدنی امروز است.
کد خبر: ۵۱۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱ 19 October 2017
 آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در هشتمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد اظهار داشت: امید است تمام نتایج به دست آمده از این اجلاس در کشور جاری و ساری شود و اثرات آن برای همه ملموس باشد.

تغییر معادلات قدرت معرفتی و تمدنی امروز

وی با بیان اینکه روحانیت امروز در عصر انقلاب قرار دارند و باید تفاوت‌هایی با روحانیت قبل داشته باشند، افزود:  با توجه به اینکه انقلاب اسلامی لایه‌ها و زوایای گوناگون داشته که مهم‌ترین زاویه، تغییر معادلات قدرت معرفتی و تمدنی امروز است،از این رو این جمله از مهم‌ترین نکات انقلاب است که مدنظر قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با یادآوری سخنان امام راحل در مدرسه فیضیه مبنی بر مبارزه بیان کرد: منظور از مبارزه از دیدگاه ایشان، نگاهی فراتر از مبارزه با یک رژیم بوده که دقیقاً شبیه به زندگی عاشورایی است.

وی با تاکید به اینکه انقلاب اسلامی قدرت نظامی در منطقه و جهان را تغییر داد ولی مهم‌ترین تغییر همان تغییر معادلات معرفتی و تمدنی است، ادامه داد: زمانی حوزه می‌تواند از فکر و دیانت مردم صیانت کند که فرهنگ دینی را در جهان ارائه داده و به این موضوع توجه کند.

آیت‌الله اعرافی اذعان داشت: شناخت معرفتی امروز و آمادگی برای تغییرات مهم‌ترین رسالت حوزه است.

مهم‌ترین رسالت حوزه شناخت میدان واقعی است

وی با بیان اینکه در طول تاریخ حوزه‌ها و علما با بصیرت کافی بسیاری از موضوعات را تغییر داده‌اند که ناشی از همان نگاه تمدنی و معرفتی بود، تصریح کرد: اگر در زمان حال درگیر میدان‌های ناچیز که از سمت دشمن تعیین شده، شویم میدان اصلی را گم خواهیم کرد زیرا هنوز فلسفه غربی در علوم اجتماعی و نظام جامعه بشری حاکم است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه وقتی ما انقلابی داریم که از درون مردم برآمده و به تفکر جدیدی مبدل شده، باید میدان مواجهه را نیز بشناسیم، گفت: یکی از اساسی‌ترین و ضرورت اصلی حوزه‌ها موضوعات غرب‌شناسی آگاهانه است.

وی متذکر شد: امام راحل راه و میدان را نشان داده و کلید اصلی را زده‌اند و حال ادامه آن بر عهده روحانیون بوده تا در این راه موفق شوند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید به اینکه غرب‌شناسی فعالانه یک ضرورت برای روحانیت بوده تا با شناخت میدان اصلی، با تمدن غربی مقابله کنند، بیان کرد: برای این مقابله به نظامات علمی و تخصصی در حوزه‌ها نیاز داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: حوزه‌ای می‌تواند در این میدان نقش‌آفرین باشد که نظام معرفتی اصیل اجتماعی و به‌روز داشته باشد.
 
وی با تاکید به اینکه هیچ‌گاه حوزه غایب و قدیمی نمی‌تواند پاسخگوی دنیای جدید باشد، ادامه داد: بدون فقه فعال در جامعه نمی‌توان پاسخگوی جامعه روز دنیا بود زیرا وقتی سخن از نوسازی و پیشرفت در نظامات معرفتی می‌شود، افرادی با ساده‌اندیشی آن را به انحراف می‌کشند و باید افراد آگاه، دین‌مدار و با اطلاعات متناسب با روز پاسخگو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نباید از نوسازی مبتنی بر نگاه راهبردی و  تمدن‌شناسی غافل شد.

آیت‌الله اعرافی با تاکید به اینکه اگر میدان را نشناسیم، دچار فروپاشی خواهیم شد، تصریح کرد: امروز باید با هوشیاری نظام معرفتی را پایه‌گذاری کرد زیرا همانطور که باید نظام اخلاقی را صیانت کنیم، نظام معرفتی هم نیازمند عمق بخشیدن است.

وی یادآور شد: در نظام درونی باید ظرفیت‌های لازم ایجاد شود زیرا می‌دانیم روحانیت همانند سایر نهادها می‌توانند نقش‌آفرینی موثر داشته باشد و برای این منظور باید ضعف‌های خود را شناخته و توان بازسازی وجود داشته باشد.

روحانیون در یک زاویه قرار نگرفته‌اند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسرکشور با بیان اینکه باید در میان تجددزدگی، راه عقلانی را یافت و در راه سکولاریسم با راه دقیق اسلامی و علمی وارد میدان شد، افزود: نباید از فرصت‌های امروز غافل باشیم زیرا در حال حاضر روحانیت در یک زاویه نبوده و در کل دنیا شناخته شده هستند.

وی بیان داشت: شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و اساتید حوزه با پیروی از رهبری تلاش خواهند کرد که گام‌هایی در ادامه گام‌های قبلی بردارند.

آیت‌الله اعرافی متذکر شد: حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد شد.

وی در پایان ابراز کرد: ما همواره نیازمند ارشاد و نقطه‌نظرات تمام روحانیون و علما هستیم و همیشه نگاه شورای عالی حوزه نسبت به بلاد نگاه ارتقایی بوده و باید این نگاه در حوزه‌ها متناسب با دنیای روز باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :